«ظهور منجی» از سرزمین فرماندهان

ساعت: 11:07
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1780965

فیلم «شن شنی» به طرز چشمگیری تلفیقی بین عناصر دینی و عرفانی و آموزه های ادیان و مکاتب مختلف ایجاد کرد و مضمون «منجی» و «موعود» در بطن لایه دینی فیلم قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «دیون به معنای تپه یا تپه» یک فیلم حماسی علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی دنیس ویلنوو و نویسندگی جان اسپیتز، ویلنوو و اریک راث است. قسمت اول فیلم اولین قسمت اقتباسی از دو قسمت از رمانی به همین نام است که توسط فرانک هربرت در سال 1965 نوشته شده است.

رمان «بدهی» در آینده ای دور بین جامعه فئودالی و جامعه بین ستاره ای اتفاق می افتد که در آن خانواده های نجیب سیارات را کنترل می کنند. سیاره ای صحرایی که غیر مهمان نواز و کم جمعیت است و تنها منبع ملنگ یا به قول فیلم «ادویه»، دارویی است که زندگی و توانایی های ذهنی را افزایش می دهد، اما ناوبری فضایی است که نیاز به نوعی دارد. از . همچنین آگاهی و آینده نگری چند بعدی را فراهم می کند و در نهایت، از آنجایی که «رستگاری» تنها در اراکیس قابل تولید است، کنترل سیاره برای خانواده هایی از سیارات مختلف رویایی بزرگ و خطرناک است.

تاریخ به طور کلی به بررسی تعاملات چندوجهی سیاست، مذهب، بوم‌شناسی، فناوری و احساسات انسانی می‌پردازد، زیرا جناح‌های مختلف امپراتوری در مبارزه برای کنترل اراکیس و ادویه‌های آن با یکدیگر روبرو می‌شوند.

نقش فیلم:

قسمت اول فیلم این است که در سال 10191، دوک لتو از خانواده نجیب آتریدا، فرمانروای سیاره اقیانوسی کالادان، توسط امپراتور شادام کورینو چهارم به جانشینی فرمانروای بی رحم آراکیس، هارکونن منصوب شد. به این ترتیب شادام قصد دارد هارکونن را مجبور کند در مقابل آتریان ها بایستد زیرا آنها تهدیدی برای آینده امپراتور هستند. دوک لتو وحشتناک است، اما مزایای سیاسی کنترل سیاره ادویه و همچنین فرصت اتحاد با جمعیت محلی آراکیس و همچنین قدرت مبارزان او، او را به پذیرش این امر تشویق می کند.

لتو جسیکا، نامزد لتو، عضوی از خانواده بن جاسریت، یک گروه و جامعه بسیار زنانه با توانایی های جسمی و ذهنی پیشرفته است. جسیکا پسری به نام پل از دوک لتو به دنیا آورد. پل در طول زندگی خود از دستیاران لتو و خانواده آتریدیس و همچنین مادرش جسیکا در رشته های متافیزیکی و مهارت های خانواده بن جاسیری آموزش نظامی و علمی دریافت کرد.

در تابستان، جسیکا و پل به همراه خانواده خود برای اشغال آراکین، قلعه ای در آراکیس که قبلاً توسط هارکونن نگهداری می شد، سفر می کنند. تابستان به خطرات جمع آوری ادویه که توسط کرم های شنی غول پیکر محافظت می شود، پی می برد و با مردم بومی سیاره مذاکره می کند و آنها را متحدی ارزشمند می بیند، اما دشمن آنها هاراکونن بلافاصله پس از ورود آتریدها و متحدان امپراتور با آنها متحد شد. آتریدها به دوک لتو، پدر پل حمله کرده و آنها را می کشند. متحدان امپراتور می خواستند آنها کشته نشوند، بنابراین مرگ پل و مادرش جسیکا و نابودی کامل خانواده آتریدس را به روش های دیگر سازماندهی کردند.

هنگامی که پل و مادرش در بیابان هستند، او به تدریج متوجه می شود که قدرت قابل توجهی دارد.از ساکنان اراکیس، او مزارع را می دود و اداره می کند. پل و جسیکا به صحرای عمیق می رسند و با مزارع از جمله استیلگار و چانی، دختری که در رویاهای پل است، ملاقات می کنند. بر خلاف میل جسیکا، پل اعلام می کند که آنها فرار نخواهند کرد. در عوض در اراکیس می مانند و به قصد جنگ به فرمان ها می پیوندند که مدت ها تحت سلطه ظلم خانواده های دیگر بوده اند.

دیون فیلمی حماسی با آمیزه ای از باورهای مذهبی است

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که دیون به نظر یک فیلم حماسی است که در مورد بسیاری از مضامین حماسی در ژانر علمی تخیلی صحبت می کند. فیلم مضامین و جملات روشنی دارد که توجه مخاطب را به خود جلب می کند، از جمله عشق، دوستی خانوادگی، ملی گرایی، بشردوستی، فرزندپروری، استقلال، آزادی، آینده نگری، رهبری، مقاومت در برابر ظلم و در نهایت انتظار. به نام منجی. بنابراین واضح است که این فیلم از تأثیرات و افکار مذهبی متفاوتی بهره می برد، چنانکه نویسنده کتاب دیون، فرانک هربرت، در رمان خود نیز از باورهای دینی و عرفانی مانند بودیسم، تصوف، اسلام، هندوئیسم، یهودیت، کاتولیک و پروتستان استفاده می کند. ترکیب کنید تا موضوعات خود را بدون نقل قول از پسرتان برایان هربرت در هیچ یک از آنها گسترش دهید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در فیلم دیون نظام اعتقادی یکپارچه و مرکزی وجود ندارد، در حالی که تبعیت از سنت های دینی آشکارا اهمیت دارد.

از سوی دیگر، لحظه جالب فیلم برای مخاطبان خاورمیانه‌ای آن، استفاده از واژه‌ها و ساختارهای مشابه در فرهنگ اسلامی است که به‌ویژه در سیاره اراکیس و ساکنان آن، فرمان‌ها، نمایان است. از جمله معروف ترین آنها استفاده از نام مهدی یا زبان غیب به منجی قوم و سرزمین فرمان است.

همانطور که گفته شد، فرمان ها ساکنان بدوی بودند که مورد غفلت و توجه اعضای عقب مانده و بی مصرف امپراتوری قرار گرفتند. اما در واقع فرمان ها مردمانی بسیار سرسخت هستند که به مرور زمان فرهنگ و شیوه زندگی خود را برای بقا و شکوفایی در شرایط فوق العاده سخت اراکیس تطبیق می دهند. با توجه به اینکه آب یک کالای کمیاب در کره زمین است، فرهنگ آنها حول محور حفظ آن می چرخد ​​و در نهایت بر اساس متون مذهبی خود منتظر نجات دهنده ای هستند تا وضعیت آنها را تغییر دهد.

رنج و نابرابری و بحران عدالت در فیلم

اینکه غرب پس از دوران مدرن و پست مدرن همچنان به فکر مقابله با نابرابری و ظلم و اجرای عدالت و احقاق حقوق بشر است، شاید برای مردم این منطقه از جهان که دین نتیجه آشکارا نتیجه سلطه و مدیریت مصرف گرایی است، زیرا غارت سرزمین اراکیس توسط هاراکونن باعث بدبختی ساکنان آن، یعنی فرمان ها شد. این روش حکومتی مبتنی بر مکتبی و مکتبی است که جز در سایه وحشیگری و تباهی قادر به ادامه حیات نیست و از این رو شبانه روز از ویژگی های انسانی و متعالی فاصله می گیرد تا جایی که قوت و اصالت بعد معنوی انسان را فراموش می کند و در نهایت از همان نقطه سرنگون و نابود می شود. از سوی دیگر، بعد معنوی انسان نقطه بازگشت به اصل و مادر سلامت انسان است که انتظار منجی و امید به رستگاری و خیانت بر مردم مظلوم و تحت سلطه است. آنچه فیلم سعی دارد در پل نشان دهد پسر داگ لتو جسیکا است، مردی که درک متافیزیکی و درک خوبی از بعد معنوی انسان و در نتیجه مردم اراکیس برای بازگشت و کمال و همچنین رهایی دارد. از مستضعفان و عدالتخواهان . .

در نهایت، آنچه در قسمت اول فیلم ارائه می شود، مسئله درک این نابرابری و شکست تمدن ها در رسیدن به عدالت در سراسر جهان کیهانی است، سوالی که به نظر می رسد تا ظهور منجی مطرح نیست.

انتهای پیام/

از: اشکان، محقق مطالعات تطبیقی ​​ادیان و عرفان

دیدگاهتان را بنویسید