عارف: بیایید از «دموکراسی» در ترکیه درس بگیریم

عارف: بیایید از «دموکراسی» در ترکیه درس بگیریم

دکتر محمدرضا عارف در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شد، گفت: آنچه در انتخابات اخیر در کشوری دوست، برادر و همسایه با اکثریت مسلمان شاهد آن هستیم، نمونه توسعه یافته دموکراسی و مشارکت در یک کشور غیرغربی است. که بیش از هر چیز دیگری است. از یک سو می توان به سنت ها و ارزش های دینی پایبند بود و از سوی دیگر می توان دستاوردهای بشری در عرصه مدرنیته و مدرنیزاسیون را پذیرفت.

در حالی که ما ایرانیان خیلی زودتر از ترکیه در عرصه عقیده و عمل، تفکر و مشروطیت نوین را پذیرفتیم و دو رویداد بزرگ نهضت مشروطیت و انقلاب 57 را برای احقاق حق حاکمیت ملی و شهروندی مدرن پشت سر گذاشتیم، اما هنوز درک ما از این مطالبات تاریخی فاصله داریم. امروزه دموکراسی در ترکیه به حدی رسیده است که احزاب مختلف آزادانه و بدون دخالت نظامی برنامه های خود را برای رای مردم در عرصه عمومی ارائه می کنند و به انتخاب آزادانه مردم آزاد و برابر کشورشان احترام می گذارند. این اتفاق مهم می تواند برای ما درس عبرت باشد.

همچنین می‌توان با ایجاد زمینه‌ای برای مشارکت شهروندان ایرانی، فصل جدیدی در تاریخ سیاسی کشورمان ایجاد کرد، زیرا احزاب مختلف ترکیه به‌ویژه احزاب مسلمان این کشور درس‌های زیادی از آموزه‌های کشورمان گرفته‌اند. متفکران از بدو شکل گیری

اقتدار ناشی از رای مردم و مشارکت حداکثری مستلزم منافع ایران عزیز است.

اگر به دنبال مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود هستیم، باید نگاه غالب نخبگان اتاق فکر حاکم را داشته باشند نه نگاه امنیتی. بیایید شاهد تصمیمات بزرگ در سیاست کشور در شکل گیری فصلی جدید در رابطه مردم و دولت و غلبه بر نقشه های شوم بدخواهان ایران عزیز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید