عدم الگوی کشت و از بین رفتن هزاران تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد


ساعت: 11:29
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904976

کشت فراتر از ظرفیت و بدون برنامه ریزی در استان کهگیلویه و بویراحمد، این محصول را به دست کشاورزان رها کرده و زیان مالی برای آنها به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ؛ نبود الگوی کشت و همچنین بازار فروش در سال های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت مالی زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

برای حل این مشکلات در سطح ملی، دولت طرح کشاورزی قراردادی را به کشاورزان پیشنهاد کرده است.

نتیجه کشت بی برنامه و بدون الگو و با توجه به نیاز بازار در سال های اخیر، از بین رفتن هزاران تن محصول کشاورزی، بی بازاری و خالی ماندن دست کشاورز است.

در همین راستا برخی از گوجه‌کاران استان اعلام کرده‌اند که به دلیل در دسترس بودن نمایندگی‌ها و شرایط بازار و گرانی کل محصول متحمل ضرر و زیان می‌شوند و مقدار زیادی از محصولشان در خود مزارع هدر می‌رود.

در فقدان بازاری برای تحقق، مجبور می شوند محصولات را با قیمتی کمتر به تاجرانی بفروشند که حداقل بتوانند دستمزد کارگرانی را که در مزارع کار می کنند به امید امرار معاش و آوردن نان سر سفره ها بپردازند. خانواده های آنها

به طور مرتب شاهدیم که کشاورزان یک سال سیب زمینی خود را برای خوراک دام می فرستند و سال های دیگر پیاز، گوجه فرنگی، انگور و غیره. در دست کشاورز باقی می ماند و مجبور می شوید محصول مزارع را به قیمتی ناچیز در اختیار پرورش دهندگان قرار دهید تا دام ها را تغذیه کنند.

بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی موظف است برای جلوگیری از زیان دهی به کشاورزان، طرح کشت پیمانی را اجرا کند، در این کشت بذر و نهاده های مورد نیاز کشاورزان در اختیار آنها قرار می گیرد و در زمان برداشت، هزینه آن پرداخت می شود. توسط کشاورز طرح کشاورز از فروش محصول و قیمت آن اطمینان دارد.

حال مشکل اینجاست که چگونه کشاورزی قراردادی در کهگیلویه و بویراحمد علیرغم ابلاغ به تمام استان ها اجرایی نشده و به نظر می رسد خارجی محسوب می شود و کشاورزان حتی با شنیدن این مشکل ناشناس بوده اند.

همزمان کشت پاییزه در اراضی حاصلخیز استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و 160 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان 270 هزار هکتار است.

به گفته مدیران استانی سالانه 972 هزار تن محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

با این تفاسیر کشاورزی پیمانی باعث ایجاد انگیزه و تقویت بخش کشاورزی کشور می شود، مشکلی که می تواند کشور را از واردات بیشتر محصولات کشاورزی بی نیاز کند و در این راستا جهاد کشاورزی استان و شهرستان ها باید این طرح را برای کشاورزان اجرا کنند. تا حد امکان در ساعات آموزشی در هنگام برداشت آسیب نبیند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید