عدم قطعیت 15000 میلیارد ریال در اجرای طرح کلی مالیات

زمان: 09:03
منتشر شده در: 14/07/27
کد خبر: 1777321

بر اساس گزارش مجلس ، در مورد ارائه سازمان مالیاتی بحث شد.

در جلسه علنی امروز (سه شنبه) ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این کمیته را در مورد نتایج فعالیت سازمان دولتی در امور مالیاتی در تهیه و اجرای طرح کلی مالیات قرائت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروز (سه شنبه 27 مهر) سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را در خصوص دلایل تاخیر چند ماهه در ترخیص کالا از گمرک کالاهای اساسی مورد نیاز کشور قرائت کرد.

غلامرضا رهابه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این کمیته را به شرح زیر قرائت کرد:

گروهی از نمایندگان برجسته مجلس شورای اسلامی ، با اعمال بند (234) قانون قوانین داخلی ، درخواست رسیدگی به تاخیر چند ماهه در ترخیص از گمرک کالاهای اساسی مورد نیاز کشور برای بررسی تخلفات مقامات اجرایی و ذی ربط را کردند. به متقاضیان در درخواست خود اظهار کردند: “میلیون ها تن کالاهای اساسی که علیرغم نیاز مبرم به اقتصاد کشور و معیشت مردم ، به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مختلف ، از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت ، از مدتها گمرک شده بود و ذخیره می شد. تنها با چهار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کارگروه تنظیم بازار و جلسه هماهنگی اجرایی و ناظران و حذف الزامات کد رهگیری عرضه ارز ، بلافاصله حذف شد و این شبهه ایجاد شد. “چرا دولت ، که به اراده مجریان نیاز دارد ، چند ماه و فقط چند روز ، با عجله ، درست در روز انتخابات آمریکا و حتی در تعطیلات (4 نوامبر – تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم)؟ “

با توجه به ماهیت اهرم نظارتی ماده (234) قواعد داخلی ، که باید منجر به یافتن تخلفات و ارجاع آن به نهاد مربوطه ، کمیسیون اقتصادی ، پس از تحقیقات اولیه و جلسات لازم ، طی مکاتبات شود. 78053 – 10/10/1399 73600 – 30/9/1399 با وزرای صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی ، امور اقتصادی و دارایی ، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مدیر کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارشی درخواست کرد که پاسخی از سوی وزارت جهاد کشاورزی دریافت نکرده است. متعاقباً ، کمیسیون اقتصادی با دریافت توضیحات کتبی و شفاهی و دفاع از دستگاههای مربوطه ، محورهای مورد نظر متقاضیان را در نظر گرفت که اکنون نظرات خود را در مورد شرح این گزارش نظارت ارائه می دهند.

مرور نتایج:

1- در ماده (16) قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالاهای ایرانی (مصوب 2009/02/15) آمده است: ممنوع با کیفیت مناسب و مقدار کافی تا پایان پنجم ششم- برنامه سالانه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا بر اساس ماده (22) قانون ارائه دائمی برنامه های توسعه موانع تعرفه ای و فنی از آن برای مدیریت واردات استفاده کنید. “

بر اساس این مصوبه قانونی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت موظف است از واردات کالاهای مصرفی و بادوام خارجی که دارای آنالوگ های ایرانی با کیفیت مناسب و تولید کافی هستند ، جلوگیری کند. همچنین ، مطابق تبصره (1) همان ماده ، کارگروهی تحت مسئولیت وزارت صنعت ، معدن و تجارت و ترکیبی از اعضای خاص دستگاههای مربوطه مسئول تهیه فهرستی از نمونه های این کالاها و بررسی سالیانه آن لیست ، اما مطالعات نشان می دهد که وزارت صنعت معدن و تجارت ، به صورت موردی و بدون تصمیم قانونی در این کارگروه ، کالاهای موضوع این مقررات قانونی را تعیین می کند ، که مغایر با قانون از سوی دیگر ، فقط کالاهای مصرفی مشمول مفاد این ماده قانونی هستند ، در حالی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، خارج از محدوده این ماده قانونی ، کالاهای واسطه ای را نیز در محدوده این محدودیت واردات قرار داده است. و تجارت به همراه آثار مالی و اقتصادی آنها بی نظمی است و باید پیگرد قانونی داشته باشد.

2- وزارت صنعت ، معدن و تجارت مطابق ماده (6) (3) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب 3/10/1392) و به منظور شناسایی قاچاق کالا ، موظف است با دستگاههای اجرایی مربوطه همکاری کند و با استفاده از سیستم نرم افزاری ، ثبت سفارش شفاف بدون تبعیض ، شناسایی همه انبارها و مراکز ذخیره سازی ، ثبت اطلاعات صاحب کالا ، نوع و اندازه آن ورود و خروج کالاها از این انبارها ، اما با وجود انقضای 7 سال از تصویب ، هیچ اقدام موثری برای اجرای قانون و دستگاه های مختلف از جمله وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و گمرک جمهوری اسلامی انجام نشده است. ، داده ها و عدم اتصال سیستمها به یک سیستم مرکزی واحد (سیستم جامع تجارت ایران) از اهداف قانون جلوگیری کرده و آنها را نقض کرده است مقامات ، که به همراه آثار اقتصادی این اقدامات غیرقانونی ، باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

انتهای پیام / ک

دیدگاهتان را بنویسید