عراق نباید حضور مخرب امنیتی ایران در بخش‌های مختلف خاک خود را اجاره دهد


ساعت: 16:37
تاریخ انتشار: 1401/01/25
شناسه خبر: 1822014

رئیس جمهور گفت: تهران به طور جدی از کشورهای همسایه به ویژه عراق انتظار دارد که اجازه حضور مخل امنیت ایران را چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال و چه در مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان ندهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیدار حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی امروز (پنجشنبه) فواد حسین وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی دو ملت گفت: روابط دو کشور فراتر از روابط عادی همسایگان است و اراده جمهوری اسلامی ایران تقویت این روابط برادرانه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و بغداد دارای امنیت و منافع مشترک هستند، گفت: امنیت و منافع تهران و بغداد به هم گره خورده است و دشمنان هرگز نمی توانند این روابط را قطع کنند.

رئیسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر وحدت، تمامیت ارضی و وحدت همه اقوام و مذاهب در عراق که زمینه ساز حفظ ثبات است تاکید و حمایت کرده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تهران به طور جدی از کشورهای همسایه به ویژه عراق انتظار دارد که از حضور مخرب جمهوری اسلامی ایران چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال و چه در مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان جلوگیری کنند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت می کند. در عمل با همسایگان خود برادری کنید و دوست دوران جنگ باشید نه فقط دوران جنگ، بنابراین انتظار داریم کشورهای همسایه از توطئه های دشمن آگاه باشند.

رئیس جمهور با یادآوری اظهارات یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق، گفت: اگر حاج قاسم سلیمانی نبود، اقلیم کردستان نبود. متاسفانه این آب و هوا نادیده گرفته شده است. اما جمهوری اسلامی ایران تحرکات رژیم صهیونیستی را به دقت دنبال می کند و همکاری با این رژیم برای کشتار کودکان قابل کتمان نیست و اجازه نمی دهیم از طریق هیچ کشوری از جمله عراق امنیت منطقه را تهدید کنند. .

رئیسی با اشاره به اینکه داعش توسط آمریکا و اسرائیل ایجاد شده و امروز به نمایندگی از آنها در افغانستان فعالیت می کند، گفت: جمهوری اسلامی دوستی خود را با کشورهای همسایه ثابت کرده و ده ها سال است که پناهندگان و مهاجران افغان را می پذیرد. ایرانی مزیت زندگی در ایران را دارد.

وی همچنین به نقل از برخی از سران کشورها گفت که ایران با خروج دیگران به کمک آن کشورها آمد و گفت: امنیت عراق باید توسط خود عراقی ها تامین شود و حضور بیگانگان در عراق باعث ایجاد امنیت نمی شود.

رئیس جمهور همچنین در این دیدار خواستار اجرای سریعتر راه آهن شلمچه – بصره و تسهیل تردد و تکریم زائران ایرانی شد و آنها را در راستای منافع اقتصادی و اجتماعی دو ملت دانست.


فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در این دیدار با تاکید بر اهمیت عراق در تقویت سطح همکاری و هماهنگی دو کشور در عرصه های مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، گفت: عراق نه تنها همسایه بلکه همسایه است. کنفدراسیون و دوست جمهوری اسلامی ایران می داند.

وزیر امور خارجه عراق گفت: عراق هرگز محل اقدام علیه امنیت ایران نخواهد بود و آماده همکاری های گسترده از جمله در حوزه امنیتی برای جلوگیری از هرگونه تهدید علیه منافع جمهوری اسلامی ایران هستیم.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید