عربستان حج را گرانتر کرد/ سازمان حج و عبادت: سعی می کنیم به زائران پول اضافه نکنیم

عربستان حج را گرانتر کرد/ سازمان حج و عبادت: سعی می کنیم به زائران پول اضافه نکنیم

روز جدید : در حالی که کشورهای اسلامی قصد دارند حج گزاران را به سرزمین وحی بفرستند، عربستان سعودی مجدداً قیمت حج را افزایش داده و کشورها را ملزم به پرداخت هزینه اضافی قبل از حضور در حج کرده است.

امسال تعداد زائران امسال به یک میلیون نفر رسیده است، زیرا عربستان سعودی بیش از 50 درصد از تعداد زائران نسبت به روزهای قبل از ولیعهد کاسته است. قبل از اپیدمی تاج، سالانه بیش از 2 میلیون زائر از کشورهای مختلف مناسک حج را انجام می دادند.

سعودی ها با اعمال افزایش ۱۵ درصدی مالیات، حج امسال را افزایش دادند.

عربستان سعودی با کاهش سهمیه این کشور و تعداد زائران، مالیات بر ارزش افزوده را به 15 درصد افزایش داده است. بر این اساس، پس از اعلام سعودی ها مبنی بر پذیرش نمازگزاران خارجی، قیمت مناسک حج 15 درصد بیشتر از قبل از ولیعهد بود.

اما سازمان حج و زیارت برای عمل به تعهد خود در قبال زائران زیارت سال 99، تلاش کرده است تا این هزینه ها را از سایر بخش ها تامین کند تا زائران متحمل هزینه های اضافی نشوند. بنابراین حداقل قیمت حج تمتع امسال 34 میلیون و 341 هزار و حداکثر 38 میلیون و 400 هزار تن بوده و میانگین قیمت حج تمتع امسال به 37 میلیون تن رسیده است.

سازمان حج و عبادت تنها بخش محدودی از 1401 هزینه اضافی زیارت را از زائران دریافت کرد.

علاوه بر این، علیرغم اینکه به نظر می رسید با افزایش ارز و هزینه های واقعی حج، زائران باید 10 میلیون تومان دیگر بپردازند، اما با کمک سازمان حج و زیارت، زائران موظف به پرداخت حدودا شدند. 2 میلیون تومان که قیمتی است که به دولت ها تحمیل شده است. اختلاف با سعودی ها بسیار ناچیز بود.

عربستان سعودی بار دیگر هزینه حج را افزایش می دهد/ کشورها باید به ازای هر زائر 1160 ریال سعودی بپردازند

علیرغم همه تلاش‌های رئیس سازمان حج و زیارت برای عمل به تعهدات دولت گذشته، دولت عربستان در روزهای اخیر بار دیگر از افزایش هزینه‌های خدمات رسانی خبر داده و به گفته یک منبع آگاه، سعودی‌ها از همه کشورهای اسلامی خواسته اند تا پرداخت 1160 ریال سعودی بابت هزینه خدمات که عمدتاً برای ایام تشریق است. اگر به هر ریال عربستان 8000 تومان نگاه کنیم، برای هر ایثارگر بیش از 9 میلیون تومان باید پرداخت شود.

نگرانی زائران از افزایش قیمت حج امسال

قطعاً این هزینه ها برای بسیاری از نمازگزاران خانه خدا مقدور نیست و زائرانی که در سال 1378 برای پرهیز از پرداخت هزینه های اضافی زیارت کامل کرده اند، ممکن است حاضر به پرداخت این هزینه نباشند. البته سازمان حج و زیارت نیز اقدامات مختلفی را برای جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی برای زائران انجام داده و تاکنون با همکاری دولت این افزایش هزینه ها را مدیریت کرده است.

اما یکی از ترس هایی که نمازگزاران هنوز قبل از ترک با آن مواجه هستند افزایش هزینه ها است. به گفته یکی از زائران خانه خدا، مدیر این کاروان نسبت به افزایش هزینه ها هشدار داد و گفت: امکان افزایش مجدد هزینه های حج وجود دارد و زائران باید برای تامین بخشی از این هزینه ها آمادگی داشته باشند.

عربستان قیمت خدمات را 300 درصد افزایش می دهد / هزینه های اضافی را از محله های دیگر تامین می کنیم نه زائران

با این حال، سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و عبادت گفت که عربستان سعودی در روزهای اخیر هزینه خدمات را 300 درصد افزایش داده است. انجام شد، امیدواریم از تخفیف 50 تا 60 درصدی برخوردار شویم.

وی افزود: تلاش سازمان حج و زیارت این است که هزینه های اضافی به زائران تحمیل نشود و زائران مجبور به پرداخت هزینه های دیگر نباشند و ما این هزینه ها را از محلات دیگر تامین خواهیم کرد. همانطور که وعده داده شده بود مشمولان حج 99 در صورت پرداخت شهریه حج، هزینه اضافی برای حج آینده نخواهند داشت، در این زمینه تلاش کرده ایم تا نمازگزاران با همان قیمت حج 99 راهی این سفر معنوی شوند.

عربستان سعودی از تصمیم خود برای افزایش هزینه ها کوتاه نخواهد آمد

با توجه به اینکه عربستان هزینه حج را نه تنها در بخش مالیات، بلکه در بخش خدمات نیز افزایش داده است، نمازگزاران برخی از کشورها اعتراض کردند و از سعودی ها خواستند که تجدید نظر کنند و البته امتیازاتی را اعمال کنند، اما عربستان سعودی اعلام کرد. که امکان تغییر آن وجود دارد. این راه حل وجود ندارد و همه کشورها باید برای خدمات در ایام تشریک به ویژه برای برپایی چادر و اطعام زائران هزینه اضافی بپردازند.

این تصمیم سعودی ها برای آغاز عملیات حج در هفته های آینده مشکلاتی را برای حجاج در برخی کشورها ایجاد کرده است. به گفته یک منبع آگاه، برخی از مسئولان حج در اندونزی و بنگلادش نیز به این موضوع اعتراض کرده‌اند که علی‌رغم شکایت‌ها، برخی تاکنون پول‌های وزارت عربستان را به حج واریز کرده‌اند.

عربستان سعودی از افزایش هزینه های حج در سال جاری سود می برد

امسال یک میلیون زائر به حج مشرف می شوند که 85 درصد آن ها حجاج خارجی هستند. در نظر داشته باشید که 11.6 میلیون ریال سعودی علاوه بر هزینه حج به حساب عربستان واریز می شود.

ایران به عنوان ششمین کشور دارای بیشترین سهمیه حج تمتع 1443 دارای 39635 نمازگزار است. ایرانی ها با زائران دیگر کشورها به حج تمتع می روند. 7مرداد به پایان می رسد. با توجه به محدودیت های عربستان سعودی برای ورود به حج، سازمان حج و زیارت اعلام کرد مشمولان مناسک حج در سال 1378 که دارای کارت حج از 10 مرداد 1386 و متولد 10 تیر 1362 هستند، می توانند در حج سال 1401 ثبت نام کنند. کاروان ها .

تاکنون بیش از 98 درصد ظرفیت کاروان تکمیل شده است و با توجه به اینکه حدود 2 درصد از ظرفیت کاروان باقی مانده است، ثبت نام زائران امسال نیز ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید