عطاءالله مهاجرانی: حجابی که بعد از انقلاب در کشور ما و بین فقهای ما مطرح شد، مطلقاً در فقه چنین جایگاهی ندارد.

عطاءالله مهاجرانی: حجابی که بعد از انقلاب در کشور ما و بین فقهای ما مطرح شد، مطلقاً در فقه چنین جایگاهی ندارد.

سید عطاءالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد با اشاره به دیدار اوریانا فالاچی روزنامه نگار مشهور ایتالیایی با امام خمینی در اوایل سال 58 نوشت: فالاچی از امام درباره حجاب سوال کرد. امام از انتخاب نوع پوشش می گوید و یک جمله طلایی فلاچی می گوید: «از حدود زنانی که به سن شما رسیده اند چیزی نیست!»

حالا بعضی از سینماروها که بالای 60 سال سن دارند و حجابشان را برداشته اند، به نظرم ایرادی ندارد و در واقع کارشان ترویج حجاب بوده است!

فالاچی 51 ساله بود که با امام مصاحبه کرد. او شبیه زنان ویت کنگ بود. کوتاه و باریک، با گونه های استخوانی برجسته، صورت کک و مک و چروکیده.

من می خواهم شک را بیشتر کنم! چه پشتوانه نظری و دینی برای حجاب اجباری داریم؟ حداکثر می توان گفت که شأن حکومت دینی می تواند با استناد به «امر به معروف و نهی از منکر» منتفع و حجاب را واجب کند. پس چرا نماز و روزه و حج و هم و زکات واجب نیست؟ و هر کدام گشت مخصوص خود را نداشتند و خدا را شکر که ندارند.

به روایت ابوبصیر آیا امام باقر علیه السلام نگفته است: «اوّلین ما از خادمان نماز به شمار می‌آید، پس اولین چیزی که باید بر عهده آن باشد نماز است. اگر نماز قبول شود، اعمال دیگر نیز پذیرفته می شود. امام صادق علیه السلام به این روایت از پدرش این جمله را اضافه کرده است: «و اگر بر دیگران رد شود، اگر نماز قبول نشود، غیر آن. اقدامات نیز پذیرفته نخواهد شد.”

آیا جایی دیده یا خوانده اید که گفته شده حجاب از اصول دین است؟ آیا این ستون دین است؟ اگر کسی حجاب نداشته باشد از دین خارج می شود؟ آیا در بین کتاب های حقوقی خود کتابی با عنوان «کتاب الحجاب» داریم؟!

می توان بین 30 تا 40 کتاب در زمینه فقه شیعه و سنی شناسایی کرد. شناسایی کتب فقهی و زیرمجموعه های آن در تاریخ فقه، موضوع بسیار مهمی است که برخی از محققان به آن پرداخته اند.

حجاب مطلقاً در فقه چنین جایگاهی ندارد که در کشور ما و در بین وکلای ما بعد از انقلاب گفته می شود.

آیا مجتهدی را می شناسید که در درس خارج فقه خود بحث حجاب را مطرح کرده باشد؟ یادم هست چندین سال در رادیو درس خارج فقه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی را دنبال می کردم. مهمتر از نگاه به پرسشی که به عنوان فروع یا فروع دین مطرح می شود، مقوله حجاب را باید از زاویه «فقه مقاصد» در نظر گرفت.

گفته شده است که احکام شرعی برای ایجاد مصلحت و رفع مفاسد وضع شده است زیرا این اساس شرع است. کل ساختار و محتوای شریعت به رزق و رستگاری، عدالت، مصلحت و رحمت می پردازد، باید منتظر ماند و دید. ما از کجا آمده ایم؟

دیدگاهتان را بنویسید