عقب ماندگی کهگیلویه و بویراحمد در رژیم پهلوی و شاهکار انقلاب اسلامی

ساعت: 15:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802775

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به ویژه نسل جوان است.

هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی دورتر شود، توجه به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی اهمیت بیشتری دارد.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و اساسی در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون معجزه قرن و انفجار نور یاد می کنند و همین عبارات برای بیان عظمت انقلاب اسلامی کافی است. دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در عرصه های مختلف است.

هر چه از پيروزي انقلاب اسلامي دورتر شود، پرداختن به موضوع دستاوردهاي انقلاب اسلامي و تبيين دستاوردها و پيشرفتهاي جمهوري اسلامي از اهميت بيشتري برخوردار است.

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به ویژه نسل جوان نسبت به آینده با سیاه نمایی، بزرگ نمایی مشکلات، زیر سؤال بردن و یا دست کم گرفتن دستاوردهای انقلاب است. و ناکارآمد ساختن آنها این یک نظام دینی است.

دشمنان می کوشند با قدرت رسانه های خود مانع درک جوانان ایرانی از واقعیت های انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی شوند و با نوعی واقع گرایی برای آنان، حمایت مردمی از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را خدشه دار کنند.

مردم کهگیلویه و بویراحمد در طول تاریخ مورد ظلم و ستم هیچ حکومت ظالمی قرار نگرفته اند و تنها در برابر انقلاب اسلامی سر تعظیم فرود آورده اند و راه آنها را دنبال کرده اند تا شاهد جهانی شدن آن باشند.

یکی از دلایل محرومیت این استان با وجود خدمات کم نظیر انقلاب اسلامی و امکانات فراوان آن، محرومیت تاریخی است.

با مقایسه عملکرد رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد متوجه می‌شویم که خدمات رژیم گذشته در بسیاری از بخش‌ها و حوزه‌ها گاهی نزدیک به صفر بوده است.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری سال 1395 ایران 713052 نفر است که 50 درصد آنها در شهرستان بویراحمد هستند.[50%откоитоприсъстватвградBoyer-Ahmad[بودهکه۵۰درصدآن‌هادرشهرستانبویراحمدحضوردارند

این استان حدود 1 درصد از مساحت کل کشور را در بر می گیرد. این در حالی است که بیش از 25 درصد نفت و گاز، 10 درصد رواناب، 2000 گونه گیاهی (با بیش از 450 گونه گیاه دارویی) در این استان یافت می شود.

اگر بخواهیم مقایسه کوچکی از استان قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشته باشیم، می بینیم که قطار توسعه سلامت استان با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت است و از دوره پهلوی تاکنون دستخوش تغییرات شگرفی شده است.

کمبود پزشک متخصص در دوره پهلوی از جمله مواردی بود که سلامت مردم را به شدت به خطر انداخت.

آنتونی پارسونز، سفیر سابق بریتانیا در ایران، در بخشی از خاطرات خود درباره وضعیت بد سلامت و کمبود پزشک در آن زمان می گوید: «در آن زمان (حدود سال 1345) ایران فقط یازده هزار پزشک داشت، پنجاه هزار پزشک. لازم است.”

پارسونز با اشاره به سود پزشکان گفت: از 11 هزار پزشک، حداقل نیمی از آنها در تهران کار می کردند زیرا می توانستند جیب خود را با کارهای خصوصی پر کنند. به گفته سفیر وقت انگلیس، «تعداد پرستاران و کادر پزشکی آموزش دیده نیز کم است و برنامه آموزش پرستاران و خدمات پزشکی نتیجه فوری نداشته است».

به برکت انقلاب اسلامی و توجه همه دولت‌ها پس از پیروزی انقلاب، این منطقه رشد و توسعه پیدا کرده است به طوری که کهگیلویه و بویراحمدی که روزگاری 37 پزشک عمومی، 1 متخصص و 5 دندانپزشک داشت، امروز به جایگاهی رسیده است. که خود پزشکان در آن تدریس می کنند و تعداد دانشجویان پزشکی وی 2371 نفر و 209 معلم در 27 رشته تدریس می کنند.

در حال حاضر بیش از 353 متخصص و فوق تخصص، 370 پزشک عمومی، 287 دندانپزشک و بیش از 2000 پرستار وجود دارد که نشان از تحول شگرف بهداشت و درمان در کهگیلویه و بویراحمد پس از انقلاب دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 33 آزمایشگاه و 90 داروخانه در استان ایجاد شد و در طول چهار دهه انقلاب، 450 خانه بهداشت، خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی مجتمع ساخته شد، اما حتی یک مرکز بهداشتی درمانی نیز ساخته نشد. قبل از انقلاب در روستاها

ساخت بیش از 44 پایگاه اورژانس، پایگاه اورژانس هوایی و اتوبوس آمبولانس از دیگر خدمات است.

10 بیمارستان با بیش از 1400 تخت فعال و 122 تخت ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد ران برای ارائه خدمات به مردم راه اندازی شد. علاوه بر این تعدادی بیمارستان دیگر نیز در استان در دست ساخت است که در آینده نزدیک به مردم خدمت رسانی خواهند کرد، در صورتی که قبل از انقلاب تنها سه بیمارستان با ظرفیت محدود در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید