علائم کمبود ویتامین D در کودکان

علائم کمبود ویتامین D در کودکان

روز جدید این فوق تخصص غدد کودکان گفت: گرفتگی عضلات، کمردرد، خستگی زودرس، کوتاهی قد و پوکی استخوان از علائم کمبود ویتامین D در کودکان است.

فهیمه سهیلی پور فوق تخصص غدد اطفال در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در خصوص «کمبود ویتامین D در کودکان» اظهار داشت: کمبود ویتامین D طیفی از علائم دارد که گاهی پزشک می تواند کمبود این ویتامین را تشخیص دهد.

وی ادامه داد: خیلی وقت ها بدون علامت است و می توان بیشتر از پرسیدن سابقه مصرف یا نخوردن قطره مکمل ها، وضعیت سکونت و… فهمید.

این فوق تخصص غدد کودکان گفت: متاسفانه بسیاری از نوزادان به دلیل کمبود شدید ویتامین D مادر در هنگام تولد دچار کمبود هستند، گرفتگی عضلات، کمردرد، خستگی زودرس، کوتاهی قد و پوکی استخوان نیز از علائم کمبود ویتامین D است.

سهیلی پور خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D با عفونت های مکرر دستگاه گوارش، تنفسی و مجاری ادراری نیز مرتبط است. زیرا سطوح طبیعی ویتامین D نیز برای یک سیستم ایمنی قوی و سالم ضروری است.

وی گفت: با تمام این توضیحات، به کودکان و بزرگسالان سالم توصیه نمی شود که آزمایش خون معمولی برای کنترل سطح ویتامین D انجام دهند. اما در برخی از گروه ها مانند کودکان چاق و با وجود برخی شرایط در تاریخچه پزشکی یا معاینه بیمار که نمونه هایی از آن قبلا ذکر شد، اندازه گیری سطح ویتامین D ضروری است.

این فوق تخصص غدد کودکان خاطرنشان کرد: نقش بسیار مهم ویتامین D در سیستم های مختلف بدن ما از جمله تاثیر ثابت شده آن بر عملکرد طبیعی سیستم ایمنی، نباید باعث شود که دوزهای بالای این ویتامین را به تنهایی مصرف کنیم؛ بلکه باید به این نکته توجه داشت که این ویتامین در بدن ما نقش بسزایی دارد. زیرا مواردی از مسمومیت با ویتامین D وجود دارد و می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید