علت آبگرفتگی معابر کوم در هنگام بارندگی

ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1781994

زیرساخت های شهری کوم ظرفیت جمعیت دائمی را ندارد، از جمله زیرساخت های مهمی مانند فاضلاب و زهکشی هنوز به درستی کار نمی کند و این مشکل مشکلاتی از جمله آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی را به وجود می آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، مشکل آبگرفتگی خیابان های کوم مربوط به امروز و دیروز نیست و سال هاست که این معضل در جاده های کوم وجود دارد و گرفتگی بیش از سیل است و تردد را مختل می کند.

زیرساخت های شهری کوم ظرفیت جمعیت دائمی را ندارد، از جمله زیرساخت های مهمی مانند فاضلاب و زهکشی هنوز به درستی کار نمی کند و این مشکل مشکلاتی از جمله آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی ایجاد می کند.

کارشناسان معتقدند یکی از نقاط ضعف این منطقه که مانع از روان و طبیعی جریان آب می شود مسدود بودن و عدم اتصال انتهای بسیاری از نهرهای شهری به یکدیگر و عرض و عمق نهرهای اصلی و فرعی است. در محله های کوم باریک و ظرفیت توسعه این شهر سال های گذشته ندارد و با بارندگی این مشکل حادتر می شود.

از سوی دیگر باید گفت که کانال ها و نهرهای آب در شهر کوم برای جمع آوری آب باران احداث شده است که متاسفانه این مهم مورد بی توجهی مردم قرار می گیرد.

شهروندان فاضلاب خانگی خود را در فصول مختلف به چاه های خود هدایت کنند و یا در صورت اتصال به فاضلاب شهری فاضلاب را به این شبکه هدایت کنند. تا اینکه بحران سیل در هنگام بارندگی باعث آلودگی شد.

همچنین به گفته کارشناسان، فاضلاب در منازل قلیایی بوده و باعث از بین رفتن آسفالت و توده های موجود در کوچه ها می شود که شهروندان از هدایت فاضلاب به داخل کوچه ها خودداری کنند.

با توجه به اینکه در سال های اخیر برنامه ریزی هایی برای محدودسازی بحران های فصلی انجام شده اما همچنان سیل در خیابان ها و کوچه های شهر وجود دارد.

البته در بروز چنین حوادثی تنها شهرداری و آب و فاضلاب مقصر نیستند، زیرا طبق بررسی های انجام شده 50 درصد سیلاب ها به یک اندازه مقصر مردم و برخی سازمان ها و از سوی دیگر عدم مدیریت یکپارچه شهری و زیرساخت هاست. و سیل در شهر

در طول سال، صحنه‌هایی را که از زباله‌ها به‌ویژه زباله‌ها جریان می‌یابد، مشاهده کنید. به نظر می‌رسد ظروف پلاستیکی پر شده به امری عادی تبدیل شده‌اند، در حالی که همین زباله‌ها رودخانه‌ها و کانال‌های جمع‌آوری آب باران را مسدود می‌کنند و در نهایت باعث ایجاد سیل در هنگام بارندگی می‌شوند.

به گفته مدیریت شهری تمام آب به سمت دره های ساخته شده توسط شهرداری ها در خیابان هدایت می شود و به سمت رینگ اصلی می رود که از اطراف شهر می گذرد، کانال های داخل شهرک کوم فقط برای جمع آوری و تخلیه آب باران است. کانال ها و نهرها برای فاضلاب نیستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کوم در این خصوص گفت: این شهرستان دارای دره و کانال است و بر اساس بررسی های شهرداری ها و دستگاه های مرتبط فقط برای جمع آوری آب های سطحی و باران است.

وی گفت: در روزهای عادی متاسفانه مردم زباله های خود را به داخل کانال ها و جوی ها می ریزند که در نهایت مسیر کانال بسته می شود و در مواقع بحرانی منجر به جمع آوری آب باران در جاده ها می شود. شهروندان مقصر دفع این گونه زباله ها هستند. مانند بطری ها و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و شیشه در کانال ها.

اورجی گفت: «در طول سال‌ها، اکثر بازرسی‌ها در مناطقی که آب در جاده‌ها انباشته شده است، نشان می‌دهد که جاده‌ها توسط زباله‌های ریخته‌شده در کانال‌ها مسدود شده‌اند.

عروجی افزود: اگر مردم این نکات را رعایت کنند، هر چقدر هم که در کوم باران ببارد، قنوات کوم پاسخگو هستند. همچنین خانه ها و مغازه هایی که دچار مشکل می شوند به این دلیل است که سطح آنها از کوچه و خیابان و مردم کمتر است. آنها برای به حداقل رساندن آسیب ها در حال بازسازی هستند، از جمله محله هایی که در سال های گذشته در بارندگی های فصلی با خیابان های امامزاده ابراهیم (ع) و امام خمینی (ره) مشکل داشته اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید