علی باقری در نشست غیررسمی با خبرنگاران چه گفت؟

علی باقری در نشست غیررسمی با خبرنگاران چه گفت؟

باقری، مذاکره کننده ارشد برجام در نشستی خصوصی با خبرنگاران سوالاتی را درباره مفاد توافق جدید ایران با 1+5 مطرح کرد:

4. زمان اساسی برای بررسی توافقنامه

▫️ روز خلاصه: وزرای خارجه نهایی و امضا می کنند. از این روز، 3 فرمان اجرایی موج ترامپ لغو شده و لغو نخواهد شد. همان موسسات اقتصادی و 17 بانک در آن روز از تحریم خارج می شوند.

▫️ روز تایید: 60 روز بعد از روز جمع بندی به روز تایید می رسیم. این 60 روز است که مجلس در کشور ما و احزاب مخالف باید کارهای لازم را انجام دهند و همه چیز را تصویب کنند. در واقع برای تصویب مجلس به درخواست ما این 60 روز گنجانده شد.

▫️ روز از سرگیری اجرا: 60 روز بعد، زمانی است که اجرای برجام به طور کامل آغاز می شود. 7 روز قبل از بازگشایی، با نامه ای اعلام می کنیم که با بازگشایی موافقت می کنیم و آماده شروع کار هستیم. آن روز را روز بازگشایی نامیدند تا برجام دوباره شروع به کار کند. در آن روز اجراییه ای که بررسی شده بود به طور کامل لغو می شود. نکته دیگر اینکه مواد هسته ای ما قبل از بازگشایی در ایران هستند و صادر نمی شوند.

▫️ روز بسته شدن: ۴۵ روز پس از روز بازگشایی، همه طرفین باید تعهدات خود را انجام داده باشند.

روش تایید

* اولین زمان بررسی 24 ساعت بود. بعدش 30 ساعت شد و وقتی گرفتیم 48 ساعت شد. ما با وزارت نفت و بانک مرکزی صحبت کرده ایم و آنها گفته اند که واقعا این امکان وجود ندارد. طبق توافقی که انجام شد، از روز انعقاد که تحریم برخی مؤسسات اقتصادی و 17 بانک برداشته شد، می توانیم تا 4 ماه آینده بازرسی را انجام دهیم. از طرفی از فردای تایید تا روز بازگشایی فرصت اصلی بازرسی است.

*اگر راضی نباشیم 7 روز قبل از پخش مجدد نامه می نویسیم و مثلاً می گوییم فلان مشکل حل نمی شود و هماهنگ کننده به جلسه کمیسیون مشترک (کمیسیونی که هنوز آمریکا در آن حضور ندارد) می رود. یک عضو) و تصمیم گیری خواهد شد. نکته این است که کمیته در همه چیز اتفاق نظر دارد و اگر اختلاف نظر داشته باشیم تصمیمی گرفته نمی شود.

* 16 محدودیت وجود دارد که همه آنها اجماع هستند، به جز یک مورد که آژانس اعلام می کند دسترسی دارد و ما نمی دهیم و در اینجا اجماع وجود نخواهد داشت. بنابراین برگشت پذیری از روز باز شدن موثر است.

* در مورد اسنپ بک چون در برنامه جامع اقدام مشترک و در قطعنامه 2231 ذکر شده است، نمی توانیم آن را به طور کامل حذف کنیم. ما فقط می خواستیم این ابزار را کمی معقول تر کنیم. ما شرط کرده ایم که این امر زمانی امکان پذیر است که بر اساس گزارش آژانس باشد. اگر یکی از طرفین به طور غیر منطقی کناره گیری کند، طرف های دیگر باید اقدامات آن را جبران کنند.

دیدگاهتان را بنویسید