علی مطهری از مسئولیت جدید محسن رضایی انتقاد کرد

نایب رئیس مجلس دهم در خصوص ماموریت جدید رئیس جمهور به محسن رضایی گفت: به نظر من ادامه کار این شورا به صلاح کشور نیست. ما نباید کاری کنیم که به یک نهاد دائمی تبدیل شود و با دخالت در کار مجلس و حتی قوه قضاییه به دولت لطمه وارد کند. خلاصه اینکه اصل این شورا دخالت مقامات در کار آنها و عدم تفکیک قوا است که مغایر اصل 57 قانون اساسی است.

خبر استعفای محسن رضایی منتشر شد. در ابتدا بسیاری فکر می کردند که او کاملاً از دولت جدا است. اما به سرعت مشخص شد که اینطور نیست و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور طی حکمی مسئولیت جدیدی را به وی محول کرد. دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور.

پیش از آن چنین دفتر و مقامی در کشور وجود نداشت. این بدان معناست که محسن رضایی مسئولیت تشکیل و تشکیل دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا را بر عهده گرفته است. چیزی که نشان از ماندگاری این شورا و تثبیت فعالیت های آن دارد. این در شرایطی است که شورای مذکور برای خنثی کردن فشارهای ریاست جمهوری ترامپ باید فعالیتی موقت می داشت.

علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم درباره ماموریت جدید رئیس جمهور به محسن رضایی. وی در خصوص تشکیل دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گفت: برای آقای محسن رضایی آرزوی موفقیت داریم اما این انتصاب مشکل قانونی دارد زیرا شورای عالی هماهنگی سران قوا قدرت ها سوالاتی موقت و فوری است و در مقایسه با تحریم های سنگین آقای ترامپ توانسته است تحریم ها را بهتر و سریعتر دور بزند.

وی افزود: این هیئت هم اکنون باید تعطیل شود چرا که از این وضعیت خارج شدیم. حالا خوشحالیم که سختی تحریم های دوران آقای ترامپ دیگر وجود ندارد. در واقع فلسفه وجودی شورای عالی برای هماهنگی اقتصادی سران قوا از بین رفته است. بنابراین اینکه می خواهند دبیرخانه ای ایجاد کنند یا توسعه دهند نشان می دهد که آقایان عمر طولانی این شورا را در نظر گرفته اند که خلاف قانون اساسی است زیرا چنین نهادی در قانون اساسی وجود ندارد. البته اگر سران قوا بخواهند هر از گاهی جلساتی داشته باشند و با هم مشورت کنند، اشکالی ندارد، اما تشکیل شورای قانونگذاری خلاف قانون اساسی است.
نماینده سابق شورای اسلامی مجلس گفت: این شورا نهادی است که برخی از وظایف مجلس و بعضا قانونگذاری را انجام می دهد و اختیارات مجلس را محدود کرده است. بنابراین نمی تواند دائمی باشد. امیدواریم در این موضوع تجدید نظر شود، مطهری در پاسخ به این سوال که اگر این نهاد راه اندازی شود آیا می تواند وضعیتی مانند چالش شوراهای عالی را به شکل جدی تری ایجاد کند، گفت: بله قطعا شورایی متشکل از سران سه مقام. او قدرت بیشتری دارد و مجلس را به عنوان «نماینده مردم» به حاشیه می‌برد، به‌ویژه که مصوباتش به شورای نگهبان نمی‌رسد.

و افزود: به نظر من ادامه کار این شورا به نفع کشور نیست. ما نباید کاری کنیم که به یک نهاد دائمی تبدیل شود و با دخالت در کار مجلس و حتی قوه قضاییه به دولت لطمه وارد کند. به طور خلاصه ماهیت این شورا مداخله مراجع در کار دیگران و عدم تفکیک قوا است که مغایر اصل 57 قانون اساسی است.در خصوص این بحث که افرادی برای این شورا می گویند حضور رئیس مجلس یعنی حضور کل مجلس، گفت: خیر. این استدلال درست نیست زیرا نمایندگان مردم از کار این شورا اطلاعی ندارند. رئیس مجلس رئیس مجلس است و حضور وی در شورا به معنای ابلاغ نظر مجلس نیست. نظر مجلس با رای گیری مشخص می شود. اما این شورا اختیارات مجلس را به عنوان نماینده مردم محدود کرد و باید زودتر به کار خود پایان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید