علی مطهری از مناسب بودن شورا انتقاد کرد

علی مطهری از مناسب بودن شورا انتقاد کرد

روز جدید :علی مطهری در روزنامه اعتماد نوشت: ماجرای حذف از بودجه در سال 1401 که اجازه واردات 70 هزار خودروی شخصی را می داد، چه از نظر ظن شدید به مافیای خودرو و چه در آن، مشکل کمی نیست و قابل چشم پوشی نیست. شرایط نقص رویه قوانین فعلی در کشور.

در چند سال اخیر که نماینده مجلس بودم، بارها تذکر داده و تذکر داده‌ام که هیئت امنای دومی در شورای تناسب تشکیل شده است تا تصمیم مجلس را بررسی کند و احتمالاً آن را به بهانه مخالفت با یک مصوبه رد کند. سیاست سیستمی اما طبق قانون اساسی تنها نهادی که حق بررسی مصوبات مجلس را دارد، شورای نگهبان است و تنها از حیث انطباق با شرع و قانون اساسی است.

بر اساس دستور فعلی، هر مصوبه مجلس به راحتی در شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های مشترک نظام که در مجلس تشخیص است به عنوان یکی از صدها سیاست مشترک نظام قابل بررسی و رد است. بسیاری از مصوبات مجلس مصوب هیئت امنا به این سرنوشت دچار شده است. بهترین مصداق آن دو لایحه مربوط به شوراهاست که چند سالی است در مجلس سرگردان است.

این روش که متأسفانه چند سالی است که اجرا می شود، کارایی مجلس را کاهش داده و مجلس را از مزایای آن در مسائل مهم کشور محروم کرده و مجلس را تحقیر می کند تا مجلس فقط در مورد مسائل کم اهمیت تصمیم گیری کند. سیاست های کلی سیستم در جای دیگری تعریف شده است.

در واقع شورا برحسب مقتضی تبدیل به سنا شده است که مصوبه مجلس را رد یا تایید می کند، در حالی که چنین چیزی جزو تعهدات مجلس در قانون اساسی نیست. تعیین اینکه آیا آنها با سیاست های مشترک مطابقت دارند یا خیر، باید بر عهده نمایندگان مجلس باشد. حداکثر این است که نماینده مجلس در زمانی که طرح یا لایحه ای در کمیسیون یا مجلس تصویب می شود نظر خود را اعلام کند و آنچه تصویب می شود دیگر از نظر انسجام سیاست قابل بررسی نیست و هیئت امنای دوم نداریم. .

اگر مجلس نمایندگان بر ورود به قوه مقننه و انجام کارهای مجلس سنا اصرار داشته باشد، نیاز به تغییر قانون اساسی وجود دارد و ممکن است انجام این کار به نفع مجلس باشد. اگر روش فعلی را صحیح فرض کنیم، نظر شورای مذکور در جلسه باید به هیات امنا برود و هیات نگهبان آن را به مجلس بفرستد. اگر مجلس بر نظر خود پافشاری کند، برای قضاوت در مورد اختلاف مجلس و هیئت امنا و در واقع اختلاف مجلس با خودش به مجمع می رود. اما این روند با توجه به حذف بند واردات خودرو از بودجه ۱۴۰۱ تکمیل نشده است.

نمایندگان و به ویژه رئیس مجلس باید از جایگاه مجلس که خانه ملت است و تصویب آن در واقع نظر ملت است دفاع کنند. ادامه این رویه مجلس را به شیر و اشک شیر تبدیل می کند. البته برخی از نمایندگان اعتراضات خوبی داشتند که جای تشکر دارد، اما این رویه نیاز به اصلاح اساسی دارد، با این اصلاحیه که شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های مشترک نظام که زیرمجموعه ای است. مجلس به رسمیت شناختن، از روند قانون گذاری کناره گیری کند لوایح سیاست کلی باید به عهده خود مجلس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید