عماد افروغ: ما مردم را با فلسفه حجاب آشنا نکردیم/ بچه ها باید متوجه شوند که هنجارشکنی کرده اند. تفاهم باید به زبان مهربان و دوستانه باشد

عماد افروغ: ما مردم را با فلسفه حجاب آشنا نکردیم/ بچه ها باید متوجه شوند که هنجارشکنی کرده اند.  تفاهم باید به زبان مهربان و دوستانه باشد

روز جدید عماد افرو، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و از اعضای کارگروه رصد فرهنگی کشور گفت: جنبه های کلی و کلی آنچه در شیراز رخ داد نیز نشان می دهد که چنین رویدادهایی کار فرهنگی کافی انجام نمی دهند. از نظر عفاف و حجاب روش های ما مثبت نیست و متأسفانه بیشتر از روش های سلبی استفاده می کنیم و مدام می گوییم اگر حجاب ندارید چنین و چنان می شود تا اینکه مردم را با فلسفه آشنا نکنیم. از حجاب ما در نوع پوشش و حجاب مشکل جدی داریم و نمی توانستیم پوشش را با مد روز مقایسه کنیم.

فیلم کوتاه تجمع جوانان و نوجوانان در بلوار چمران شیراز واکنش های بسیاری را برانگیخت. این فیلم داستان گروهی از دختران لو رفته را روایت می کند که در یک منطقه شهری جمع می شوند. برخی معتقدند این موضوع باید در دادگاه حل شود اما مسئولان استان فارس و …. آنها به زور درگیر نشدند. البته 4 نفر در رابطه با سابقه پرونده های امنیتی دستگیر شدند. در همین رابطه عماد افرو، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و از اعضای کارگروه نظارت بر فرهنگ کشور می گوید: «دارم.» گزیده ای از نظرات وی را در ادامه می خوانید.

فیلم متخلف شیراز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع از دو جنبه کلی و اختصاصی نیاز به بررسی دارد. در ردیابی جنبه خاص این داستان باید به فضای عاطفی نوجوانان توجه کرد که معمولاً دختران میانسال و دبیرستان در این فیلم شبیه آن هستند. این گروه سنی سرشار از احساسات است و در واقع نمی توان قضاوت کرد که عقل آنها بر عاطفه غلبه دارد. بنابراین با توجه به این نکته لازم است با آنها با دلسوزی برخورد کرد. اما در کنار این تقابل، باید بدانند که اعمالشان خلاف شرع و عرف جامعه است. به همین دلیل این کودکان باید متوجه شوند که هنجارشکنی کرده اند، اما این تفاهم باید به زبان خوب و دوستانه باشد و از برخورد شدید و شدید قضایی به شدت پرهیز شود، زیرا برخورد تند قانونی نتیجه عکس دارد.

در جلسه ای میانجی پیدا کردم تا این سوال را به کارکنان شیراز برسانم. هدف من از رساندن این پیام استفاده نکردن از زور علیه کودکان بود. خوشبختانه ساعتی بعد با من تماس گرفتند و متوجه شدم که کارکنان نیز به این اهمیت واقف هستند و استاندار فارس و کارکنان حوزه علمیه این استان نیز به دنبال دلسوزی هستند. حتی یکی از روحانیون برجسته فارسی که هم اکنون در مکه است، به محض حساس شدن موضوع با مقامات تماس گرفت و تاکید کرد که باید مراقب رفتار دولت با نوجوانان باشند و به هیچ وجه از افراط گرایی استفاده نکنند. نوجوانان به دلیل رفتار عاطفی خود، گاهی دست به اقداماتی می زنند که از منطق عقلانی دور است، بنابراین مطمئن هستم که وقتی این اعمال را انجام می دهند، متوجه نمی شوند که دارند هنجارشکنی و به هیچ وجه آنها را زیر پا می گذارند و بنابراین نباید. تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. نگرش دولت نسبت به نوجوانان باید محدود به احضار والدین آنها و افشای قبح قضیه برای کودکان باشد. دستگاه های ذیربط می توانند با روش های به اصطلاح تربیتی که خارج از برخورد قضایی و قهری است، نوجوانان را بیدار کنند تا خدای ناکرده دعوی نداشته باشند که اگر دادگاه بگیرد اصلاً صحیح نیست. در دادگاه و آینده نوجوانان را تحت الشعاع قرار می دهد.

حساب برگزارکنندگان این رویداد جدا از افراد دیگر است

ممکن است جنبه سازمانی داشته باشد، وقتی جرمی سازماندهی و مدیریت می شود با جرم معمولی نوجوانان متفاوت است. در دنیا جرایم عادی و سازمان یافته معانی مختلفی دارند و نحوه برخورد با آنها متفاوت است. جرایم سازمانی یعنی افرادی که در پشت صحنه فعالیت های مجرمانه را رهبری و مدیریت می کنند. بر خلاف نوجوانان، سازمان دهندگان این جنایت عمدا و عمدی مرتکب جرم می شوند. بنابراین حساب برگزارکنندگان این رویداد از سایر افراد جداست.

طبق آخرین اخباری که من از آن مطلع هستم، چهار نفر با پرونده های امنیتی در این رابطه دستگیر شده اند. این چهار نفر احتمالاً داستان شیراز را سازماندهی کردند.

ما مردم را به فلسفه حجاب آگاه نکردیم

کلیت اتفاقات شیراز هم نشان می دهد که به اندازه کافی کار فرهنگی نمی کنیم. از نظر عفاف و حجاب روش های ما مثبت نیست و متأسفانه بیشتر از روش های سلبی استفاده می کنیم و مدام می گوییم اگر حجاب ندارید چنین و چنان می شود تا اینکه مردم را با فلسفه آشنا نکنیم. از حجاب ما در نوع پوشش و حجاب مشکل جدی داریم و نمی توانستیم پوشش را با مد روز مقایسه کنیم. منظورم از پوشش نوین اسلامی همان طرحی است که در مجلس هفتم تحت عنوان طرح مد و لباس تصویب شد اما هنوز اجرایی نشده است. به همین دلیل معتقدم پوشش اسلامی باید با حفظ قداست دینی اسلام و یک نماد زیباشناختی به روز به جوانان عرضه شود.

پوشش ما هیچ نماد زیبایی شناختی ندارد

اگر نماد زیبایی شناسی در نظر گرفته می شد، بحث پوشش و مد در جامعه این گونه نبود. اتفاقی که در شیراز افتاد تابعی از مد است که از کنترل ما خارج است. مگر اینکه روی جلد مثبت کار کنید و مد قدیمی نباشد و فقط از روش های منفی استفاده شود، افراد مجبورند فقط در قسمت هایی که با آن برخورد می کنند کمی احتیاط کنند. برعکس، در جاهایی که رویارویی منفی، ارعاب و تهدید وجود ندارد، برخی افراد از مدهای غیر قابل قبول پیروی می کنند. موضوع حجاب باید برای مردم درونی شود و ضرورت درونی سازی حجاب اقدامات تربیتی، اخلاقی و عاطفی و از همه مهمتر ارائه مد روز است. تا زمانی که کار فرهنگی درستی انجام ندهیم و حجاب اسلامی را به عنوان مد در جامعه ترویج نکنیم، تنها راهی که به ذهن متبادر می شود این است که موضوع کنترل حجاب را به دست مجریان قانون بسپاریم که در این مرحله چاره ای جز برخورد ندارند. با مشکل زور وی گفت: پلیس در قبال مد و لباس مسئولیتی ندارد، آنها تکالیف قانونی و برخورد فیزیکی دارند. موسسات و نهادهای فرهنگی متولی مد و لباس که در کشور ما زیاد است و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد نیز باید به همین منوال عمل کنند و فعالیت آنها افزایش یابد تا نتیجه حاصل شود و شاهد مشابهی نباشیم. مناسبت ها.

دیدگاهتان را بنویسید