عمر دریاچه نمک آذربایجان رو به پایان است


ساعت: 16:20
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901954

یکی از اعضای هیات مدیره کمیته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ورودی دریاچه ارومیه صفر است. باید بپذیریم که عمر دریاچه نمک آذربایجان در صورت عدم اقدام عاجل برای احیای آن رو به پایان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خانه ملت، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه ارومیه به حداقل خود رسیده است بلکه تشدید کاهش در بارندگی، افزایش خشکسالی و تبخیر بیش از حد باعث نابودی این دریاچه شده است. علاوه بر همه این عوامل، احداث سدهای متعدد در اطراف این دریاچه وضعیت آن را بدتر کرده است.



نماینده مردم مهاباد در شورای اسلامی افزود: انتقال حدود 300 میلیون مترمکعب آب دریاچه به تبریز برای رونق کشاورزی، صنعت و محیط زیست شرب. شکاف تونل انتقال آب دریاچه زاب به طول ۷۰۰ کیلومتر اما و اگرهایی را به این دریاچه ارائه کرده است.



یکی از اعضای هیات مدیره کمیته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر ورودی دریاچه ارومیه صفر است؛ در حال حاضر ورودی دریاچه ارومیه صفر است. باید بپذیریم که عمر دریاچه نمک آذربایجان در صورت عدم اقدام عاجل برای احیای آن رو به پایان است.



وی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه 10 سال است که برای احیای این دریاچه به درستی کار نکرده است، هیئت استعلام در حال بررسی است تا به این نتیجه برسد که اعتبار ویژه این دریاچه در کدام مکان ها هزینه شده است.



محمودزاده درباره استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه گفت: اطلاعات دقیقی از استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه نداریم و فقط از طریق رسانه ها در جریان این موضوع قرار گرفتیم. ما نمی توانیم این موضوع را تایید یا رد کنیم. بدون شک احیای دریاچه ارومیه به شدت مورد غفلت قرار گرفت و اشتباهاتی در این زمینه وجود داشت که نهادهای مربوطه باید پاسخگو باشند.



نائب رئیس شورای تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: صدای خشک شدن کامل دریاچه ارومیه به گوش می رسد اما هنوز به مرحله خشکی کامل نرسیده ایم؛ در حالی که در این مدت به خشکی کامل رسیده ایم. باید اعتراف کنیم که این دریاچه گاه به عنوان ابزاری سیاسی تلقی شده است، به گونه ای که در مقاطعی با تبلیغات گسترده برای احیای دریاچه، نه تنها شاهد حیات آن نبوده ایم، بلکه زخم عمیقی بر آن وارد شده است. بر پیکر بی جان دریاچه به دلیل مدیریت ضعیف بخشی از بودجه در نظر گرفته شده برای احیای دریاچه در جای خود هزینه نشده است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: افزایش آبیاری تحت فشار برخی شرکت ها، تاخیر در انتخاب آب رودخانه زاب، تخلف در پرداخت حق آبه رودخانه زرینه به دریاچه ارومیه و شهرهای اطراف تبریز. عدم تخصیص 300 میلیون مترمکعب آب دریاچه ارس به دریاچه نمک آذربایجان شاهد مرگ این دریاچه بوده است، در این میان رفتارهای سیاسی دولت های مختلف بیش از پیش به خشک شدن این دریاچه دامن زده است.



محمودزاده یادآور شد: دریاچه ارومیه به عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ایران است و زیستگاه بسیاری از جانوران مهاجر و بومی مانند فلامینگو و پلیکان بوده است، اما زندگی آن به شماره افتاده است. تا زمانی که ذخیره نشود، باید به سرعت عمل کند. خشک شدن آن نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی پیامدهای گسترده ای دارد و انتقادات از ایران را نیز در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید