عملیات ساختمان های خطرناک را متوقف کنید


ساعت: 13:54
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842331

وزیر کشور تاکید کرد: مدیران ذیصلاح باید جلوی فعالیت ساختمان های غیر ایمن را بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد واحدی وزیر کشور در بخشنامه ای خطاب به استانداران سراسر کشور بر لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، اصول ایمنی و فنی و کنترل ساخت و ساز تاکید کرد.

وی در آن بخشنامه از مدیران خواست تا از ظرفیت قانونی خود برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی و جلوگیری از بهره برداری از ساختمان های خطرناک استفاده کنند.


در بخشنامه وزیر کشور آمده است:

تخریب چندین ساختمان بلندمرتبه در سال های اخیر از جمله برج متروپولیتن آبادان، رعایت اصول فنی و ایمنی در تمامی مراحل ساخت را برای مسئولان و سازمان های ذیربط ضروری ساخته است.

وی در این بخشنامه از فرمانداران خواست با استفاده از تمامی فرصت های موجود اعم از سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها، اتحادیه ها، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دستور قاطع رئیس جمهور عمل کنند. ، قوه قضائیه و سایر دستگاه های ذیربط نسبت به پیشگیری از این گونه حوادث اقدام کنند.

نایب رئیس شورای عالی مدیریت بحران تصریح کرد: رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی و اصول فنی، ایمنی و بهداشت در تمامی مراحل طراحی، صدور پروانه، اجرا، تکمیل و بهره برداری از ساختمان توسط مالک، مهندس طراح، پیمانکار و پیمانکار ساختمان و نظارت بر آن طبق قوانین جاری از طریق مهندسان ناظر الزامی است.

واحدی همچنین بر لزوم انجام اقدامات لازم جهت بررسی، آسیب شناسی و رفع عیوب احتمالی فرآیندهای موجود جهت پایش و کنترل سازه ها و نیز جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی به محض گزارش تخلف مهندس ناظر از ضوابط و مقررات و ضوابط و مقررات تاکید کرد. انحراف از مفاد پروانه ساختمانی

این بخشنامه تصریح می کند که در مرحله صدور پروانه ساختمانی، رعایت دقیق ضوابط طرح پهنه بندی مصوب (جامع، هدایتی و تفصیلی)، مقررات ملی ساختمان و ضوابط ایمنی ساختمان باید ملاک عمل ارگان های صدور پروانه باشد.

وزیر کشور تاکید کرد که هنگام رسیدگی به موارد تخلفات ساختمانی در کمیسیون های ذیل ماده. (100) و هنر. (99) قانون شاروالی باید تدابیری اتخاذ کند تا تخلفات مربوط به استحکام و ایمنی ساختمان جبران نشود. با پرداخت جریمه و بهره برداری غیر اصولی از ابنیه خطرناک و نوآوری ها مطابق تبصره (1) ماده. (100) اقدام قانونی لازم.

واحدی با اشاره به بند (5) بند (د) ماده (14) قانون مدیریت بحران (مصوب 1388) و به منظور نظارت بر رعایت ضوابط و مقررات ایمنی در ساختمان های عملیاتی خاطرنشان کرد: ادارات کل راه و شهرسازی استانداری ها آنها موظفند “ایمنی ساختمان های مهم و بلندمرتبه را برای اهداف مختلف با اولویت مناطق شهری در برابر آتش سوزی، زلزله، فرورفتن و رانش زمین ارزیابی کنند”.

وی همچنین بر اساس بند (14) هنر تاکید کرد. (55) قانون شهرداری: شهرداری موظف است پس از شناسایی ساختمان های خطرناک و پرخطر نسبت به استفاده و بهره برداری از ساختمان های خطرناک به صورت رسمی و با تعیین مهلت برای رفع خطر برای مالک هشدارهای لازم را صادر نماید. .

در بخشنامه وزیر کشور مقرر شده است پس از انقضای مدت و عدم اقدام مالک برای رفع خطر، شهرداری باید با هماهنگی دستگاه قضایی از بهره برداری و بهره برداری از این گونه ساختمان ها جلوگیری کند.

وحیدی با اشاره به لزوم پیشگیری از وقوع چنین حوادثی و کسب آمادگی لازم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و در اجرای بند 2-3 بند د ماده (14) قانون مدیریت بحران برای توسعه ایمنی اطفای حریق، جستجو و نجات قربانیان حوادث در شهرک ها. فعال سازی ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها و ارائه آموزش های لازم به مشارکت کنندگان، تدوین طرح فوریت های پیشگیری و مقابله با بحران ها و حوادث احتمالی و همچنین توسعه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز حوادث و اخذ موافقت شوراهای اسلامی. شهر و اجرای آن

وی در این بخشنامه از مراجع صدور پروانه خواست تا ساختمان‌های بی‌پایان را با اولویت ساختمان‌های بلند، مهم و عمومی شناسایی کنند و در صورت مشاهده تخلف به‌ویژه در خصوص مسائل مربوط به ایمنی، پایداری و استحکام بنا با تشخیص پزشکی قانونی رسمی اقدام کنند. کارشناس یا مهندس ناظر باید بلافاصله تخلفات چنین ساختمان هایی را به کمیسیون های مطابق ماده گزارش دهد. 100 برای رای مناسب.

در این بخشنامه به منظور پیشگیری از این گونه حوادث و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود اعم از سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها، اتحادیه های صنفی، ادارات کل تعاون، کار و مراقبت اجتماعی، دادگستری و سایر دستگاه های ذیربط تاکید شده است. مفاد این بخشنامه باید اقدامات لازم را انجام دهد.

نایب رئیس شورای عالی مدیریت بحران خاطرنشان کرد: چنانچه اجرای قانون و پیشگیری از تخلفات ساختمانی یا بهره برداری از ساختمان های ناایمن نیازمند همکاری نیروی انتظامی و قضایی با دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها باشد، باید هماهنگی های لازم انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید