غذاهای افطار / عوارض ناشی از کمبود صبحانه

وی اثر گرسنگی را ناشی از کیفیت و کمیت غذای مصرفی و تغییر وزن در روزه داری دانست و افزود: رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان هم برای اصلاح عادات بد غذایی و هم از برکات معنوی این امر مهم است. ماه

وی افزود: این روزها باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه خود حفظ کنیم و سیستم ایمنی بدن همه گروه های غذایی مانند نان و غلات، شیر و لبنیات کم چرب، سبزیجات، میوه ها، گوشت، حبوبات و تخم مرغ را تقویت کنیم. . به اندازه کافی استفاده کنید.

به گفته وی، روزه داری برای همه بزرگسالان سالم اما افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و غیره می تواند بی خطر باشد. قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنید.

فزونی در ادامه با تاکید بر رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب نکات مهم و توصیه های غذایی را برای غذاهای صبحانه و افطار بیان کرد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.


توصیه های مهم غذایی در ماه رمضان

به گفته مشاوران تغذیه، اگر وزن شما در دوران روزه داری مناسب است، سعی کنید با استفاده از توصیه های غذایی صحیح، وزن خود را به طور مداوم حفظ کنید و اگر اضافه وزن دارید، با کاهش اندکی انرژی دریافتی در این ماه، به کاهش وزن خود کمک کنید. اثرات مفید

امروزه از مصرف زیاد مواد قندی و چربی خودداری کنید، مصرف بیش از حد مواد قندی، نوشیدنی های شیرین، غذاهای چرب و سرخ کردنی و مصرف زیاد نمک باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.


هرگز صبحانه را از دست ندهید

در هر صورت صبحانه را در برنامه غذایی خود داشته باشید و به هیچ وجه آن را از دست ندهید. کمبود صبحانه باعث سردرد، درد عضلانی، کاهش عملکرد بدن در طول روز، خستگی و بی حوصلگی، افت قند خون سریع و سرگیجه می شود.

روزه داری بدون صبحانه می تواند عوارض زیادی برای همه سنین به خصوص نوجوانان و جوانان داشته باشد.

پرخوری در سحر نه تنها از احساس گرسنگی جلوگیری نمی کند، بلکه فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش وارد می کند و باعث تشنگی، سوء هاضمه، درد و نفخ می شود.

از خوردن غذاهای خشک و تند در وعده صبحانه خودداری کنید زیرا باعث تشنگی و ترش شدن شما در طول روز می شود.

خوردن غذاهای شیرین و شور و پرچرب باعث تشنگی در طول روز می شود. سبزیجات تازه مانند سبزیجات و سالاد و همچنین ماست و خیار با کشمش و گردو توصیه می شود.

انواع پلو مخلوط با مقداری حبوبات و سبزیجات به همراه مقداری مرغ و گوشت و انواع خورش های کم چرب مانند کرفس، اسفناج آلو برای صبحانه مناسب است.

نوشیدنی های بسیار شور مانند سگ شور برای صبحانه خوب نیستند زیرا باعث تشنگی در طول روز می شوند. در صورت تمایل بهتر است دوغ خانگی با نمک کم مصرف کنید.

نوشیدن چای پررنگ در سحر به دلیل افزایش ادرار باعث کم آبی و تشنگی در گرسنگان می شود.

غذاهای تند و خشک را به صبحانه محدود کنید، زیرا باعث مشکلات گوارشی و احساس تشنگی زودرس در طول روز می شود.

مصرف شیر با نان، خرما یا شیر برنج گزینه خوبی برای صبحانه است و مخصوصا برای نوجوانان مفید است.

برای تامین ریزمغذی ها در صبحانه مقدار زیادی میوه، سبزیجات و لبنیات کم چرب مصرف کنید.

بلافاصله بعد از صبحانه نخوابید زیرا باعث مشکلات گوارشی می شود.

از میوه های خشک مانند خرما، کشمش و توت خشک با آب جوش ولرم و چای رقیق شده استفاده کنید.

مصرف سلوبابا و غذاهای پرکالری در صبح توصیه نمی شود.


نکات مهم تغذیه ای برای غذای افطار

در افطار مصرف مایعات و قندهای گرم مانند خرما و عسل و غذاهای ساده و سبک اهمیت دارد.

در هنگام افطار ابتدا ناشتا را با چای یا شیر داغ و خرما یا کشمش قطع کنید سپس به طور مداوم شب ها مقداری نان و پنیر و سبزیجات و آجیل یا شام یا انواع کاکائو یا چند قاشق غذاخوری فرنی یا شیر برنج میل کنید. تنها. قبل از اینکه احساس سیری کنید دست از غذا خوردن بردارید.

نوشیدن آب کافی همراه با شربت های کم قند (دسته گلاب، شیرخشک، شربت تخم مرغ یا کاسنی) بین افطار و شکر برای جلوگیری از تشنگی توصیه می شود.

در هنگام افطار استفاده از شیر ولرم توصیه می شود، مواد سرد یا نوشیدنی های سرد معده را تحریک می کند و همچنین تشنگی را رفع نمی کند.

استفاده از سبزیجات و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله افطار و شکر برای دستگاه گوارش بسیار مفید است، زیرا منبع خوبی از فیبر است و از یبوست جلوگیری می کند.

مصرف زیاد آب هنگام خوردن افطار باعث اختلالات گوارشی می شود، بهتر است بین افطار تا سحر به تدریج مایعات بنوشید.

از غذاهای حجیم، نفاخ، سرخ شده و پرچرب، نوشیدنی های بامیه زولبیا و دسرهای شیرین خودداری کنید.

در صورت تمایل می توانید بین افطار و شکر یک وعده غذایی سبک مانند یک شام سبک میل کنید که البته بستگی به شرایط و تمایل فرد به غذا دارد.

مصرف غذاهای سبک و سبک در هنگام افطار شامل گروه های لبنیات و لبنیات (مانند شیر، ماست و پنیر)، میوه ها و سبزیجات، نان و غلات توصیه می شود. ضمناً مصرف شیر گرم و بلغور جو دوسر یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

بهتر است به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای پخته و بخارپز استفاده کنید.

شایع ترین مشکل گوارشی در گرسنگان یبوست است که با رژیم غذایی مناسب و مصرف آب کافی در فاصله افطار تا سحر و مصرف میوه و سبزیجات تازه، آلو، انجیر، هلو و برگه زردآلو قابل پیشگیری است. همچنین خوردن خورش هایی مانند خورش آلو و سایر خورش های حاوی سبزیجات مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید