15 مرکز; اعتماد شهروندان البرزی به اثربخشی واکسن ایرانی نورا/ کمترین عوارض ناشی از دستاوردهای نخبگان، مردم را به تزریق دوز سوم سوق داده است.

ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802035

استان البرز هم‌اکنون میزبان فاز سوم کارآزمایی بالینی نورا است، واکسنی که توسط محققان مجرب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله علیه بیماری‌های عروق کرونر قلب ساخته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استان البرز هم اکنون میزبان فاز سوم کارآزمایی بالینی نورا است، واکسنی که توسط محققان مجرب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله علیه بیماری های عروق کرونر قلب ساخته شده است.

این مجموعه علمی در زمینه های مختلف ایمونولوژی، ژنتیک مولکولی، ویروس شناسی، بیوانفورماتیک و بیوتکنولوژی فاز تحقیقاتی تولید واکسن را برای مقابله با مرگبارترین بیماری همه گیر قرن آغاز کرد و موفق شد.

واکسن نورا یک پروتئین نوترکیب مبتنی بر بخشی از پروتئین متصل به ویروس است که در مرحله پیش بالینی، ایمنی و سلامت واکسن نورا در حیوانات آزمایشگاهی با موفقیت نشان داده شده است.

گلم حسین علیشیری معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: مشخصه واکسن نورا “بازترکیب پروتئین” آن است که عوارض جانبی کمی دارد.

ایران از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه واکسن برخوردار است و یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه فناوری بالا در شرق آسیا است و 8 شرکت دانش بنیان برای رفع نیازهای واکسن در کشور وارد این موضوع شده اند.

واکسن‌های نسل اول «ویروس‌های کشته‌شده» هستند که سینوفارم، برکت و فخرا به‌عنوان نمونه برای آن‌ها به‌طور گسترده در کشور استفاده می‌شوند، اما واکسن‌های نسل دوم نیز وجود دارد.

استوکوک واکسن رازی، اسپایکوژن و نورا را دومین نوع واکسن پروتئینی و پروتئینی می‌داند که با روش‌های مدرن‌تر تولید می‌شود و نورا در اوایل دهه ۱۴۰۰ مجوز آزمایش بالینی دریافت کرد، زیرا هیچ عارضه‌ای نداشت.

کارآزمایی بالینی فاز 2 و کمیته اخلاق با گزارشی به سازمان غذا و دارو تایید شد. همچنین فاز دوم یک ماه پیش به پایان رسید و نشان داد که واکسن نورا بسیار موثر و کارآمد است.

در مرحله سوم این پژوهش که توسط فرمانده کل سپاه در دانشگاه بقیه الله (عج) رونمایی شد و به صورت تقویت کننده بود، 10 هزار نفر به عنوان جمعیت هدف پیش بینی شده تا واکسن نورا در نهایت وارد سبد واکسیناسیون شود.

البته شهروندان البرزی از فرصت متخصصان داخلی بی بهره نبودند و استقبال بسیار خوبی از این واکسن شد و در ابتدا مرکزی برای تزریق دوز سوم در استان وجود داشت که به تدریج تعداد آنها افزایش یافت.

مراکز واکسیناسیون نورا در شرق کرج شامل مرکز شهید سبحانی، تالار دلاوران و سالن شهدا با 400 امکانات و غرب کرج نیز در 45 متری خیابان گلشهر، خیابان تارزان خواهد بود که البته مراکز دیگری نیز فعال شده است.

سالن ورزشی شهرداری در خیابان ولیعصر، نبش دوم شرقی مهرشهر و ولدآباد، خیابان 22 بهمن روبروی پارک محمدشاه نیز آماده پذیرایی از شهروندان برای واکسن نورا هستند.

سالن ورزشی شهدای قدرت در کانال غربی، بلوار امام خمینی، روبروی پارک سلامت، سالن مدیریت بحران نفت انبار در سه راه انبار نفت تا شهرداری منطقه 2 نیز از جمله مراکز واکسیناسیون فردیس است. .

جاده مشکین دشت، رزکان، جنب بازار آکومال و سالن ورزشی شهید قدوسی در خیابان شهیدان هدایتکار، کوچه مدرسه البرز نیز از جمله مراکزی است که برای شهروندان مشکین دشت راه اندازی شده است.

حضرت ابوالفضل (ع) در زینبیه چهارباغ واقع در بلوار امام خمینی کوچه زینبیه و در مهدی آباد سالن ورزشی شهدای مهدی آباد جنب مرکز بهداشت مجتمع پذیرای شهروندان این مناطق خواهد بود.

سالن ورزشی شهدای ملک آباد در بلوار خلیج فارس بعد از نیروگاه، باشگاه جوینی در هشتگرد قدیم و سالن شهدا در خیابان شهید شیرودی نظرآباد جنب اداره امداد ناجا نیز آماده پذیرایی از مردم است.

البته شرایطی برای تزریق واکسن نورا وجود دارد. افراد باید 18 سال داشته باشند، سه ماه پس از نوبت سوم و شهروندان باید با دوز اول و دوم سینوفارم، آسترازنکا و برکات واکسینه شوند.

شهروندان هنگام واکسیناسیون باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند و پس از مرحله دوم واکسیناسیون باید یک ماه از تشخیص بیماری عروق کرونر در افراد بگذرد.

گفتنی است تزریق واکسن نورا به عنوان دستاورد دانشمندان ایرانی از 30 دی ماه در مراکز مذکور آغاز شد و شهروندان البرزی تا 10 بهمن ماه فرصت دارند واکسینه شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید