غذا در رستوران ها چقدر گران شده است؟

غذا در رستوران ها چقدر گران شده است؟

روز جدید تغییرات قیمت مواد غذایی در روزهای اخیر به سرعت منوی رستوران ها، فست فودها و مراکز پذیرایی را تحت تاثیر قرار داده است. صاحب رستوران معتقد است اگر مجبور به کسب سود قبلی باشیم باید حداقل 60 درصد قیمت ها را افزایش دهیم اما به دلیل کشش منطقه تغییرات بیشتر رستوران را از مشتری خالی می کند.

قیمت مواد غذایی

پس از دو سال و نیم فعالیت، رستوران ها در عرض چند ماه به حالت عادی بازگشته و با ظرفیت کامل از مشتریان پذیرایی می کنند، اما در چند ماه اخیر منوی رستوران ها بارها و بارها تغییر کرده است. از نیمه دوم سال گذشته افزایش قیمت برنج و گوشت قرمز باعث افزایش قیمت بسیاری از غذاهای ایرانی در رستوران های سنتی شده و قیمت فست فودها به دلیل کمبود روغن و نوسانات مرغ و فرآورده های گوشتی افزایش یافته است.

به گفته فعالان این اتحادیه، استقبال مردم برای بازدید از رستوران‌ها پس از رفع محدودیت‌های کرونا به حد قبل نرسیده است که یکی از دلایل شرایط اقتصادی برخی از مشتریان است، اما همچنان تعداد رستوران‌های موجود در آن‌ها در حال افزایش است. برای نگهداری کوچک نیست

در خیابان‌ها و مناطق تهران که به مکان‌هایی برای غذا خوردن شهرت دارند، هنوز شب دیر است که مشتریان برای رزرو میز در رستوران صف می‌کشند و روی سکوها و ماشین‌ها منتظر می‌مانند. در روزهای اخیر منوی رستوران ها، فست فودها و مراکز آشپزی با اعلام قیمت های جدید غذا شوکه شده است. بررسی قیمت های جدید این مراکز نشان می دهد که حداقل 30 درصد به قیمت تمامی اقلام عرضه شده اضافه شده است.

عادت می کنیم

صاحب یکی از فست فودها در محدوده بلوار فردوس در غرب تهران از تغییر 100 درصدی هزینه ها و افزایش 30 درصدی قیمت غذای عرضه شده می گوید. تعرفه های تعیین شده به هیچ وجه کفاف هزینه ها را نمی دهد. در منوی این رستوران قیمت هر پرس مرغ سوخاری 4 عددی به تازگی از 70 هزار تن به 91 هزار تن تغییر کرده است و انواع برگرها به دلیل افزایش قیمت نان باگت و فرآورده های گوشتی افزایش قیمتی مشابه داشته اند.

تغییرات قیمت حتی شامل سالادهای بدون پروتئین و سیب زمینی سرخ کرده می شود. به طوری که هزینه تهیه انواع سس و همچنین قیمت روغن تا 3 برابر افزایش یافته است. متوسط ​​قیمت منوی این بلوک صنفی 90 هزار تن و ارزان ترین کالای عرضه شده سیب زمینی بدون پنیر با قیمت 35 هزار تن است.

صاحب این رستوران وضعیت فروش خود را با وجود تغییرات نسبتاً خوب توصیف می کند و معتقد است: پس از تغییر قیمت مواد اولیه به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه خریداری شده با نرخ قدیم، 30 درصد افزایش قیمت داشته ایم و در صورت افزایش هزینه ها، قیمت ها را افزایش داده ایم. باید تامین شود حقوق پرسنل دوباره افزایش می یابد، اما معتقدم مردم به زودی به قیمت های جدید عادت خواهند کرد.

کاهش سود برای حفظ مشتریان

در رستوران هایی که غذاهای سنتی ایرانی و اروپایی سرو می کنند، قیمت ها بسیار بالاتر از فست فودها است. در یکی از این رستوران ها قیمت استیک طی روزهای اخیر 70 هزار تن و بشقاب استیک از 260 هزار تن به 330 هزار تن رسیده است. سالاد سزار نیز از 123 هزار تومان به 163 هزار تومان افزایش یافته است. کباب برگ از 243 هزار جلد به 273 هزار جلد رسیده و به همین میزان در سایر اقلام دیده می شود.

اما متصدیان این نوع رستوران تاکید می کنند که قیمت های درج شده در منو قیمت زیر است که با توجه به هزینه تهیه مواد اولیه غذا قابل تعیین است و پس از افزایش اخیر قیمت ها، مشتریان رستوران را می توان حفظ کرد. کاهش سود در منوی این رستوران تنها غذای بدون تغییر قیمت یک بشقاب سبزیجات است و حتی سالادهای عرضه شده به دلیل استفاده از نان، مرغ و تخم مرغ در تهیه یا سس آن حداقل 15 هزار تن گران شده است. اکثر صاحبان رستوران ها رقابت پذیری را دلیل کاهش سود می دانند و معتقدند با توجه به فراوانی رستوران ها و مراکز خرید رقیب در منطقه، در صورت کاهش کیفیت غذا یا افزایش بیشتر قیمت، حفظ مشتری امکان پذیر نیست.

قیمت را 20 تا 40 درصد افزایش دادیم

در رستورانی که فقط غذاهای سنتی ایرانی سرو می کند، کل تغییرات قیمت در منو بین 20 تا 40 درصد است. قیمت خورش پلو، کباب مرغ و گوشت ایرانی 30 درصد و سالاد 20 درصد افزایش یافت.

صاحب رستوران معتقد است اگر سود قبلی را داشته باشیم باید حداقل 60 درصد قیمت ها را افزایش دهیم اما به دلیل کشش منطقه تغییرات بیشتر رستوران را از مشتری خالی می کند. در منوی جدید این رستوران پلو خورش با بادمجان شکم پر 88 هزار، خورش سبزی پلو 80 هزار گوجه، مرغ کبابی 105 هزار و کباب سلطانی 183 هزار تن قیمت گذاری شده است.

ارزان ترین غذای این رستوران کشک بادمجان است که 40000 تن قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید