غرب 10 روز برای زمان بازرسی پذیرفته است

غرب 10 روز برای زمان بازرسی پذیرفته است

روز جدید روزنامه اصولگرای فرهیختگان در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه جزئیات جدیدی از روند مذاکرات وین برای احیای برجام ارائه کرد.

یک منبع آگاه از فضای مذاکرات گفت: اختلافات مذاکره کنندگان بر سر طول بازرسی کمی بیشتر شده است و طرف غربی تا کنون مهلت 10 روزه را پذیرفته است. البته این منبع گفته است که تقاضای کشور ایران بسیار بیشتر از این بار است.

آنچه در مورد مدت 10 روز گفته می شود دوره 10 روزه متوالی نیست، بلکه باید 10 روز مشخص تعیین شود و در یک فرآیند گام به گام مجموعه ای از اقدامات با توافق طرفین برای هر یک از این روزها اجرا شود.

به گفته این منبع آگاه، ایران چهار نوع ضمانت از غرب درخواست کرده است. ضمانت اول در خصوص حفظ دستاوردهای هسته ای ایران به این معناست که سانتریفیوژهای ایران به طور مشترک توسط آژانس و ایران بدون تخریب یا پلمپ رصد می شوند تا در صورت نقض توافق، ایران در زمینه هسته ای متضرر نشود.

دومین ضمانت مورد نیاز ایران، ضمانت تجاری است، به این معنا که وزارت خزانه داری آمریکا باید دستورالعمل هایی را برای تمام شرکت هایی ارسال کند که چه موفق باشند و چه نباشند، شرکت های تجاری بتوانند چهار تا شش سال با ایران کار کنند.

موضوع سوم، ارائه ضمانت های قانونی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به ایران است.

موضوع چهارم بحث ارائه ضمانت های سیاسی است یعنی رئیس جمهور آمریکا و روسای اتحادیه اروپا تعهد کتبی داده اند که از برجام خارج نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید