نه غرب، نه غرب! | روز جدید

نه غرب، نه غرب!  |  روز جدید

حسام الدین اسلاملو

«نه شرقی نه غربی» شعاری بود که از اوایل انقلاب به کانون مطالبات تبدیل شد و هنوز هم عبارتی است که در رأس وزارت خارجه خودنمایی می کند. شعاری که مبنای آن توازن بود که تبدیل به یک آرمان ملی شد و باید در روابط خارجی ایران با دنیا مورد توجه قرار می گرفت و اگرچه عملا از اول انقلاب با حمله به سفارت آمریکا نقض شد، در حالی که سفارت شوروی مصون ماند، در عین حال از آن تاریخ تا به امروز به دلیل وجود حداقل سطح با بقیه بلوک غرب در تیتر اخبار اروپا بوده است، اما در روزهای اخیر تهران سردی خود را تجربه کرده است. روابط خارجی با اروپا و حتی می توان گفت روابط به مرز خصومت رسیده تا جایی که این شعار محوری معنا و محتوای خود را از دست داده و کوثری نماینده تهران در هفته جاری از بررسی و اقدام بعدی مجلس برای کاهش روابط با انگلیس خبر داد. ، فرانسه و آلمان.

اگرچه احیای برجام به دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین دشوار به نظر می رسید، اما محور کامل و رسمی سیاست خارجی ایران به شرق هم بر روی تریبون و هم در عمل با پیوستن به این توافق اعلام شد. شانگهای.

اما نه مداخله ایران در جنگ اوکراین توسط روسیه و نه حتی حمایت اخیر چین به عنوان متحد بی وفای ایران از کشورهای عربی و دامن زدن به اختلافات آنها با ایران بر سر منافع آنها در خلیج فارس، هیچ کدام باعث بازنگری در اعتماد و اتکا نمی شوند. به دیوار اردوگاه شرق نرسید تا شاهد فروپاشی کامل بلوک شرق باشیم.

در نهایت حمایت کشورهای اروپایی از اعتراضات اخیر، واکنش تهران و اعدام یکی از مقامات سابق وزارت دفاع را به جرم جاسوسی در پی داشت. فراخوان سفیران اعتراض رسمی و دیپلماتیک دو کشور بود. از یک سو شعارنویسی بر سفارت انگلیس و بنر منتسب به شهرداری تهران از هفته ها پیش آغاز شد و در مقابل اروپا نیز بیکار ننشست. از جمله این واکنش ها، محکومیت اقدامات ایران توسط کشورهای اروپایی و آمادگی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران بود.

سابقه تنش

اگر داستان فقط در مورد اختلافات تاریخی است و به مداخله آمریکا در حادثه 28 اوت برمی گردد که احساسات ایرانیان را در آن زمان جریحه دار کرد، روسیه شوروی یک دهه پیش تمایلی به خروج نیروهای نظامی خود از آذربایجان اشغالی نداشت.

شهرت روسیه چه در زمان تزارها و چه در زمان به قدرت رسیدن بلشویک ها در ایران، نه سیاه است و نه سفید. اما فضای روشنفکری چپ در ایران مدرن به قدری شیفته کشور شوروی بود که حتی جریانات مذهبی نیز تحت تأثیر تهدید مدرنیته خشن دوران رضاشاه برای سنت قرار گرفتند و به همین دلیل شیفته غرب ستیز شدند. شعارهای چپ

پس از این تاریخ پیچیده است که امروز به جنجال هایی از جمله کتیبه های روی دیوارها علیه به رسمیت شناختن همجنس گرایی در فرانسه و از سوی دیگر شعار: «انگلیسی جرأت کنید بیایید قزوین» رسیده ایم!

اما هدف تندروها از این آثار چیست؟ از دست دادن حداقل تعادل روابط دوجانبه و برد-برد با شرق و غرب چه پیامدها و خطراتی برای ایران دارد؟

چرا هم مخالفان برانداز خارجی مخالف عادی سازی روابط ایران و غرب هستند و هم تندروها در داخل؟ چه جریان هایی در ایران و جهان و حتی آمریکا از عادی سازی روابط ایران و غرب سود می برند؟ اینها پرسش هایی با پاسخ های کمتر و پرسش های مبهم است که این گزارش در پی یافتن پاسخ آن ها از اخبار است.

همین چند هفته پیش شعارهای اولیه روی دیوار سفارت انگلیس برداشته شد، اما پس از نصب بنر منتسب به شهرداری تهران که بعدا تکذیب شد، شعارها پس از اعدام اکبری ادامه یافت.

اما واقعاً سه سفیر انگلیس، فرانسه و آلمان که در خیابان فردوسی قدم می زنند و از نمایشگاه خوشنویسی تندروها دیدن می کنند و عکس یادگاری می گیرند نشان از زیرکی این سه کشور در ایجاد اجماع جهانی علیه تندروهای ایرانی دارد. در حالی که روزنامه جوان سفیران را نماد تحقیر انگلیس می داند!

طی چند روز گذشته انتشار عکس هایی از نوشتن شعارهای مضحک بر در و دیوار سفارت انگلیس با انتقاد تعدادی از رسانه ها مواجه شده است. یکی از آنها از لزوم حفظ آبرو و پرهیز از توهین به بخشی از مردم شریف ایران نوشت و دیگری با یادآوری شعارهای اخیر دانشجویان معترض دانشگاه شریف، در دو به برخورد دوگانه در برخورد با شعارهای مضحک اشاره کرد. مکان ها

هر چند رسانه های اصلاح طلب و معتدل نسبت به پیامدهای این سطح از دشمنی با غرب هشدار می دهند. رانندگان تندرو با همان فرمان رانندگی می کنند و هیچکس آنها را متوقف نمی کند.

عبدالله گنجی با استناد به تسخیر قبلی سفارت آمریکا دستور حمله به سفارت انگلیس را صادر کرد و شریعتمداری دولت سوئد را تهدید به عوامل آدم ربایی کرد!

در شرایطی که تندروها حتی دستور رهبری مبنی بر جایگزینی توضیح به جای باتوم را به نفع باتوم تفسیر کردند! برخی رسانه های جریان مقابل برای اثبات اینکه حتی در ادعای ولایتمداری خود صادق نیستند به علیرضا اکبری و پیشانی پینه بسته و شباهت او به شکدام اشاره کردند. شاکدام همان زنی بود که چند سال پیش با چادر به ایران سفر کرد و حتی مهمان صدا و سیما شد و با مواضع تند خود علیه غرب و اسرائیل توجه همه را ربود، اما در نهایت مشخص شد که او جاسوس اسرائیل بود

این پایان کار خواهد بود

اما افسوس که حادثه شکدام درس عبرتی برای برخی نهادهای داخلی نبود و به گفته محمد مهاجری «هنوز عناصری با پینه‌های پیشانی، شعارهای آتشین، ژست‌های ابرانقلابی و سخنرانی‌ها و نوشته‌های فوق‌العاده افراطی وجود دارند که همه چیز را به حاشیه می‌برند. از پرتگاه.” و در عین حال هیچ کس به این فکر نمی کند که هدف از این همه نفرت پراکنی در داخل و جلوگیری از پیشرفت رشد در روابط بین الملل چیست؟ آزادانه کار کنند و به دلیل خدمات درخشان آنها تحریم ها هر روز بیشتر می شود، حلقه محاصره تنگ می شود، معیشت مردم سخت تر می شود و توده ها کوچکتر و کوچکتر می شوند.

از این رو رسانه هایی مانند همهان از ابتدای هفته به تحلیل شعارهای روی دیوار سفارتخانه های کشورهای اروپایی به عنوان بستری برای به راه انداختن مکانیزم ماشه علیه ایران پرداختند و از ترکیب دو تیغه قیچی نوشتند. «انزوای جهانی» ایران: «انزوایی که می تواند جایگاه و مسئولیت یک افراطی را افزایش دهد، اما در نهایت مردم باید تاوان بزرگی را بپردازند. وقتی صحبت از نفوذ می شود، به تندروهای سندساز برمی خوریم که به وضوح افرادی نگران هستند، اما نتایج عملکرد آنها بیشتر از تأثیرگذاری در حوزه تصمیم گیری مضر است. در آستانه نشست اتحادیه اروپا و فشار اپوزیسیون و لابی های ضدایرانی برای قطع روابط ایران و اروپا و تلاش برای قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا، اقداماتی از قبیل فحاشی در این زمینه انجام شد. دیوار سفارت انگلیس و تهدید جانی تحریریه هتک چارلی ابدو و… نمونه آن ارائه مدارک کافی برای تحقق اهداف جریانات ضدایرانی است. بریتانیای کبیر در چندین موقعیت از این دیوار نوشتاری به نفع خود نهایت استفاده را برد. چرا این روند ادامه دارد؟ این یک مسئله مهم است.”

در واقع سه سفیر انگلیس، فرانسه و آلمان که در خیابان فردوسی قدم می زنند و به تماشای نمایشگاه خوشنویسی تندروها می نشینند و عکس یادگاری می گیرند نشان از زیرکی این سه کشور در ایجاد اجماع جهانی علیه تندروهای ایرانی دارد. در حالی که روزنامه جوان سفیران را نماد تحقیر انگلیس می داند!

شدت کار به حدی شد که جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس مجبور به واکنش شد و در تذکری تیز به شعارنویسان روی دیوار سفارت انگلیس، آنها را برای بازی پازل سفیر انگلیس ترحم کرد.

علیرغم تجربه تلخ ملت ایران در حمله به سفارت آمریکا و سفارت عربستان سعودی و پیامدهای این خودسری ها بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی روزمره مردم، دیپلمات های کارکشته و مجرب همچنان باید به این امر آشکار اشاره کنند. واقعیت به برخی از افراد در داخل: “سفارتخانه ها مصون نیستند” آنها دارند و نباید مورد حمله قرار گیرند و این انتظاری است که ما از کشورهای میزبان خواسته ایم تا به مسئولیت های خود عمل کنند. ما نقض مصونیت سفارتخانه ها و فرصت دیپلماتیک و دیپلمات ها را نمی پذیریم و به این موضوع پایبند هستیم.

مصطفی هاشمی طبا روز گذشته در گفتگو با خبرآنلاین به چالش های سیاست خارجی پرداخت و ضمن ابراز نگرانی از خطری که ژئوپلیتیک ایران را تهدید می کند، گفت: برخی سخنان نتانیاهو را تکرار می کنند. وقتی افراط گرایان و سازمان های افراطی ما چنین تهدیدهایی را انجام می دهند، افراطیون کشورهای دیگر از تندروهای داخلی ما کمک می گیرند.”

دیدگاهتان را بنویسید