دست نیاز غرب کشور را رنج می دهد / اعتماد به غرب، نقطه سیاه کارنامه موسادک

ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793343

انصاری گفت: با بررسی تاریخ معاصر درمی یابیم که هر گاه سیاستمداران و سیاستمداران به غرب اعتماد کرده و در نیازمندی به آنها روی آورده اند جز خسارات زیانبار و کار برای کشور به دنبال نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد انصاری پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت و گو با صبح توس با اشاره به خاطره تاریخی پایبندی غرب به ایران گفت: با بررسی تاریخ معاصر متوجه می شویم که سیاستمداران همواره به غرب اعتماد و نیاز داشته اند. «در نتیجه این امر چیزی جز زیان‌های زیانبار و کار برای کشور نداشته است.

وی افزود: به عنوان مثال در دوران مشروطه با تسلط کامل روشنفکران غربی، نهضت ملی از مسیر خود منحرف شد و با دیکتاتوری رضاخان به پایان رسید. نه، معاهده برجام بالاخره تا چه حد می تواند اعتماد به غرب را ثابت کند. منبع آسیب های جبران ناپذیر

یک پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: تاریخ معاصر ایران نشان می دهد که از ابتدای مشروطه تا کنون که سیاستمداران به غرب اعتماد کردند و دست دوستی دراز کردند، جز ضرر و نابودی کشور کاری نداشته است. روند دیپلماتیک ایران با آنها به دلیل پیشروی غرب در مواضع سیاسی به دلیل آسیب های اقتصادی که به ایران وارد شده، دشوارتر شده است.

وی با بیان اینکه نهضت مشروطه همچون چراغی در سیاهی مشی کشور در اواخر حکومت قاجار است، افزود: .

انصاری گفت: انگلیس به عنوان قدرت استعماری مسلط کشور نیز به دنبال راهی برای نفوذ بر قانون اساسی بود و زمانی که تجمع اعتراضی مردم تهران در مسجد جامع تخریب شد، یک جریان تاریخی شکل گرفت.

وی افزود: با حضور رضاخان در صحنه سیاسی کشور، برهنه ترین هجمه به میراث مادی و معنوی کشور به بهانه صنعتی شدن کشور آغاز شد. وی فرهنگ ایرانی و اسلامی را مانعی جدی بر سر راه تداوم حکومت خود می‌دانست، به طولانی‌تر کردن روند نوگرایی فرهنگی و مؤلفه‌های ارادت به تمدن غرب پرداخت.

یک پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: اقداماتی مانند لباس فرم، قانون گشایش حجاب، مبارزه با روحانیت، سرکوب عشایر، ممنوعیت عزاداری، ساخت راه آهن با هزینه افسانه ای ملت فقیر برای انتقال آسان نیروهای انگلیسی به شمال و… همه برای حفظ قدرت، مبتنی بر وابستگی تاکتیکی و فکری به غرب بود.

وی افزود: مصدق در همه عرصه های سیاسی و اقتصادی نه تنها به انگلیس و آمریکا، بلکه بر کشورهای خودخوانده آنها نیز تکیه داشت. سنجابی، وزیر کابینه مصدق، گفت: «در اولین کابینه مصدق، علناً به ما گفت: «آقا، ما باید از این برای بهبود کار خود استفاده کنیم». او عده ای را به کابینه معرفی کرد که جزو مبارزین آزادی و میهن پرستی و مجاهدین نبودند و حتی شهرت خوبی هم نداشتند و یا مشکوک بودند و متهم به ارتباط با بیگانگان بودند.

انصاری گفت: تحریم نفتی ایران مصدق را به عنوان تکیه گاه جدید به آمریکا کشانده است. سفر او به نیویورک برای پاسخ به شکایت بریتانیا به شورای امنیت را می توان پر از درس های تاریخی توصیف کرد. مصدق در این سفر به آمریکا نیازمند روی آورد و مقامات آمریکایی او را مورد تمسخر و تحقیر قرار دادند.

وی افزود: در بحبوحه خشم مردم ایران از آمریکا به خاطر جنایات فراوان و همچنین پناه بردن به شاه، بازرگان بدون اجازه امام به دیدار برژینسکی رفت و همین امر منجر به شیوع نفرت دانشجویان از آمریکا شد. ایالات و تسخیر لانه جاسوسی». یک روز بعد از اسارت، برزرگان استعفا داد. امام خمینی (ره) در این اظهارات مقدماتی در پاسخ به نامه وزیر کشور وقت در سال 1366 درباره نهضت آزادی نوشتند: ایران متعلق به آمریکاست و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید