فاجعه 623 میلیارد تومانی 2 مدیر ایرانی

البته این بقا تا لحظه تنظیم این خبر به طور رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ذکر نشده است، اما شواهد به قدری واضح است که جای هیچ تردیدی نیست. بدون در نظر گرفتن سایر الزاماتی که این باشگاه برای گرفتن مجوز حرفه ای دارد، بلاتکلیفی مالی در این باشگاه سر به فلک کشیده و عجیب است که معلوم نیست پول هایی که به این باشگاه رفته چه شده است. بزرگترین چالش استقلالی ها در راه گرفتن مجوز حرفه ای، پرداخت دستمزد آندره آ استراماچونی ایتالیایی است که نیم فصل در این باشگاه ماند و سپس چمدان هایش را برای رم بست.

در روزهای ابتدایی خروج استراماچونی از ایران گفته می شد که او مبلغی نزدیک به 30 میلیارد تومان به استقلال بدهکار است و این مبلغ باید قبل از محرومیت به حساب او واریز می شد. اما این مبلغ پرداخت نشد تا با گران شدن دلار، استقلال به پرداخت 100 میلیارد تومان به این سرمربی ایتالیایی که در مدت کوتاه آبی پوشان دل هواداران را ربوده محکوم شد. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز پس از جنجال های فراوان در پی شکایت استراماهونی برای آخرین بار به استقلال این فرصت را دادند تا با این مربی تسویه حساب کند.

همانطور که انتظار می رفت و البته سبک مدیریت ایرانی، به خصوص در قلب دو باشگاه بزرگ پایتخت، باز هم این مبلغ پرداخت نشد، بنابراین استقلال که فصل گذشته بدون باخت قهرمان لیگ برتر ایران شد، بار دیگر پیگیر خواهد بود. رقابت از لیگ قهرمانان آسیا از طریق تلویزیون. البته این موضوع اصلی نیست و ضرر ظاهری مبلغ هنگفتی در این باشگاه که تاکنون به صورت شفاف بیان نشده است به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است.

استقلال در زمان مدیریت دو مدیرعامل اخیر مصطفی آجارلو و علی فتح الله زاده مبلغ بسیار هنگفتی از ورود این باشگاه به بورس دریافت کرد و عجیب است که با این مبلغ همچنان مدیران مذکور تمایلی به پرداخت مطالبات به استراماچونی ندارند. . اولین ابهام بزرگ در این زمینه مربوط به مدیریت مصطفی آجارلو است که بنا به ادعای مسئولان سازمان خصوصی، مبلغی نزدیک به 500 میلیارد تومان که بخشی از آن وام و بخشی از آن وام بوده است. در نتیجه افزایش سرمایه استراماهونی زده شد.

عجیب اینکه طبق ادعای مدیریت جدید باشگاه استقلال و البته با توجه به شکایت سازمان خصوصی سازی مشخص نیست این مبلغ صرف چه چیزی در باشگاه شده است. علاوه بر این رقم بزرگ، یک رویداد جدیدتر در دوره سلطنت وجود دارد

علی فتح الله زاده اتفاق افتاد که از آن شاهکارهایی است که فقط با مدیریت ایرانی به دست می آید. پس از مطرح شدن مجدد موضوع استراماچونی و البته تهدیدات متوجه باشگاه استقلال، سازمان خصوصی سازی 118 میلیارد تومان دیگر داد که 93 میلیارد تومان آن مستقیماً به حساب باشگاه واریز شد و در اختیار فتح الله زاده قرار گرفت تا با استراماچونی تسویه حساب کند، اما در کمال تعجب. ، این اتفاق نیفتاد!

مدیران فعلی باشگاه استقلال معتقدند این مبلغ را صرف وام و زمینی کرده اند که از طریق آن می توانند از بانک شهر وام بگیرند. مشکلی که نتیجه چندانی در بر نداشت و این باشگاه باز هم در تامین پول استراماچونی ناکام ماند. حالا سازمان خصوصی سازی از گروه باشگاه استقلال شکایت کرد و گفت که با این مبلغ هنگفت که بیش از 600 میلیارد تومان است مشخص کنند چه کردند. حسین قربان زاده، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی عصر دو شب قبل در شبکه سه حضور یافت و با تهدید مسئولان باشگاه استقلال گفت: برای تعیین تکلیف واگذاری 600 میلیارد باید در دادگاه حاضر شوید، زیرا برنج است. که دیگ ندارد نیز توسط آقایان آجورلو و فتح الله زاده تهیه شده است.

علاوه بر چنین شاهکارهایی، اتفاقات عجیب دیگری نیز به علی فتح الله زاده، مدیرعامل فعلی باشگاه استقلال نسبت داده شده است. او که نزدیک به شش ماه پیش با وعده خرید مسی، تست رونالدو و البته ستاره سوم روی پیراهن استقلال به این باشگاه آمد و گفت فقط 10 روز برای حل مشکلات زمان نیاز دارد، همین یکی، دو روز پیش به صورت تصادفی که اتفاقی افتاد. بیشتر شبیه یک نمایش بود، متنی نوشتم که می گفت “من این گلبرگ مغرور هستم که از کم آبی می میرم.” شروع شده بود، استعفای خود را نوشت و در صفحه مجازی خود منتشر کرد.

طولی نکشید که این گلبرگ مغرور این نوشته را از صفحه خود حذف کرد و پس از آن هیات مدیره باشگاه با استعفای او مخالفت کرد تا او دوباره مسئولیت را بر عهده بگیرد. او که یکی از محبوب ترین مدیران ورزشی کشور محسوب می شود اخیرا درگیر پرونده دیگری شده و متهم به گرفتن پول از باشگاه است و باید آن را پس بدهد. این یکی از آن سناریوهای عجیبی است که حسین قربان زاده در تلویزیون مطرح کرد و گفت پنج میلیارد تومان دخیل بوده است!

قربان زاده در همین برنامه تلویزیونی و پس از صحبت های اولیه فتح الله زاده مبنی بر اینکه چرا پس از حضور در استقلال پنج میلیارد تومان از باشگاه خارج شد، با نمایش صورت های مالی باشگاه در سال 1389، اعلام کرد که مدیرعامل استقلال قبل و در دوره قبلی خود دریافت کرده است. مبلغ را از باشگاه دریافت کرده و مجبور به مطالبه و وصول مجدد آن نبوده است. رئیس سازمان خصوصی سازی در بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به مدیرعامل استقلال گفت: شما یک بار این پول را گرفتید و حق نداشتید دوباره انجام دهید و فردا ثابت می شود.

این نیز به اندازه کافی مبهم است، زیرا فتح الله زاده فکر می کند در دوره قبل چک شخصی داده و با تبدیل آن به نرخ روز، مطالبه خود را از باشگاه حذف کرده است، اما اکنون از سوی رئیس سازمان خصوصی سازی متهم شده است که تقاضا هم همین است، چک ها را گرفت و به دلیل اینکه این چک ها معدوم نشد، دوباره از حساب باشگاه که باید برگرداند، برداشت. موضوعی که البته با واکنش شدید مدیرعامل استقلال مواجه شد و او تهدید به شکایت کرد.

در کنار همه این بلاتکلیفی های مالی، چند صد هزار دلار از سایت نقل و انتقالات بازیکنان استقلال در اسناد مالی این باشگاه ذکر نشده است، بنابراین سردرگمی و بلاتکلیفی مالی در این حوزه تبدیل به سردردی باورنکردنی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید