فتنا 88 برای زیر سوال بردن نظام جمهوری ایجاد شد


ساعت: 09:45
تاریخ ارسال: 1301/10/09
کد خبر: 1920692

حسین پور گفت: فتنه 88 برای تضعیف و زیر سوال بردن جمهوریت و برخی ارکان نظام ایجاد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آروم نیوز ، حوادث سال 1387 که به بهانه اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در برخی نقاط کشور آشوب هایی را به همراه داشت، درس های زیادی گرفته است به طوری که حتی پس از 13. هنوز ابعاد مختلف آن هنوز قابل تحلیل است. در همین زمینه با کمال حسین پور نماینده مردم شریف پیرانشهر و سردشت گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:


فتنه 88 چگونه و با چه هدفی ایجاد شد؟

قیام 88 برای زیر سوال بردن دموکراسی نظام ایجاد شد، عده ای می خواستند نظام رای اکثریت مردم را نادیده بگیرد و نظام را به سمت دیکتاتوری سوق دهد.


تحلیل شما از همسویی گروه های سیاسی داخلی در خصوص فتنه 88 چیست؟

تعداد زیادی از مردم نظام در یک حماسه بزرگ در صندوق های رای حاضر شدند، حضور جمهوری نظام ضعیف بود. گروه ها و جریان های زیادی در این مسابقه شرکت کردند و هر کدام طرفی گرفتند. اما وقتی گرد و غبار آشوب ها فرو نشست و به سؤالات مردمی که واقعاً شک داشتند پاسخ مناسب و صبورانه داده شد، مردم صفوف خود را از دشمنان و احزاب و املاکی که نمی خواستند واقعیت را ببینند جدا کردند.


چه گروه ها و افرادی در فتنه 88 طرد شدند؟

به نظر من سلطنت طلبان و طرفداران آنها و احزابی که به دوستی پیوستند همه چیز را از دست دادند زیرا به بهانه اعتراض به یک مسئله دموکراتیک به دنبال دیکتاتوری بودند و از طرف دیگر عده ای بودند که این کار را کردند. آنها بصیرت ندارند تا غبار پشت شورش را ببینند


به نظر شما بزرگترین خیانت برخی احزاب و سیاستمداران بومی در فتنه 88 چه بوده است؟

به نظر من بزرگترین خیانت آنها قلب واقعیت بود. آنها می خواستند واقعیت و اتفاقاتی که برای مردم افتاده است را نادرست معرفی کنند. می بینید اگر نظام در مقابل خواسته های ساختگی آنها مقاومت نمی کرد و شکست نمی خورد چه می شد؟ سنگ روی سنگ گذاشته نشد. وقتی نتیجه انتخابات به نفعشان بود قبول کردند و اگر بر علیه خودشان بود زیر میز زدند. به نظر من یکی از ارکان اصلی نظام که جمهوریت نظام بود را هدف گرفتند.


نقش رهبر معظم انقلاب در خنثی سازی فتنه 88 چه بود؟

رهبر فرزانه انقلاب از ابتدا واقعیت را دید، اما صبر و درایت نشان داد، بگذار غبار آشوب ها بخوابد تا مردم واقعیت را ببینند و شبهات تعدادی از مردم برطرف شود. در عین حال نگذاشت قطار انقلاب حتی اندکی از مسیر خود منحرف شود. در آن زمان رهبر عزیز انقلاب بر جذب حداکثری و طرد حداقلی تاکید داشتند و علاقه ای نداشتند که تعداد زیادی از نخبگان از قطار انقلاب پیاده شوند، اما برخی نخبگان و احزاب لجبازی کردند.


خرد عامیانه چگونه می تواند آتش ناآرامی را خاموش کند؟

مردم در یک انقلاب همه چیز هستند. اگر مردم را از این انقلاب کوتاه کنید، چیزی برای آن باقی نمی ماند. مردم برای رشد بذر انقلاب بیش از 200 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند. هر جا که نیاز بود روی صحنه حضور داشتند. این افراد بودند که طرح فتنه را در سال 2008 در 9 دسامبر تنظیم کردند.


ترکیب گروه های سیاسی داخلی پس از فرونشستن گرد و غبار چگونه تغییر کرده است؟

پس از فروپاشی یکی از جریان‌های سیاسی، این جریان بهبود یافت و در سال‌های بعد تلاش کرد در مجلس و دولت جایگاهی پیدا کند و تا حدودی موفق شد.


نقش رسانه های محلی در جریان فتنه 88 را چگونه توصیف می کنید؟

به نظر من، بسیاری از رسانه های محلی با توضیح درست واقعیت به کسانی که شک داشتند کمک کردند تا واقعیت ها را ببینند. همان نظام انتخاباتی که جریان های اصلاح طلب بارها در روند کسب آرای مردم موفق بوده اند، همان نظام انتخاباتی مورد سوال منکران انقلاب قرار گرفت. خب، بسیاری از رسانه ها سعی کردند این واقعیت را توضیح دهند. البته رسانه هایی هم بودند که در این شفاف سازی به درستی عمل نکردند.


چگونه از تکرار اغتشاشات نوع 88 جلوگیری کنیم؟

مردم نعمت انقلاب هستند. به نظر من می توان با توجه به مطالبات مردم و رفع مشکلات آنها در عرصه های مختلف و جلب رضایت آنها از تکرار ناآرامی ها جلوگیری کرد. اگر از مردم فاصله بگیریم حتما شکست می خوریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید