فرآوری ارس نیازمند توجه و همکاری سازمان های مختلف است/ پیش بینی تولید بیش از 7000 تن عناب در خراسان جنوبی


زمان: 07:58
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877697

مشکلات کشاورزان در مرکز تولید مروارید قرمز;

علاوه بر مشکلات ریز و درشتی که تولیدکنندگان عناب خراسان جنوبی در مرکز تولید عناب دارند، تنها 12 درصد از این محصول با کیفیت بالا فرآوری می شود، به ویژه برای رفع مشکلات موجود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، شرایط اقلیمی منحصر به فرد خراسان جنوبی درآمد مناسبی را برای باغداران استان در کاشت محصولاتی چون عناب، زرشک و زعفران فراهم کرده است، از این رو این استان در تولید محصولات باغی از زرشک و عناب رتبه اول و رتبه دوم را دارد. زعفران در کشور وجود دارد.

یکی از محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی عناب است که بیش از چهل هزار سال است که به دلیل خواص درمانی در نقاط مختلف استان کشت می شود و 98 درصد عناب ایران در خراسان جنوبی تولید می شود.

کمتر از دو ماه به فصل برداشت ارس باقی مانده است و در شرایط کنونی کشاورزان به عنوان مهمترین رکن تولید این محصول ارزشمند در مرکز تولید با مشکلاتی مواجه بوده و خواستار توجه متولیان امر برای رفع این چالش ها هستند.

علاوه بر این، با وجود اینکه در سال های اخیر اقداماتی برای بیشتر دیده شدن این محصول مرغوب در سطح ملی و بهره وری بیشتر انجام شده است، اما شرایط ایده آل برای رفع و فرآوری مشکلات موجود کشاورزان فراهم شده است. محصول استان باید برنامه ریزی بهتری داشته باشد.


5 2 خبر خاکستری


کمبود سرمایه در گردش کشاورزی

سید محمد تقی موسوی کشاورز سیودجانی که حدود 15 هکتار از مزارع عناب خود را وقف کرده است به خبرنگار حاورستان گفت: امسال نسبت به سال گذشته تولید کمتری داریم اما همچنان خوب است.

وی سرمایه در گردش را مهمترین مشکل تولیدکنندگان بزرگ عناب عنوان کرد و افزود: این مشکل برای افرادی که تولیدشان کم است مشکلی ندارد اما برای ما که تولید بالایی داریم باید هزینه نگهداری و کود را پرداخت کنیم. با کمبود نقدینگی و کمبود امکانات مواجه هستیم «که داده نمی شود.

موسوی از وضعیت بازار این محصول چندان راضی نیست، افزود: دلالان و تجار محصولات را با قیمتی بهتر از کارخانه های تبدیلی از کشاورزان خریداری می کنند اما بهتر است دولت برای خرید تضمینی عناب برنامه ریزی کند.



مشکل کم آبی

صادقی یکی دیگر از تولیدکنندگان عناب از کاهش سهم آب چاه های کشاورزی روستای سیودجان برای مدیریت مصرف آب گلایه کرد.

صادقی از فرآوری عناب نیز گلایه کرد و افزود: این محصول ارزشمند سال هاست که به صورت عمده عرضه می شود و بهتر است کارکنان برای رفع این مشکل مهم چاره اندیشی کنند تا کشاورزان در مرکز تولید عناب بسته بندی و فرآوری شوند.

به گفته وی، همه ساله در فصل برداشت عناب بسیاری از دلالان منابع کشاورزان را با قیمت بسیار پایین خریداری می کنند، بنابراین وجود تعاونی روستایی برای خرید محصولات کشاورزی در مرکز تولید عناب برای کوتاه کردن دست دلالان ضروری است.



پیش بینی برای 7530 تن

محمدرضا اکبری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برداشت عناب تازه از اواسط مردادماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد. कاورستان وی گفت: سطح زیر کشت عناب در خراسان جنوبی 4 هزار و 715 هکتار است که تولید امسال 7 هزار و 530 تن پیش بینی شده است.

به گفته وی، سال گذشته از 4 هزار و 134 هکتار از اراضی زراعی 7 هزار و 737 به ارزش 295 میلیارد ریال برداشت کردیم.

وی تعداد عناب کاران را 9 هزار نفر عنوان کرد و افزود: هوسف با 1912 هکتار بیشترین اراضی زراعی را دارد.


12 درصد پردازش

مدیر فرآوری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: سال گذشته 7 هزار و 383 تن عناب خشک در خراسان جنوبی تولید شد که از این میزان تنها حدود 1000 تن آن در صنایع تبدیلی به مصرف رسید که 12 درصد از عناب تولید شده در کشور است. حومه شهر

حسینی با اشاره به فعالیت 6 واحد فرآوری عناب با ظرفیت اسمی 1740 تن در سال در خراسان جنوبی، افزود: چای، توت و قرص عناب.

به گفته وی، در خراسان جنوبی در شهرستان های حصف، بیرجند و گان کارخانه های فرآوری عناب وجود دارد.

مدیر صنعت تبدیلی جهاد کشاورزی استان گفت: 960 تن عناب تولید سال 1400 در 16 واحد خراسان جنوبی نیز برای عرضه به بازار بسته بندی شد.

حسینی همچنین از صدور مجوز برای تاسیس 13 کارخانه فرآوری عناب دیگر و 20 مجوز برای تاسیس واحد بسته بندی عناب در استان خبر داد و افزود: واحدهای فرآوری با ظرفیت اسمی 1816 تن در سال در حال ساخت است.


توافق خرید با توجه به شرایط

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طبق مفاد قرارداد عناب خریداری می شود، به خبرنگار خاورستان گفت: دولت برای خرید یک سری اقلام خاص مانند گندم حتی در موارد خاص اقدام خواهد کرد. از جمله زعفران و زرشک قراردادی است که در آن سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان به توافق رسیده و بخشی از محصولات را خریداری می کند.

به گفته سیدحسن رضوی، محصولاتی مانند زرشک و عناب در گذشته آزمایشی بوده و در نظر داریم امسال مشکلی از نظر برداشت نداشته باشیم.

وی افزود: برای خرید توافقی عناب به دنبال بازار هستیم. شاید امسال با توجه به شرایط فعلی عناب کم شود، نیازی به خرید توافقی نباشد و بسیاری از روستاییان تمایلی به فروش عناب به همه ندارند.»

وی ادامه داد: اگر دیدیم عناب مازاد است و فروش بیشتر است به تعاونی ها می گویند در صورت وجود آماده ورود باشند تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.


ظرفیت بالا برای فرآوری عناب

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز گفت: ظرفیتی که در واحد فرآوری این محصول وجود دارد بیش از این موارد است. کارخانه های تأسیس شده ممکن است چندین تولید مداوم داشته باشند، به عنوان مثال در خوسف بیش از 5 تا 6 “این بخش یک کارخانه فرآوری راه اندازی کرد که برخی از آنها به ظرفیت کامل نرسیده بودند.

سیدحسن رضوی ادامه داد: یعنی عناب به اندازه کافی عرضه نمی شود و ظرفیت خالی دارند و نیازی به ایجاد ظرفیت جدید نیست مگر اینکه تنوع ایجاد کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با استفاده از شرکت های دانش بنیان باید به سمت تولیدات جدیدتر برویم و با توجه به شعار امسال تولید دانش بنیان، اشتغال زایی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شود.

به گفته وی تعاملات خوبی در این زمینه ایجاد شده و در محصول عناب بیش از پیش از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد.

او معتقد است که خیلی ها به سراغ عناب رفته اند که آن هم کمی کشدار است.برای راه اندازی در روستا.



مسائل پس از پردازش

مدیرعامل تعاون روستایی با اشاره به مشکلات بهداشتی پس از درمان گفت: محصولات جدید تولید شده هنوز استانداردهای لازم را برای این امر تعیین نکرده اند و سیب سلامت می خواهد. در این موارد سایر نهادهای خارج از جهاد و تعاون روستایی باید همکاری کنند.»

رضوی تاکید کرد که در حوزه فرآوری کمی جلوتر هستیم اما باز هم مشکلاتی که بعد از فرآوری به وجود آمد باید برطرف شود. می گویند استانداردی برای سنجش سلامت پودر عناب نداریم.

وی ادامه داد: استانداردی برای اندازه گیری فرآورده های فرآوری شده عناب ندارند. پودر آلبالو یک استاندارد از پیش تعریف شده است و پودر عناب نیز بر اساس پودر آلبالو اندازه گیری می شود که هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارد و بر اساس آن گفته می شود که پودر مرغوب نیست. «اجازه ورود نمی دهند. .

رضوی تاکید کرد: زیرساخت های پودر عناب باید توسط اداره استاندارد و شبکه بهداشت فراهم شود و همزمان با جهاد و تعاون روستایی که وارد حوزه های تولیدی و فرآوری شده ایم به این مسائل رسیدگی و این مشکلات را حل کنند. به نتیجه برسند.

به گفته مدیرعامل تعاون روستایی، این کارخانه قبلاً برای تولید محصولات راه اندازی شده است، اما به دلیل تایید نشدن، بهره وری لازم را ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید