فرسودگی استدلال های اتحادیه اروپا با تهران و واشنگتن: فضا برای سازش بیشتر به پایان رسیده است

فرسودگی استدلال های اتحادیه اروپا با تهران و واشنگتن: فضا برای سازش بیشتر به پایان رسیده است

توافق هسته ای 2015 که در تمام این سال ها از زمان انعقاد و به ویژه پس از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته است، روزهای سرنوشت سازی را سپری می کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد که پیش نویس جدیدی را برای احیای برجام به ایران و آمریکا ارائه کرده است. وی البته تاکید کرد که فضا برای سازش بیشتر تمام شده است.

هماهنگ کننده برجام در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: پس از 15 ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی شمار با طرف های برجام و آمریکا، به این نتیجه رسیده ام که فضا برای سازش های مهم بیشتر به پایان رسیده است. . من اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که جزئیات لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای برای احیای برجام را شرح می دهد.

وی افزود: این متن بهترین توافقی است که می توانم برای تسهیل مذاکرات ببینم. توافق کامل نیست، اما تمام عناصر لازم را در بر می گیرد و شامل سازش های محکمی است که همه طرف ها به دست آورده اند. باید تصمیمات لازم را بگیرید تا از این فرصت برای موفقیت استفاده کنید. من هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری نمی بینم.

البته در آن یادداشت، این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا به حساسیت‌های تهران در رابطه با احیای توافق برجام نیز پرداخت و نوشت: همچنین می‌دانیم که تهران پس از تجربه منفی سال‌های اخیر، ملاحظات مهمی در مورد اجرای کامل این توافق دارد. با این حال، توافق روی میز نشان دهنده عزم همه طرف های برجام برای تضمین پایداری آن، از جمله تعهد جو بایدن و ایالات متحده در این زمینه است. در نتیجه، این توافق در برابر اقدامات یکجانبه برای تضعیف آن بهتر محافظت می شود.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران ساعتی بعد در توئیتی که به نظر می رسد در واکنش به یادداشت هماهنگ کننده برجام منتشر شده بود، نوشت: طی هفته گذشته تبادل نظر جدی و سازنده ای با طرف های مخالف صورت گرفته است. در مورد مذاکرات وین، هماهنگ کننده ایده هایی برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرده است، همچنین ایده هایی برای جمع بندی مذاکرات چه از نظر شکلی و چه از نظر محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

در همین رابطه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش در حال بررسی پیش نویس توافقنامه ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا است و با متحدان و شرکای اروپایی خود در گروه 1+5 در تماس است. وی افزود که ما هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده‌ایم، اما مصمم هستیم که این کار را سریع انجام دهیم و هرگونه پاسخی را مستقیماً با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت.

حسین امیرعبدلاخیان روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، با ارزیابی تلاش‌های وی و انریکه مورا، معاون وی، اظهار داشت: در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک کشور خوب، قوی و با ثبات شکی نیست. توافق. اگر آمریکا گامی واقع بینانه برای یافتن راه حل و دستیابی به توافق بردارد، توافق خوبی در اختیار همه طرف ها قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای دستیابی به توافق نشان داده است. ایران از ادامه دیپلماسی و مذاکرات استقبال می کند.

انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ادامه تلاش های خود با اشاره به مزایای اقتصادی متن توافق پیشنهادی این اتحادیه، از همه طرف های برجام دعوت کرد تا گام نهایی را بردارند. وی در توییتی نوشت: بهترین معامله ممکن برای همه طرف ها روی میز است. این تضمین کننده منافع اقتصادی واضح و قابل اندازه گیری برای مردم ایران و منافع قابل تأیید عدم اشاعه برای جامعه بین المللی است. من از همه طرف ها دعوت می کنم گام نهایی را بردارند.

به نظر می رسد تلاش برای نزدیک کردن مواضع کشورها به توافق هسته ای از سال 2015 تا احیای آن وارد مرحله جدید و البته نهایی شده است. در روزهای آینده تصمیم گیری خواهد شد که آیا دیپلمات اسپانیایی ناجی خواهد بود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید