فرش قرمز برای فروشندگان خودرو

فرش قرمز برای فروشندگان خودرو

مجلس درآمد دولت از عوارض خودرو را سه هزار میلیارد تومان افزایش داد

سخنگوی وزارت امنیت از «عرضه سه ماهه خودروهای وارداتی به مردم» خبر داد. به گزارش امید قالیباف، 100 هزار خودرو (زیر 10 هزار یورو) وارد کشور می شود که اکثر آنها پس از سه ماه به متقاضیان تحویل داده می شود و تنها بخشی کوچک (5 درصد) بلافاصله یا پس از 6 ماه تحویل داده می شود. متقاضیان در بدو ورود تحویل داده می شوند و می توانند به جای بورس کالا و ودیعه 500 میلیون تومانی (تقریباً 8.5 هزار دلار) خودروهایی را که به زودی وارد کشور می شوند در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کنند. این پول در حساب سامانه مجتمع خودرو «بلاک» می شود و متقاضیان به آن دسترسی نخواهند داشت. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باورند که با توجه به روند صعودی نرخ دلار و غیرقابل پیش بینی بودن آن در چند ماه آینده، چگونه می توان برای خودروهایی که هنوز وارد کشور نشده اند و با وجود این نوسانات قیمتی، این میزان سپرده داشته باشد. ، قیمت این خودروها چگونه محاسبه خواهند شد؟ همچنین چه تضمینی وجود دارد که تجربه تلخ سال 1395 و 1396 با واردات خودروهای ثبت نامی و دروغگویی تجار به دلیل بی نظمی و بداخلاقی در هنگام تحویل خودرو تکرار نشود و بهتر است این ثبت نام ها باشد. پس از طی مراحل واردات خودرو و تشریفات قانونی آن از سوی دیگر نمایندگان مجلس روز گذشته با افزایش 3 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از عوارض واردات خودرو به دلیل افزایش واردات خودرو و بر اساس توضیحات ارائه شده موافقت کردند. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، تعرفه و عوارض واردات خودرو افزایش نمی یابد. این اتفاق به این معناست که دولت هر چه هست باید خودروهای وارداتی را وارد کشور کند وگرنه باید آن درآمد را کسر کند.

nحدود یک میلیون خودرو در کشور وجود دارد

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این باره به اعتماد گفت: این روزها قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و بر اساس محاسبات دقیق اقتصادی و با توجه به نرخ تورم فعلی، نیاز کشور به خودرو (داخلی و وارداتی) افزایش یافته است. ترتیب یک این یک میلیون خودرو در سال است و هیچ راهی برای خرید بیشتر از آن در کشور وجود ندارد. این کارشناس خودرو درباره شرایط اعلام شده از سوی وزارت حراست برای ثبت نام خودروهای وارداتی گفت: من به این شیوه فروش که برای واردات خودرو اعلام می شود انتقاد دارم. اعلام می شود متقاضیان باید 500 میلیون تومان برای ثبت نام خودرو واریز کنند و خودروی ثبت نامی نداشته باشند، اصلا منطقی نیست زیرا فردی که تا امروز خودرو نداشته است نمی تواند پراید یا کوئیک بدون پلاک فعال بخرد. این طرز نوشتن دستورالعمل نوعی باز کردن دست دلالان است.

برخی از سیاست های خودرو به راحتی قابل دور زدن هستند

و ادامه داد: چه تضمینی وجود دارد که اتفاقی که با قرعه کشی افتاد دیگر تکرار نشود؟ قبلا افرادی را دیدیم که پولدار بودند و به سراغ خانواده هایی می رفتند که ماشین نداشتند و با آنها قرارداد بستند و بعد از قرعه کشی مبلغی (50 یا 100 میلیون تومان) در نظر گرفتند و چک و سفته دادند و ماشین در نام آن شخص را می خریدند. چه تضمینی وجود دارد که این بار در واردات خودرو تکرار نشود؟
نعمت بخش با بیان اینکه سیاستمداران نباید تصمیماتی بگیرند که منجر به فساد شود، گفت: نمونه هایی از این دور زدن سیاست ها را در گذشته دیده ایم. یک بار اعلام شد که خانواده ای که برای ماشین ثبت نام کرده اند لازم نیست پلاک فعال داشته باشند و برنده پلاک فعال داشته باشد و برای گرفتن آن ماشین طلاق جعلی داشته اند که بعداً معلوم شد جعلی بوده است. برای این تعداد محدود خودروهای وارداتی امکان مواجه شدن با چنین حوادثی وجود ندارد.

آیا خودروهای وارداتی تاثیری در بازار خواهند داشت؟

نعمت بخش در پاسخ به این سوال که چه تعداد خودرو باید وارد شود تا بازار به تعادل لازم برسد، افزود: تاثیر این سوال به زمان و میزان خودروهای وارداتی بستگی دارد که در یک مقطع 200 هزار خودرو وارد می شود. در دو ماه وارد شده است و در زمان دیگری می توان 4 هزار خودرو در مدت دو ماه وارد کرد که برابر با تولید یک روز شرکت ایران خودرو است.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که عرضه خودروهای وارداتی چه تاثیری بر بازار خواهد داشت، افزود: تعداد محدودی که طرح فروش آن اعلام شده تاثیری در بازار ندارد. البته وضعیت قیمت نیز متفاوت است. اینکه قیمت خودرو در بورس کشف می شود و خودرویی که بر اساس قیمت نهایی محاسبه می شود متفاوت است.

چرا پراید ۷ میلیونی ۲۵۰ میلیون تومان شد؟

وی افزود: به دلیل تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد مردم برای خرید خودرو در صف ایستادند و تنها در صورت یکی شدن قیمت ها نیاز کشور به خودرو بیش از یک میلیون و 200 هزار نخواهد بود. در سال 1390 که 1650 دستگاه خودرو تولید می شد بیش از نیاز بازار بود سپس قیمت پراید 7 میلیون تومان بود و آخرین بار سایپا این خودرو را 39 میلیون تومان اعلام کرد. اما با توجه به تورم امروز بازار این خودرو 250 میلیون تومان شده است.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: اینکه می بینیم مردم برای خرید 10 هزار خودروی پژو پارس صف می کشند و 10 میلیون ثبت نام کرده ایم به این دلیل است که 300 میلیون تومان قیمت اجاره دارد. بارها به مسئولان گفته ایم که این مدل فروش اصلا روش درستی نیست و اگر اجازه دهند تجربه سال 70 تکرار شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد و یک قیمت شود دیگر با آن مواجه نخواهیم شد. این تعداد نفر برای ثبت نام

نعمت بخش خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، رقمی بیش از 6500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که اصلا کم نیست. این حجم نقدینگی در بازارهای مختلف (سکه، دلار، خودرو و…) انباشته می شود و این بازارها را به هم می زند، آنچه از اقتصاددانان انتظار می رود این است که به وضعیت این حجم از نقدینگی در کشور فکر کنند. از جمله اینکه خودرو از سبد کالاهای سرمایه ای حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید