فرمانده نیروی دریایی سپاه: بسیج دریایی در اقیانوس برای شناورها و لنج های بزرگی که می توانند به تانزانیا بروند سازماندهی کرده ایم/ ایجاد ناوگان سایه

فرمانده نیروی دریایی سپاه: بسیج دریایی در اقیانوس برای شناورها و لنج های بزرگی که می توانند به تانزانیا بروند سازماندهی کرده ایم/ ایجاد ناوگان سایه

55 هزار نفر و 33 هزار شناور را در قالب بسیج دریایی سازماندهی کردیم. مرحله اول بسیج دریابانی در خلیج فارس تشکیل شده و در نظر داریم فاز دوم را در شمال کشور تشکیل دهیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اکنون بسیج نیروی دریایی اقیانوسیه را سازماندهی کرده ایم و در این بسیج شناورها و لنج های بزرگی را با قابلیت حرکت به سمت تانزانیا سازماندهی کرده ایم. نکته بعدی ایجاد یک ناوگان سایه است.

به گزارش تسنیم، سرلشکر پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در همایش نقش بسیج و اقتدار دریایی در هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: از همان ابتدای دفاع مقدس و دوران دفاع مقدس در حصر آبادان فکر می کردیم در زمان جنگ حتماً از آب رد می شویم و نیاز به شناور داریم.

وی افزود: در عملیات بیت المقدس برای عبور از قارون از قایق های انسانی استفاده کردیم و این تجربه در عملیات خیبر نیز تکرار شد. قبل از عملیات خیبر با این ناوها شناسایی های لازم را انجام دادیم. فراموش نمی کنیم که در حصر آبادان از قایق و لنج های مردمی برای حمل مهمات و نیرو استفاده می کردیم و در واقع حضور مردم باعث شد در حصر آبادان راهی برای نفس کشیدن پیدا کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: در عملیات بدر شناورهای شخصی خودمان را گرفتیم اما با وجود این شناورها همچنان به کشتی انسانی نیاز داشتیم.در والفجر هشت از قایق های انسانی برای انتقال مهمات و نیرو استفاده می کردیم.

دریادار طنسیری گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که می توان از این قدرت مردمی حتی بعد از جنگ هم استفاده کرد. در نتیجه در جریان آبگرفتگی خوزستان توانستیم 103 فروند شناور را به خوزستان منتقل کنیم که 64 فروند آن غیرنظامی بود.

وی افزود: بر این اساس بسیج دریایی را تشکیل دادیم. اکنون مفتخریم که 55 هزار نفر و 33 هزار شناور را در قالب بسیج دریا سازماندهی کرده ایم. مرحله اول بسیج دریابانی در خلیج فارس تشکیل شده است و در نظر داریم فاز دوم را در شمال کشور تشکیل دهیم. جالب است بدانید زمانی که دزدان دریایی سومالیایی یکی از لنج های بسیج دریایی ما را به اسارت گرفتند، بستگان ما با شجاعت آنها را دستگیر کردند و هر 9 نفر را به ما تحویل دادند.

دریادار طنسیری ادامه داد: هم اکنون بسیج دریایی اقیانوس را سازماندهی کرده ایم و در این بسیج شناورها و لنج های بزرگی را ساماندهی کرده ایم که می توانند به تانزانیا بروند. نکته بعدی ایجاد نیروی دریایی در سایه است. امروز در برخی روستاها کشتی های انسان محور قرار داده ایم و همین مردان بسیجی با این شناورها و سلاح ها مانند راکت های 107 میلی متری شلیک می کنند و در مواقع لزوم از آنها استفاده می شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: نیروی دریایی از نظر تجهیزات استراتژیک است و در حوزه برد دریایی همه نوع تجهیزات حتی تانک ها و ناوهای تهاجمی آبی خاکی را می توان در نیروی دریایی سازماندهی کرد. نیروهای دریایی در زمین، هوا، دریا و حتی زیر آب حضور دارند، بنابراین باید به ناوگان توجه بیشتری شود.

وی گفت: اگر در زمان صلح نیروی دریایی قوی نسازیم، نمی توانیم در زمان جنگ از آن استفاده کنیم. ما باید دید وسیعی از دریا داشته باشیم. اگر اطلاعات دقیق و عمیقی از دریا و جزایر نداشته باشیم، در آینده خالی خواهید بود.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق نفت به ما گفت که «یکی از نفتکش های ما در کشوری توقیف شد و آن بندر به انواع سامانه های راداری مجهز بود». 11 نفر از کارشناسان آشنا به راه اندازی یک کشتی را در لنج دریایی بسیج قرار دادیم و 32 فروند کشتی را آماده کردند و در خارج از آبهای سرزمینی این کشور حضور داشتند.

وی ادامه داد: این کشتی 10 ماه توقیف بود و سوخت گازوئیل آن تبدیل به قیر شده بود، بنابراین چهار ساعت بخاری را روشن کردیم تا سوخت گازوئیل آماده شد، کشتی را در دو مایلی ناوشکن آمریکایی بردیم و آمریکایی ها فکر کردند. در حال انجام تمرینات بودیم

تنسیری تصریح کرد: وقتی کشتی در بندرعباس پهلو گرفت و سیستم های شناسایی را روشن کرد، این کشور تازه متوجه شد که کشتی را گرفته ایم، این یکی از آثار بسیج دریاست.