فرهنگ وابستگی در جامعه نیازمند اصلاح است/ لزوم اجرای جدی قانون حمایت از خانواده

ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1781782

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: وابستگی برای برخی مدیران تبدیل به فرهنگ شده و این فرهنگ نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نماز جمعه یزد با بیان اینکه خداوند متعال بیش از 300 بار در آیات مختلف قرآن کریم به پیامبر فرموده است که «قل پیغمبر» می فرماید: در مواردی. که بسیار مهم و ضروری و جنبه هستند. این حیاتی است که خداوند متعال مستقیماً به پیامبر مراجعه کند و از او بخواهد که داستان مردم را بازگو کند.

وی با اشاره به سوره های ناس و فلق افزود: خداوند متعال در این دو سوره ما را از دو واقعه مهم دور می کند. در سوره فلق از شر مخلوقات خدا و شر حسودان و در سوره ناس از شر وسوسه علما به پیامبر اعلام می دارد که باید به مردم بگوید که من هستم. پناه بردن به آفریدگار انسانها، صاحب انسانها و مخلوقات و خدای انسانها، بندگانت را به امان معرفی کن.

ناصری بیان کرد: انسان در جامعه نیازهایی دارد و دچار مشکلات و مشکلاتی می شود که گاهی مشکلات جسمی و مادی و گاهی مشکلات روحی و معنوی و الهی است که در این شرایط خداوند به ما دستور داده که فقط به او پناه ببریم و از مردم محافظت کنیم. از پناهندگی از پیروزی دوری می‌کند مگر خداوند.

وی گفت: گاهی انسان در مشکلات زندگی اعم از معیشتی، تحصیلی و معنوی برای دستگیری نیاز به قدرت و توانایی فراتر از توان انسان دارد که بی شک خدایی است که درد دل و نیت ما را می شناسد و به این آگاه است.

* لزوم دوری از وسوسه های غرب

خطیب جمعه یزد یادآور شد: در زندگی امروز بشر هرکس برای رفع مشکلات خود به فردی پناه می برد و در این میان شرق و غرب وسوسه هایی دارند که عده ای جذب آن می شوند اما خداوند متعال در سوره ناس ای پیامبر بر پیامبر نازل کرده است. به مردم بگو پناهگاهشان خداست. پس باید از خدا بخواهیم که راه زندگی، راه تکامل و سعادت را به ما نشان دهد.

ناصری تاکید کرد: خداوند متعال قرآن و پیامبر و ولی خدا را برای بشر فرستاده و راه را برای ما هموار کرده است و بی شک غرب و شرق خیر ما را نمی شناسند و نمی خواهند اما به فکر خود هستند. منافع خودمان است، پس همه باید راه را طی کنیم، در رشد و کمال به خدا پناه ببریم، زیرا او خدای ماست و همه باید به او گوش کنیم و از شر وسوسه‌گران به او پناه ببریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به روز فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: فرهنگ; این صفتی است که در انسان ایجاد می شود و حرکات بیرونی انسان با همین ویژگی تنظیم می شود.

* فرهنگ اساسی و مهم در زندگی انسان

ناصر با بیان اینکه فرهنگ برای انسان در زندگی یک اصل است، افزود: فرهنگ بیش از 150 تعریف در کتب مختلف دارد و علمای اخلاق، انسان شناس و …. آنها تعاریف متعددی از فرهنگ داشتند.»

وی ادامه داد: اگر فرهنگ جدیت و تلاش در انسان نهادینه شود این فرد فعال، پرتلاش، پیگیر و پرتلاش جامعه را می سازد اما برعکس اگر تنبلی و ضعف در انسان فرهنگی شود. روزمرگی می شود و هر اتفاقی که می افتد.چیزهایی با اوست و هیچ پیشرفتی برای چنین فردی وجود ندارد.

خطیب جمعه یزد با بیان اینکه گاهی خصلت هایی مانند سهل انگاری، بی مسئولیتی، حسادت، تنبلی، یأس و ناامیدی و بد رفتاری وارد زندگی فرد می شود و به فرهنگ فردی یا خانوادگی تبدیل می شود، بیان می کند: مرد در چنین شرایطی و با چنین فرهنگ هایی زندگی خود را.

* عقب ماندگی یا رشد انسان بستگی به فرهنگی دارد که در آن نهادینه شده است

وی گفت: رشد یا عقب ماندگی ما بستگی به فرهنگی دارد که در ما نهادینه شده است.

سطحی نگری و سیستم «بخوان، به خاطر بسپار و قدر» را در مدارس ما صد سال است که غربی ها پرورش داده اند و اجازه نمی دهند فرزندان ما متفکر، محقق و جوینده شوند زیرا به استقلال و پیشرفت ما نرسیده اند. آنها همیشه می خواستند ما به آنها وابسته باشیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ غلط تربیتی را از ابتدا در جامعه ما نهادینه کردند، زمینه دینی را از سیستم آموزشی ما حذف کردند و در برخی مدارس صحبت از دین و اخلاق نیست و دینداری یا غیر دینی و اخلاقی بودن. دانش آموزان برای معلمان مهم هستند. «نه آنقدر که آفت و آسیب بزرگی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد ادامه داد: دانش آموزان ما 12 سال درس می خوانند اما دو ساعت فکر نمی کنند که این تقصیر دانش آموز و معلم نیست بلکه غربی ها و این فرهنگ دیکته کرده اند. باید اصلاح شود.»

اعتیاد برای برخی مدیران به یک فرهنگ تبدیل شده است

ناصری افزود: این روند که منجر به عدم خلاقیت و برنامه ریزی می شود همچنان ادامه دارد چرا که وقتی رهبری دستور به اقتصاد مقاومتی می دهند نمی دانند برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی چه کنند و این وابستگی باعث شده است. در برخی مدیران تبدیل به یک فرهنگ شود.

وی یادآور شد: خداوند متعال از ابتدا در آیات قرآن با نزول آیه «بخوانید بسم رب الذی خلق» توصیه به حرکت به سوی پروردگار جهانیان و سرود به نام او و ساختن فطرت ما خداست، اما عده ای سعی در هدایت دارند ما با غرب روبه رو هستیم، غربی که فرهنگ غالب آن بی اعتدالی، عدم رفاه و فراموشی خداست.

ناصری تاکید کرد: فرهنگی که خداوند ما را در آن دعوت کرده است فرهنگی است که در آن پیشرفت، رشد، استقلال، شهادت، اخلاق و دین است، اما فرهنگ غربی سرشار از تحقیر خدا و خلق خدا، شهوترانی، حرام خواری و بی بند و باری است. ” است.

خطیب جمعه یزد گفت: کارکنان ما باید فرهنگ عمومی را برنامه ریزی کنند و برای گسترش فرهنگ الهی و الهی در جامعه تلاش کنند و فرهنگ هایی را که مردم دوست دارند جمع آوری کنند و پوچ گرایی، فساد و اعتیاد را گسترش دهند. و فرهنگ الهی و معنوی را جایگزین آن کنید.

* همه باید برای اجرای قانون حمایت از خانواده تلاش کنند

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با قدردانی از مجلس به دلیل تصویب قانون حمایت از خانواده گفت: این قانون خیلی دیر به تصویب رسید اما حالا که تصویب شده باید دست به کار شوند زیرا حمایت خانواده یکی از مهمترین موارد است. مهم. اقدامات و برنامه ها».

ناصری ادامه داد: رویه ای که تاکنون در کشور ما به کار گرفته شده و از فرهنگ غربی به عاریت گرفته شده است، خانواده ها را از یکدیگر جدا می کند و آنها را از سبک زندگی اسلامی محروم می کند و فرهنگ های نادرستی مانند کاهش باروری ایران را در چند سال آینده به آنها می دهد. سال.»، یک کشور فرسوده و ناتوان.

خطیب جمعه یزد گفت: متأسفانه شاهد هستیم که فرهنگ آرامش جویی، بی خیالی، جایگزینی حیوانات به جای فرزند، از دست دادن محبت و محبت والدین، خواهر و برادر در خانواده ها به تدریج در حال ایجاد است که اصلاح این رویه ضروری است. برنامه ریزی «باش.

* به رسمیت شناختن سپاه به دلیل نقض چندین بار هژمونی آمریکا

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تشکر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای بازگرداندن نفتکش ایرانی گفت: به فرموده امام خمینی (ره) سلطه آمریکا در دوران دفاع مقدس توسط ایران زیر پا گذاشته شد، اما این اقدامات صورت گرفت. دوباره هژمونی پوچی. «او آمریکا را شکست داد و او را در چشم جهانیان رسوا کرد.

ناصری تاکید کرد: این اقدام سپاه برای کشور ما بزرگ و برای آمریکا شکست بزرگی بود و این مهم را به نیروهای غیور تبریک می گوییم.

وی در خصوص موضوع آب و حمله به خط لوله آب یزد نیز چندین بار گفت: در این زمینه برنامه ها و مسائلی داریم که حتما مطرح و پیگیری می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید