فصل کاشت در گیلان و چه باید و چه نباید برای مصرف آب / تنها 20 درصد کشاورزان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردار هستند.


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 1401/02/21
کد خبر: 1838002

برداشت بی رویه و کشت سنتی از عوامل اصلی بحران آب در گیلان است.

همزمان با آغاز فصل پیوند در استان گیلان، اقداماتی که برای مدیریت بهینه آب باید و نباید انجام داد از مهم ترین دغدغه های کارکنان و مردم است. اهمیت زیادی پیدا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 دی، استان گیلان از قدیم الایام به عنوان سرزمین کشاورزی و کشاورزی شناخته می شد و نام این منطقه خوش آب و هوا با بارندگی های شدید همراه است، بنابراین خشکسالی و کم آبی در این استان کمی دور است. در حالی که در سال های اخیر گیلان سرسبز و پرباران نیز دچار مشکل خشکسالی و کم آبی شده است، این معضل نگرانی مردم به ویژه برنج کاران را به همراه داشته است.


کاهش 57 درصدی آب سد سفیدرود / 90 درصد آب تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می شود.

حجم آب سد سفیدرود به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامین آب استان گیلان در سال های اخیر رو به کاهش بوده است، بنابراین به گفته هانی پور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان، امسال حجم آب 206 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 57 درصد کاهش نشان می دهد.

90 درصد آب تولیدی آبفا در بخش کشاورزی مصرف می شود و این حجم زیاد نشان دهنده اهمیت نحوه استفاده از این بخش است چرا که مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب در این منطقه برای حفظ و پیشگیری از تنش آبی موثر است. در استان گیلان


برداشت بی رویه و کشت سنتی از عوامل اصلی بحران آب در گیلان است

برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، آبگیری زیاد سنتی و عدم نوسازی سیستم های آبیاری از مهمترین عوامل ایجاد بحران آب در استان گیلان است و حل این مشکلات نقش مهمی در مدیریت و مصرف بهینه این آب دارد. ماده با ارزش فهرست شده است.

کشاورزان گیلانی هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه اقدام به کاشت شالیزارهای خود می کنند. به گفته رئیس جهاد کشاورزی گیلان تاکنون 33 درصد کاشت شده است یعنی. 79 هزار هکتار از شالیزارهای استان.

3cb236f7 d035 455c afa9 ed7a71e3469e خبر خاکستری

حمیدرضا امام پناهی فرماندار رشت هشتم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به وضعیت بحرانی سد سفیدرود گفت: میزان ذخیره آب سد سفیدرود حدود 300 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

حمیدرضا امام پناهی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت سدها و چاه های عمیق و نیمه عمیق در دستور کار است، افزود: تولید سوخت به اتمام رسیده است.


کشت به دلیل کم آبی در رشت گزارش نشد/ کشاورزان بالادست حمایت بیشتری کنند

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر عدم کشت در شالیزارهای رشت به دلیل کم آبی گزارش نشده است، ادامه داد: آب به صورت شیفتی به شالیزارها هدایت می شود و از ظرفیت سدها و چاه ها استفاده می کنیم.

امام پناهی کشاورزان به ویژه کشاورزان بالادست را به همکاری برای توزیع عادلانه آب با روستاییان و سایر مسئولان فراخواند و تاکید کرد: صبر و همکاری همه کشاورزان برای غلبه بر تنش آبی و توزیع عادلانه آب بین مزارع بسیار مهم است. و کشاورزان باید به مزارع مجاور خود توجه کنند.


افزایش 30 درصدی لایروبی رودخانه ها

فرماندار رشچ با بیان اینکه از اواسط اسفند سال گذشته بیش از 160 کیلومتر از نهرهای درجه یک و دو با کمک آب های منطقه ای، روستاها و بخش خصوصی در این شهرستان لایروبی شده است گفت: نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است. .

امام پناهی خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی های چند روز اخیر و به ویژه هفته جاری از کشاورزان می خواهیم نسبت به کاشت مزارع و نشاء کاری اقدام کنند تا در روزهای گرم آینده با تنش آبی و مشکل مواجه نشوند. .


تنها 20 درصد کشاورزان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردارند

وی با اشاره به لزوم بیمه کشاورزی محصولات زراعی گفت: کشاورزان باید نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند زیرا اگر به هر دلیل خسارتی به مزارع و محصولات آنها وارد شد می توان از طریق صندوق کشاورزی پرداخت شود.

فرماندار رشت با گلایه از کم توجهی کشاورزان به بیمه محصولات زراعی بیان کرد: تنها 20 درصد کشاورزان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردار هستند که رقم بسیار کمی است و از مردم می خواهیم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید