میرزا یک شخصیت ملی و جهانی است و نباید در خطه گیلان محصور شود/ کنگره میرزا در رشت برگزار شد.


ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914290

رضا ثاحتی دبیر کنگره بین المللی میرزا با اشاره به برگزاری آخرین اجلاس کنگره بین المللی میرزا در رشت گفت: معتقدیم میرزا زمانی یک شخصیت ملی و جهانی است که 100 سال پیش با گسترش شهرتش میرزا در دنیا آزادی خواهان از 12 کشور به میرزا می رسند، این پهلوان را نباید در محدوده اطلس و گیلان محصور کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته «رضا تکاتی» مدیرکل فرهنگ و رهبری اسلامی گیلان و دبیر کنگره بین المللی میرزا کوچوک خان جنگلی، ۱۷ آذرماه در نشست خبری یکصد و یکمین سالگرد میرزا کوچوک خان جنگلی با اشاره به « یکی شناخت شخصیت های تاثیرگذار وی در خصوص رویکردهای وزارت فرهنگ گفت: میرزا یکی از این شخصیت هاست و در این راستا 11 کمیته با توجه به نیازها و راهبردها تشکیل و اجرا شد.

وی به تشریح کمیته های یازده گانه پرداخت و گفت: این کمیته ها شامل لوازم و پشتیبانی، هیئت نمایشگاهی، طلاب و روحانیون، تشکل های مردمی، تولیدات فضای مجازی، تولیدات هنری، فضاسازی و تندیس سازی، تبلیغات و رسانه و علم است.

دبیر کنگره بین المللی میرزا کوچک خان جنگی با اشاره به رویکرد برنامه های کنگره تصریح کرد: تمرکز بر شخصیت میرزا محور اصلی برنامه های امسال است و همه فعالیت ها بر این اساس است.


میرزا یک شخصیت ملی و جهانی است و نباید در محدوده گیلان محصور شود

سقطی با بیان اینکه معتقدیم میرزا یک شخصیت ملی و جهانی است، گفت: وقتی 100 سال پیش با فراگیر شدن آوازه میرزا در جهان، آزادی خواهان 12 کشور به سراغ میرزا رفتند، این قهرمان نباید در اطلس قرار گیرد. و آب و هوای گیلان محدود است.

وی به برنامه های ملی و بین المللی در این زمینه اشاره کرد و گفت: اجلاس سران میرزا در تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور و اجلاس سران عراق با توجه به معرفی میرزا به عنوان محور مقاومت با حضور سیاسی برگزار شد. شخصیت ها و اجلاس قم نیز هفته گذشته برگزار شد و در مورد بازسازی جنبه اجتهاد میرزا که در پس چهره مبارزه پنهان است، با حضور برخی از فرهیختگان حوزه برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به رویکرد فرهنگی و هنری برنامه های کنگره تصریح کرد: هنر و رسانه یکی از ابزارهای شاخص و نافذ برای ارائه چهره میرزا است که حدود 30 عنوان در کمیسیون هنری و حدود 12 در بخش فضای مجازی کار در قالب های مختلف تولید شده و تاکنون حدود 7 فیلم کوتاه در بخش تولید فیلم و حدود 300 لوگو و 3 انیمیشن فوق العاده به دبیرخانه ارسال شده است.


مثنوی 500 بیتی در وصف میرزا از جمله آثار ارائه شده در کنگره شعر است.

سقطی با اشاره به بخش منحصر به فرد کنگره شعر با ارائه 700 اثر گفت: یکی از این آثار مثنوی 500 بیتی در وصف میرزا است.


تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از میرزازان گیلان

وی به چالش های برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت: همه این مراسم ها ممکن است زودگذر و فراموش شده باشد، بنابراین باید به دنبال اتفاقاتی باشیم که بیشتر طول بکشد و شورای سیاست گذاری در استان از جمله میرزاشناسان بر اساس بیایید تشکیل شد. به نوشته های علمی بیشتر توجه کنید زیرا ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

دبیر کنگره بین المللی میرزا کوچ خان جنگی ادامه داد: بیش از 70 عنوان مقاله از کشورهای خارجی و آسیای میانه به دست ما رسیده است که منتشر می شود و حدود 40 عنوان تصنیف در گیلان منتشر شده است. فصلنامه فرهنگ و هنر که یکی از معتبرترین فصول است در بخش ویژه میرزا منتشر می شود.

وی با بیان اینکه برنامه های نگهبانی برای 17 شهرستان پیش بینی شده است، تاکید کرد: این برنامه ها با حضور مردم به ویژه دانش آموزان برای معرفی نسل جدید قهرمانان ملی برگزار می شود.


تئاتر خیابانی میرزا از 9 تا 11 آذرماه برگزار می شود

سقطی با اشاره به اجرای تئاتر خیابانی مربوط به میرزا گفت: تئاتر خیابانی هنری است که بیشترین ارتباط و همجواری با مردم را دارد، حدود 10 استان در این زمینه مشارکت داشته اند و از 18 تا 20 آذرماه در رشت برگزار می شود.


شرکت 100 گروه در جشنواره آواز جنگل

وی به برگزاری جشنواره ترانه «آواز جنگل» اشاره کرد و گفت: با توجه به بازخوردهای خوب این جشنواره در سال های اخیر، حدود 100 گروه ترانه در فراخوان امسال شرکت کردند.


برگزاری جلسه اختتامیه کنگره بین المللی میرزا در رشت

دبیر کنگره بین المللی میرزا کوچاه خان جنگلی از رونمایی از تندیس و تمبر میرزا در روز پنجشنبه در آخرین نشست خبر داد و گفت: تمامی این آثار روز چهارشنبه ساعت 18 در تالار مرکزی رشت رونمایی می شود.


تأسیس بنیاد میرزا کوچک خان در زمینه حفاظت از حرکات جنگل

شکاتی راه اندازی بنیاد میرزا کهچ خان را به عنوان یک نهاد دائمی برشمرد و گفت: با توجه به پراکندگی موسسات و تمرکز این فعالیت ها در سالگرد میرزا، یکی از دغدغه های ما ایجاد نهادی متمرکز در این حوزه است. از این پس نهاد دائمی باید در طول سال در زمینه حفاظت از ترافیک جنگل فعال باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید