فعالیت های قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست/ ایجاد 74 واحد قرنطینه مرزی و بین استانی تولید انقلاب در سیستان و بلوچستان

ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806661

تحول نظام دامپزشکی یکی از دستاوردهای انقلاب است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اقدامات قبل و بعد از انقلاب در دامپزشکی قابل مقایسه نیست، گفت: راه اندازی 74 واحد قرنطینه مرزی و بین استانی تنها بخشی از دستاوردهای این دوره است. انقلاب دامپزشکی بلوچستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، وضعیت سلامت دام، طیور، آبزی پروری و نظارت بهداشتی از نظر کمی و کیفی با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نبود؛ اما در این راستا وضعیت بهداشتی و درمانی در حوزه دامپروری، طیور، آبزی پروری و نظارت بهداشتی قابل مقایسه نبود. به ویژه در چند دهه اخیر به برکت سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سازمان دامپزشکی کل کشور، کارها و فعالیت های ارزنده ای برای دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

این اظهارات به این دلیل است که به دلیل محرومیت منطقه و کمبود امکانات و سواد پایین، افراد بدون تحصیلات و مدرک علمی و تنها با تجربه خود اقدام به تشخیص و درمان دام های محلی در برابر بیماری های عفونی و مسری دام می کنند. کمبود مراکز درمانی، داروخانه، واکسیناسیون و آزمایشگاه دامپزشکی یکی از مشکلاتی بود که در سال های قبل از انقلاب با آن مواجه بودیم، اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اقدامات قابل توجهی در زمینه بهداشت و درمان دام انجام شد. انجام می شود که ممکن است شامل حضور دامپزشک، کادر متخصص و واجد شرایط در قالب نیروهای دولتی و فعالان بخش خصوصی در کلینیک ها، داروخانه ها، مراکز واکسیناسیون و مسئول فنی بهداشت واحدهای دام، طیور و آبزیان باشد.

قبل از انقلاب داروخانه و بیمارستان دام وجود نداشت

مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در آستانه چهل و سومین سال انقلاب به بیان اقدامات و خدمات ارائه شده به مردم در حوزه دامپزشکی پرداخت و گفت: این سازمان با هدف تامین بهداشت عمومی، ارتقای سطح بهداشت عمومی و حفاظت از دارایی های دامی بومی کشور در سال 1350 در سه محور پیشگیری و کنترل بیماری های دامی، پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و ارتقاء سلامت عمومی .

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ قرنطینه ای در منطقه وجود نداشت، گفت: تنها 1 تا 2 قرنطینه بین استانی برای نظارت بر محموله های خروجی از استان وجود داشت. اکنون به برکت انقلاب اسلامی 74 واحد مرزی و قرنطینه وجود دارد، استانی فعال است که تمام فرآورده های زنده و خام دامی خروجی از استان را رصد می کند.

این شخص مسئولیت انجام تحقیقات جامع و واکسیناسیون دام در برابر بیماری های مشترک بین انسان و دام، واکسیناسیون دام در برابر بیماری های عفونی و غیرواگیر دام، کنترل بیماری های دام از جمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله، شاربن و تب مالت را بر عهده دارد. چهار دهه گذشته

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه با بیان اینکه قبل از انقلاب به دلیل نبود دامپزشک فقط از نظر ظاهری این حیوان درمان می شد، افزود: در حال حاضر 88 مرکز دامپزشکی، 32 واحد داروخانه وجود دارد. و 18 مرکز واکسیناسیون در استان و همچنین دو مرکز توزیع دارو که خدمات ارائه می دهند.

از دیگر دستاوردهای حسنی به ساخت و تجهیز 3 آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی، نیروی کار تخصصی، احداث مراکز تکثیر و تکثیر آب سرد و گرم و ایجاد فرصت پایش بهداشتی و تصفیه یک میلیون تن خام وارداتی اشاره کرد. مواد و صادرات محصولات ماهی. انقلاب اسلامی در این عرصه ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین دستاوردهای ملت ایران است که با وحدت و یکپارچگی به رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید