فعالیت 50 هزار نفر در تولید فرش در خراسان شمالی / تنها دو هزار بافنده استان بیمه هستند.


ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886844

معاون بازرگانی اداره کل صمت خراسان شمالی:

مهرداد داوودزاده با اشاره به شاغل بودن 50 هزار نفر در تولید فرش در استان خراسان شمالی با انواع کار گفت: این در حالی است که استان 26 هزار و 600 بافنده دارد و از این تعداد تنها دو هزار و 340 نفر بیمه شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهرداد داوودزاده معاون امور بازرگانی اداره کل صمت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: 26 هزار و 600 بافنده در خراسان شمالی دارای کارت قالی بافی هستند و تنها 2 هزار و 340 بافنده در استان ارائه می شود. که رقم بسیار کوچکی است و زیبنده قطب دورو و تولید فرش ترکمنی نیست.

وی ادامه داد: همه این فعالان اقتصادی که با همت فراوان فرش می بافند منتظرند تا از مزایای تامین اجتماعی استفاده کنند.

معاون امور بازرگانی اداره کل صمت افزود: حدود 50 هزار نفر در این استان در زمینه تولید فرش مشغول به کار هستند که از این تعداد; 60 درصد در روستاها و 40 درصد در شهرها زندگی می کنند که بیشتر افراد کم درآمد جامعه را شامل می شود.

وی بیان کرد: اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی سهمیه جدیدی برای قالیبافان اختصاص نداده است و حذف افراد غیرفعال در حوزه فرش تنها راه ورود افراد جدید به لیست بیمه شدگان است.

داودزاده عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را یکی از راه های جدید بهره مندی از مزایای بیمه دانست و گفت: در این خصوص اطلاع رسانی شده است و بافندگان باید از این فرصت استفاده کنند، البته این بیمه شامل حال مردم نمی شود. قالیبافان شهری.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری های زیادی برای اخذ سهمیه جدید بیمه فرش دستبافان خراسان شمالی انجام شده اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

این مسئول گفت: خراسان شمالی از نظر تنوع اقوام و فرهنگ ها ظرفیت بسیار بالایی در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این حوزه از جمله فرش های کردی، ترکی و ترکمنی و فرش های ابریشمی دو رو هستیم. منطقه راز. و جرگلان در این استان تولید می شود و ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید