فناوری تولید ریل سوم بومی سازی شده است


ساعت: 17:09
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892381

رئیس مدیریت تجهیزات شرکت مترو تهران گفت: فناوری تولید ریل سوم که وظیفه تامین برق مورد نیاز قطارهای شهری را بر عهده دارد در داخل کشور قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان رضایی رئیس اداره مدیریت تجهیزات شرکت مترو تهران گفت: ریل سوم یکی از تاسیسات اصلی شبکه ریلی زیرزمینی است که وظیفه انتقال برق به قطارها از طریق لینک کشویی را بر عهده دارد. تکنولوژی تولید ریل سوم که از قطعات مختلف فلزی و آلیاژی تشکیل شده است بسیار پیچیده است و ظرافت های خاص ساخت آن از جمله صنایع با تکنولوژی بالا می باشد. به عنوان مثال، شکل ظاهری بخش ویژه ریل سوم، استحکام قطعه، پایداری روکش فولادی در سطح تماس با قطار و همچنین وزن سبک آن از جمله ویژگی هایی است که باید رعایت شود. ساخت این ریل به روشی بسیار دقیق.

وی همچنین گفت: با پیگیری ها و تلاش های انجام شده در سال های اخیر، برخی از شرکت های صنعتی داخلی توانسته اند به فناوری ساخت ریل سوم دست یابند و حتی پس از گذراندن مراحل مختلف مکانیکی و برقی، نمونه های موفقی را ارائه کنند. تست ها

رشایی تصریح کرد: در واقع می توان گفت امروز شرایط تولید انبوه ریل سوم توسط متخصصان چیره دست ایرانی فراهم شده است که می تواند در کاهش هزینه ساخت و تولید قطعات برقی خطوط مترو بسیار موثر باشد. از کلان شهرهای کشور قیمت تهیه هر کیلومتر ریل سوم از طریق شرکت های خارجی حدود 210 هزار یورو است و امروز حداقل نیاز شبکه خط مترو شهرهای بزرگ برای ریل سوم بالغ بر 200 کیلومتر است.

رضایی افزود: با کمک شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه صنعت مترو، بسیاری از قطعات سیستم برق رسانی قطارهای شبکه ریلی زیرزمینی در داخل کشور تولید می شود که باعث کاهش خام فروشی و همچنین کاهش می شود. ایجاد اشتغال و کاهش نشت ارز از کشور بسیار چشمگیر است.

دیدگاهتان را بنویسید