قابلیت غیر فعال سازی حدود 10 رشته در دانشگاه تهران

«سید محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتخاب رشته های دانشگاهی گفت: تقریباً برای همه ما مشخص است که با اختلافی اندک چه رشته هایی در کشور خارج از فضای دانشگاهی است. متقاضیان وجود دارد. در برخی جهات اقداماتی انجام داده ایم و متاسفانه حتی در دانشگاه تهران نیز ظرفیت اعلام شده برای جذب دانشجو تکمیل نشده است. وضعیت دانشگاه های تهران اینگونه است و ما نمی دانیم وضعیت سایر دانشگاه ها چگونه است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از نشانه ها و هشدارهای اولیه ای که به ما می دهد این است که رشته ها و پذیرش در آنها نیاز به بازنگری دارد.

استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه در برخی زمینه ها باید جذابیت این رشته را افزایش داد و یا آن را حذف و جایگزین کرد، افزود: در حال حاضر عمدتاً از طریق تعداد ثبت نام در ابتدای ترم منبع معتبری است. برای مذاکره در ما موضوعات خاصی داریم، اما برای این منظور مطالعات دیگری در دانشگاه تهران انجام می شود.

مقیمی خاطرنشان کرد: ما در زمینه تأثیر اجتماعی دانشگاه تهران تحقیقاتی انجام داده‌ایم و فارغ‌التحصیلان خود را در این مطالعات دنبال می‌کنیم. بخشی از این کار انجام شده است و می دانیم که فارغ التحصیلان دانشگاه ما در موسسات و محیط های مختلف مرتبط مشغول به کار هستند و گزارش مفصلی آماده است که به ما می گوید فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در حال حاضر در کجا مشغول به کار هستند. آیا آنها در جای مناسب هستند یا نه؟ داده های این گزارش باید به روز شوند. این داده ها منبع دیگری است که از طریق آن فیلدها را حذف یا تصحیح می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در برخی رشته ها و رشته ها حذفی وجود خواهد داشت، گفت: شاید در حدود 10 رشته به سمت حذفی برویم که برخی از این رشته ها گروه های علمی و هیات علمی دارند و ما نسبت به این افراد تعهد داریم و نمی توانیم. بازنشستگی یا اخراج و غیره، به خصوص با بحث های سیاسی که امروز وجود دارد، هر کاری که می کنیم، سیاسی تلقی می شود.

مقیمی افزود: از این رو تعهدات خود را در قبال دانشکده های دانشگاهی در نظر می گیریم و بهتر از همه در حال یافتن جایگزین هایی برای تخصص اساتید خود هستیم و بخشی از ظرفیت اساتید را که باید از حوزه هایی که تدریس می کنند حذف شود به فعالیت های پژوهشی و شناختی اختصاص دهیم. بیایید پایه ای بسازیم. ما این اقدام را انجام می‌دهیم و در برخی از حوزه‌هایی که اشباع به نظر می‌رسند، اعضای هیئت علمی را هدف قرار خواهیم داد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اشباع شدن یک رشته به معنای آن نیست که دیگر رشته در محیط کار مطرح نیست، تصریح کرد: اگرچه برخی رشته ها اشباع شده است، اما از نظر بسترهای کارآفرینی اشباع وجود ندارد و می توانیم فعالیت های فناورانه و فناوری را ارتقا دهیم. دانش بیایید روی مناطقی تمرکز کنیم که در آن کار زیادی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید