قاسم مکارم شیرازی مدیر بازداشت شده در وزارت راه کیست؟

قاسم مکارم شیرازی مدیر بازداشت شده در وزارت راه کیست؟

روز جدید کاسم مکارم شیرازی، بازرس ویژه وزارت راه به اتهام دریافت رشوه بازداشت شد. اما این مرد کیست و چگونه به وزارت رسید؟ این گزارش به همین موضوع می پردازد.

رویداد۲۴ رایان حسینی: وزارت راه و شهرسازی یکی از خبرسازترین وزارتخانه های این روزهاست؛ اما نه به خاطر اخبار مربوط به کنترل یا حمل و نقل مسکن و قیمت مسکن، بلکه به دلیل حاشیه هایی که در این وزارتخانه می گذرد. آخرین مرز مربوط به دستگیری یکی از مدیران ارشد آنجا بود که خبر آن را ابتدا اردشیر مطهری نژاد نماینده گرمسار منتشر کرد که اتفاقا مدتی پیش نیز حکم تعلیقی برای او صادر شد!

مطهری نژاد با کنایه در توئیتی نوشت: «شنیدید که رستم قاسمی بازرس ویژه و بازرس ویژه بازداشت شده است؟ ماموران وزارت اطلاعات قاسم مکارم شیرازی را دقیقاً در تاریخی که برای دریافت رشوه به یورو ترتیب داده بود دستگیر کردند. از آن روز رستم قاسمی کمردرد داشت و در بیمارستان بستری شد. نمی دانم الان کجا بستری است. می گویند ما دیگر نمی گوییم. رستم خان روشن کن لطفا! آقازاده چطور؟ جعفری و درویش زاده چطور؟ تربتی و یوسف پورآذری در مورد اراضی پردیس بوماهن چطور؟

وی در توئیتی دیگر نوشت: رستم قاسمی از زمان دستگیری مشاور و بازرس ویژه خود به جای پاسخگویی روی تخت دراز کشیده است. او باید بایستد و به سوالات و ابهامات مردم و نمایندگان مردم پاسخ دهد».

رستم قاسمی در بیمارستان بستری شد

اینکه یک نماینده مجلس وقتی از فساد یا تخلف احتمالی خبر دارد، اما به جای پیگیری رسمی، آن را به صورت غیرضروری و بدون فکر به نویسندگی کنایه آمیز و طنز تبدیل می کند، گوشه ای از ماجرایی است که مطهری نژاد که در واقع «جعفری» است، دارد. برای پاسخگویی و «درویش زاده». و «تربتی» و «یوسف پورآذر» چه کسانی هستند؟ اما مهمتر از آن حادثه ای است که در وزارت راه رخ داد و فردی که به عنوان «بازرس ویژه» منصوب شده بود اکنون به اتهام دریافت رشوه بازداشت شده است.

پیش از دستگیری قاسم مکارم شیرازی، هیچ اطلاعی از وی در دست نبود و حتی هیچکس از سوابق مدیریتی وی اطلاعی نداشت چرا که وی به عنوان بازرس و مشاور ویژه وزارت راه و شهرسازی منصوب شد. بنا به نام خانوادگی وی، برخی رسانه ها گفته اند که این فرد نوه آیت الله ناصر مکارم شیرازی است اما هیچ تایید رسمی در این مورد وجود ندارد.

در نامزدی که خود مکارم منتشر کرده، نام او «محمد قاسم» و پسرش «اکبر» است. در زندگینامه آیت الله ناصر مکارم شیرازی که تا کنون منتشر شده، نام پسری به نام «اکبر» نیامده است، بنابراین به نظر می رسد که ایشان نوه آیت الله مکارم نیستند و در صورت وجود رابطه، نسبت دیگری است که شناخته نشده است. البته برخی می گویند او فرزند برادر آیت الله مکارم شیرازی است.

درباره قاسم مکارم شیرازی نیز اطلاعات دیگری مربوط به همان روزهای انتخابات است. نام او زمانی در انتخابات شورای شهر و مجلس یازدهم آمد که کل هزینه ستاد انتخاباتی خود را 58 میلیون تومان اعلام کرد. البته در نهایت وارد هیچ یک از جلسات نشد.

او مجدداً در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 است که در آن زمان در شبکه های خبری و گروه های سیاسی که معمولاً همزمان با انتخابات آغاز می شود، فعالیت می کرد. او در آن زمان از طرفداران رستم قاسمی بود که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود و با شعار «دولت جوان حزب الله» فعالیت می کرد.

به گزارش رویداد۲۴، یک حساب کاربری در توییتر به نام قاسم مکارم شیرازی با عکس او نیز وجود دارد که چند ماه پیش ایجاد شده و مدت هاست که از کار افتاده است. در این حساب مکارم شیرازی خود را دانشجوی دکتری روابط بین الملل و مشاور بین المللی شرکت بازرگانی پردیس بانک رفاه ایران و مشاور بین المللی شرکت مهندسی ایران معرفی کرد.

معلوم نیست این زندگینامه واقعی است یا اینکه این روایت واقعاً متعلق به خود مکارم شیرازی است، اما شواهدی مبنی بر واقعی بودن آن وجود دارد. اگر ویدیوهای تبلیغاتی او در آن قرار می گرفت و مهمتر از آن برخی از توییت های او مورد پسند مدیران وزارت راه قرار می گرفت. به عنوان مثال، علی جعفری، مشاور وزیر و وزیر در حال حاضر از جمله افرادی است که توییت های او را لایک کرده است.

البته چندی پیش علی جعفری با انتشار توییتی با تمسخر «مخبران فاسد» نوشت که حضور آنها باعث نابودی دولت است. برخی اکانت های توییتر این توییت را کنایه از ماجراهای قاسم مکارم شیرازی تعبیر کردند.

قاسم مکارم شیرازی با ایجاد رستم قاسمی به وزارت راه و شهرسازی پیوست. رستم قاسمی خود اهل روستای موهر از توابع شهرستان لامرد در استان فارس است و جالب اینکه برخی از چهره هایی که با وی وارد وزارت شده اند از استان فارس هستند. مثلا خود قاسم مکارم شیرازی در انتخابات مجلس از شهرهای شیراز و زرگان کاندید شده بود. حسین رئیسی معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه ها و هوانوردی ایران، حسین مذنب مدیرکل بازرسی وزارتخانه و ایمان اسلامیان معاون منابع انسانی از دیگر شیرازی هایی هستند که همراه رستم به این وزارتخانه رفتند. قاسمی اما مکارم شیرازی مشخصا مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

از اتهامات دقیق مکارم شیرازی اطلاعی در دست نیست. البته دستگیری او تایید شد. آنطور که سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور به خبرگزاری ایسنا توضیح داد: افراد دیگری هم هستند که با افشای تخلفاتشان به دولت برکنار شدند و دستگیری این فرد ربطی به این موضوع ندارد که رستم قاسمی سر کار حاضر نشد. همانطور که گفتم به دلیل مشکل جسمی به صورت موقت در دفتر حاضر نشد، البته در این بین پیگیر کار بود و برخی از نمایندگان نیز از وی بازدید کردند و به کار خود ادامه خواهد داد.

حواشی ریز و درشت در وزارت راه و شهرسازی در حالی رخ داد که مهمترین شعار دولت روحانی برای توده های مردم ساخت 1 واحد مسکونی در سال بود. با این حال، حتی اگر به توئیت های خود رستم قاسمی رجوع کنیم، زمینه های دیگری دیده می شود که هر کدام غیرضروری تر از دیگری هستند. مثلاً وزیر کشوری با وریا غفوری مواجه شد و او را به تجزیه طلبی متهم کرد یا در مثالی دیگر می توان به دعوای گاه و بیگاه قاسمی با عبدالناصر همتی اشاره کرد. همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که برخی نمایندگان مجلس از عملکرد رستم قاسمی و تیمش انتقاد می کنند.

قاسمی هم اکنون در بیمارستان بستری است. او سال گذشته نیز در بیمارستان بستری بود و تاکنون پاسخی به این انتقادها نداده است. مهم ترین انتقادی که در حال حاضر وجود دارد این است که چگونه فردی بدون سابقه در وزارت راه به عنوان مشاور و بازرس ویژه چشم و گوش وزیر منصوب شده و خود این مرد نیز به اتهامات اساسی بازداشت شده است. آنچه نماینده مجلس گفت

دیدگاهتان را بنویسید