قالیباف به تعهدات قانونی خود در حوزه حقوق بازنشستگان عمل نمی کند

قالیباف به تعهدات قانونی خود در حوزه حقوق بازنشستگان عمل نمی کند

پروفسور علی هدی عضو شورای عالی کار در مراسم گرامیداشت روز ملی تامین اجتماعی در خانه کارگر ری شهر با اشاره به تفاوت کارگر و مستمری بگیر گفت: ما به عنوان نماینده کارگران و کارگران می دانیم که آینده کارگران شاغل همان مستمری بگیرانی هستند که این مشکلات را دارند و حقوقی دارند.

وی ادامه داد: پس از هشت جلسه به این رقم دستمزد رسیدیم و در این جلسه نماینده وزارت اقتصاد حتی رقم را به هشت میلیون تومان رساند. سوال ما این است که یک میلیون و 600 هزار تومان رشد دستمزد – که 57.4 درصد رشد دستمزد است – چقدر است که این دستمزد مدام مورد هجمه قرار می گیرد؟

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه وزیر سابق کار در بحث حفظ دستمزد مصوب تحت فشار قرار گرفت، گفت: از سوی دوستانش نیز حمایت نشد. پس از تعیین دستمزد، همچنان ما را به جلسات مختلف برای تعدیل تصمیم حقوق می بردند.

هدایی با بیان اینکه فکر می کنیم دولت متخلف است، تصریح کرد: چه در بحث افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران و چه در بحث کاهش 100 هزار تومانی کمک هزینه مسکن و انحراف از یک پیشنهاد شورای عالی کار، دولت در هر دو مورد تخلف کرد و به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم.

وی افزود: اگر دولت فکر می کند که حقوق بازنشستگان، حقوق کارگران و حقوق مسکن باید تغییر کند، باید به شورای عالی کار برگردد و حق ندارد خودش آن را تعیین کند، نه اینکه در شورای عالی کار بخواهد. احکامی، که ما این رقم را پیشنهاد کرده ایم که مورد تایید دولت است.» دادیم!

عضو شورای عالی کار با تاکید بر اینکه اعتراض ما به 100 هزار تومان نه زیاد و نه کم بود، خاطرنشان کرد: بحث ما این است که جایگاه حقوقی نهاد سه جانبه کار، کارفرما و دولت طبق قانون زیر سوال رفته و باطل است. و سنت برپا شد.آنها این کار را کردند که هیچ راه حلی ثمربخش نیست.

به گفته هدی، ما با تخلفات حقوقی مستمر از سوی دولت مواجه هستیم به گونه ای که قانون می گوید افزایش حقوق کارکنان دولت باید متناسب با افزایش تورم باشد، اما دولت در عوض حقوق آنها را 10 درصد افزایش داده است. افزایش بیش از 40 درصدی به دلیل تورم.

وی با بیان اینکه در بحث تعیین دستمزد با در نظر گرفتن حقوق مستمری بگیران که تحت فشار بودند قیام کرده بودیم، گفت: می دانستیم که نمی توان به مزایا و تاثیر آن بر حقوق مستمری بگیران خوش بین بود. تجربه سال قبل

مرکز عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه کمیته نیروی انتظامی دو بار غیرقانونی بودن مصوبه دولت مبنی بر افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان را برجسته کرده است، گفت: انتظار داریم رئیس مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کند و نظر مجلس را بپذیرد. کمیته اجرایی دولت اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه با وجود حاشیه سازی ها در بحث حقوق بازنشستگان تا اجرای همسان سازی و پرداخت بر اساس مصوبه شورای عالی کار عقب نشینی نخواهیم کرد، یادآور شد: هرکس بیمه بیشتری پرداخت کند باید حقوق و عدالت بیشتری دریافت کند. با تساوی متفاوت است. ما مسیر قانونی را طی می کنیم و پیام امروز ما خطاب به تولید کننده فرش بود و مدت زمان او تمام شده است. امروز درخواست ما از اوست.

و افزود: در شرایطی که امنیت شغلی وجود ندارد و همه قراردادی هستند. امروز برای خودمان خودخواه نیستیم، بلکه می خواهیم این بلا سر نسل های دیگر نیاید.

در این جلسه حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و در خصوص لزوم پرداخت 38 درصد افزایش حقوق به مستمری بگیران تامین اجتماعی طبق مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی صحبت کرد.

وی در روز ملی تامین اجتماعی نهاد سازمان تامین اجتماعی را به درختی تنومند تشبیه کرد و گفت: وضعیت این درخت شاداب و سالم تامین اجتماعی از بی تفاوتی زرد و خم شده است.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه امنیت اجتماعی هر درختی متاثر از بی تفاوتی و بی توجهی است، گفت: این بی تفاوتی ها توسط نهادها و گروه های مختلف دیده می شود. بی تفاوتی کارفرمایان با انجام ندادن تعهدات بیمه ای و تعهدات حق بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی، بی توجهی دولت به بدهی های خود به سازمان تامین اجتماعی و بی توجهی مجلس به سازمان تامین اجتماعی و ندیدن آن. به عنوان یک نهاد پشتیبان در قوانین و بودجه ها باعث شده است که این نهاد سالم در نهایت در وضعیتی مشابه سایر صندوق های بازنشستگی قرار گیرد.

صادقی با بیان اینکه در سالروز تامین اجتماعی نگران این هستیم که سازمانی که چتر خود را روی 45 میلیون نفر گذاشته است، سقوط کرده و دولت به تعهدات خود در قبال آن عمل نمی کند، گفت: امروز دولت بیش از این چیزی ندارد. بیش از 360 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و تاکنون دولت اراده خود را برای به صفر رساندن این بدهی نشان نداده و هیچکس حاضر به اصلاحات پارامتریک در عملکرد سازمان تامین اجتماعی نیست.

وی با بیان اینکه مجلس که باید در راستای ابلاغیه مدیریت سه لایه تامین اجتماعی در قانون گذاری و سیاست های کلان ورود کند، یکی از بخش هایی بود که علیرغم ادعای استانداری چندان اقبالی به تامین اجتماعی نداشت و تصریح کرد: باید از صندوق های بازنشستگی حمایت کرد این یکی از شاخص هایی است که با آن می توان ادعای مردم در مورد تابع بودن استان را سنجید.

معاون خانه کارگر ادامه داد: مصادف شدن ولایت بایرام امسال با روز تاسیس تامین اجتماعی را نیز باید به فال نیک گرفت زیرا این بایرام برای کسانی است که همچون امیرالمومنین(ع) تلاش می کنند. حمایت از محرومان و حمایت از ضعیفان و مستمندان. ما این تقارن را زیبا می دانیم، لذا نحوه برخورد امام اول شیعیان (ع) در برخورد با مستضعفان و محرومان باید سرلوحه رفتار همگان از جمله متولیان امر باشد و این آموزه ها نیز رعایت شود. در بحث مدیریت تامین اجتماعی

صادقی با یادآوری اینکه «بسیاری از مشکلات ناشی از سوء تفاهم و عدم فرهنگ بیمه ای در بین برخی افراد است»، خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی یک سامانه DB (مزایای تعریف شده) است و اگر مسئولان این موضوع را می دانستند، در زمینه پرداخت حقوق بازنشستگان، پیگیری می کردند. قوانین مربوط به محاسبات اکچوئری و محاسبه نسبت پرداخت و حق بیمه در این چارچوب است و مصوبات عجیبی صادر نمی کند.

وی در رابطه با بحث عدم تایید نظر کمیسیون اجرایی مجلس در تایید حقوق قانونی مستمری بگیران تامین اجتماعی گفت: آخرین خبر ما این است که در بحث و گفت و گوی اخیر معاونت رئیس مجلس و نمایندگان بازنشستگان و کمیسیون اجتماعی مجلس، به نظر می رسد او و کمیته. رئیس از دیدگاه بازنشستگان و کمیسیون نیروی انتظامی مجلس حمایت بیشتری دارد و نظر مثبت دارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: به نظر می رسد نایب رئیس مجلس به نمایندگی از هیئت رئیسه می خواست با نامه ای از رئیس مجلس برای رد مصوبه دولت درباره حقوق بازنشستگان حکم کند. و همچنین انتظار داریم در اسرع وقت با ابلاغ این نظر به مجلس در مورد وضعیت حقوق تصمیم گیری شود.» بازنشستگان باید تعیین شوند.

صادقی با بیان اینکه فکر می کنم نظر معاون محترم رئیس جمهور این است که اگر دولت از احترام به نظر هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و تصویب آن خودداری کند، گفت: خود دولت حق ندارد رقم جدید را تایید کند مجدداً برای افزایش حقوق بازنشستگان کار کارشناسی انجام شود تا به همان هیئت مدیره سازمان واگذار شود. بنابراین موضوع حقوق بازنشستگان باید با مذاکره حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید