قدیمی ترین راه آهن عریض جهان دارای قطار توریستی است/ تردد زائران پاکستانی را تسهیل می کند

ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783206

با راه اندازی قطار گردشگری زاهدان – میرزوه؛

معاون گردشگری اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از راه اندازی قطار گردشگری زاهدان میرجاوه خبر داد و گفت: با توجه به سختی تردد جاده ها در مرزها، راه اندازی قطار مسافری. در این مسیر ممکن است گامی موثر در جهت حل مشکل باشد.»

بیش از یک قرن است که بین راه آهن ایران زاهدان و کویته پاکستان و پاکستان ریل وجود دارد، اما به دلیل اختلاف عرض این دو خط ریلی، قطارهای ایران نمی توانند وارد پاکستان شوند و قطارهای پاکستانی می توانند وارد ایران شوند. و قطارها مجبور شدند تجهیزات را عوض کنند تا وارد مرزهای دیگری شوند.

به گفته کارشناسان پیش از تاریخ و تاریخ صنعت ریلی استان، این خط آهن در سال 1298 هجری شمسی از پاکستان به زاهدان رسید و از ابتدا قرار بود این خط آهن تا سرحس ادامه یابد و اسلحه و تجهیزات جابه جا شود. نظامی استفاده خواهد شد، اما با پایان جنگ در همان سال توسعه راه آهن.

آذرماه 96 علی ندایی معاون وقت گردشگری راه آهن در بازدید از ایستگاه میرجاوه از راه اندازی قطارهای گردشگری برای زائران پاکستانی خبر داد. در آن زمان، مجید ارجونی، مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: به زودی قطار گردشگری یک روزه برای بازدید از آثار تاریخی میرجاوه و سفرهای فرهنگی فرهنگیان با راه آهن و راه اندازی قطار گردشگری زاهدان و میرجاوه در آینده راه اندازی می شود. نزدیک است

زمان زیادی طول کشید و از آن زمان تاکنون گزارش هایی مبنی بر راه اندازی این قطار گردشگری منتشر شده است.

مجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این خصوص از توافقات لازم برای راه اندازی قطار گردشگری زاهدان میرجاوه با توجه به مزیت ویژه مرزی و طبیعی و طبیعی خبر داد. محوطه های تاریخی مسیر تفتان و مرز با هماهنگی اداره کل راه آهن کردستان: این پروژه در فاز اول از زاهدان به میرجاوه و برگشت انجام می شود.

وی با بیان اینکه راه آهن زاهدان – میرجاوه در واقع ادامه راه آهن هند است که ساخت آن در سال 1916 آغاز شد، گفت: امیدواریم بتوانیم تعداد سفرهای تفریحی در مسیر زاهدان – میرجاوه را افزایش دهیم.

این مسئول ادامه داد: با بهبود شرایط می توان گردشگران خارجی را نیز از طریق همین شبکه حمل و نقل جابه جا کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: با توجه به اینکه حدود یک قرن از راه اندازی راه آهن زاهدان در ایران و کویته در پاکستان می گذرد اما به دلیل اختلاف عرض ، مورد سوء استفاده جدی قرار نمی گیرد.

وی افزود: راه آهن میرجاوه تنها خط عریض دنیاست که از کویته پاکستان شروع و حدود 20 ایستگاه تا زاهدان دارد.

به گفته میرحسینی، هم اکنون بسیاری از پاکستانی ها خواهان سفر به ایران و بازدید از اماکن مذهبی ایران هستند، اما با توجه به سختی تردد جاده ها در مرز، راه اندازی قطار مسافری زاهدان میرجاوه می تواند گام موثری در حل این مشکل باشد.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای امنیت و وضعیت اقتصادی دو طرف مرز منوط به افزایش تعاملات مرزی و تسهیل در رفت و آمد خدمات گردشگران و گردشگران در دو سوی مرز است چرا که این امر باعث ایجاد اشتغال و نسخه مناسب برای کاهش فقر و نابرابری می شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید