قند زیاد چه ضرری برای مردان دارد؟

قند زیاد چه ضرری برای مردان دارد؟

روز جدید محققان دانشگاه میسوری-کلمبیا دریافتند؛ سبک زندگی کم تحرک و رژیم غذایی شیرین می تواند عوارض جدی تری در مردان نسبت به زنان ایجاد کند.

محققان دانشگاه میسوری در مطالعات جدید خود شواهدی را جمع آوری کرده اند که نشان می دهد تغییرات کوتاه مدت در سبک زندگی می تواند پاسخ انسولین را در عروق خونی مختل کند و به نظر می رسد که بدن مردان و زنان به این تغییرات واکنش متفاوتی نشان می دهد.

مقاومت عروقی به انسولین با چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط است و همچنین به رشد و توسعه بیماری های عروقی کمک می کند. در طول این مطالعه، محققان مقاومت عروقی به انسولین را در بین 26 مرد و زن جوان سالم که به آنها آموزش داده شد تا سطح معمول فعالیت بدنی روزانه خود را به مدت 10 روز کاهش دهند، تجزیه و تحلیل کردند.

به طور خاص، شرکت کنندگان در طول دوره آزمایشی گام های روزانه خود را از 10000 به 5000 قدم در روز کاهش دادند. این گروه همچنین مجبور بودند روزی شش قوطی نوشابه بنوشند.

دکتر Camila Manrique-Acevedo، یکی از محققان ارشد این تیم مطالعه، می گوید: ما می دانیم که بروز مقاومت به انسولین و بیماری های قلبی عروقی در زنان پیش از یائسگی در مقایسه با مردان کمتر است، اما می خواستیم ببینیم که مردان و زنان چگونه به یک کاهش کوتاه مدت فعالیت بدنی و افزایش قند در رژیم غذایی آنها.

با کمال تعجب، نتایج این مطالعه نشان داد که تنها مردان پس از اتخاذ سبک زندگی کم تحرک و مصرف بیشتر قند، کاهش جریان خون تحریک شده با انسولین به پاها و کاهش پروتئینی به نام آدروپین را داشتند. آدروپین حساسیت به انسولین را تنظیم می کند و دانشمندان آن را یک نشانگر زیستی اصلی برای بیماری های قلبی عروقی می دانند.

دکتر Camila Manrico Acevedo نتیجه می‌گیرد که این یافته‌ها تفاوت‌های مربوط به جنسیت را در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین در نتیجه اتخاذ سبک زندگی با قند بالا و ورزش کم نشان می‌دهد. این اولین شواهد در انسان است که نشان می‌دهد مقاومت عروقی به انسولین را می‌توان با تغییرات نامطلوب کوتاه‌مدت سبک زندگی القا کرد، و این اولین مستندسازی تفاوت‌های مرتبط با جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین در رابطه با تغییرات در سطوح آتروپین است.

دیدگاهتان را بنویسید