قوانین بانکی در ایران باید اصلاح شود/ ربا باید از چرخه اقتصاد کشور حذف شود

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، ضرورت ایجاد نظام اقتصادی اسلامی به عنوان یکی از نیازهای اصلی کشور مطرح شد.

نزدیک به یک قرن از حضور بانک در نظام اقتصادی ایران می گذرد، اما نظام بانکی از بدو پیدایش تاکنون فراز و نشیب های زیادی داشته است.

مهمترین اقدام عملی در این راستا می تواند حذف ربا از نظام بانکی کشور برای پی ریزی اقتصاد توحیدی مبتنی بر مشارکت و عدالت باشد.

بدین منظور پس از انقلاب در سال 1358 اقداماتی در جهت اسلامی سازی نظام بانکی انجام شد که می توان به اقدامات اولیه برای حذف سود و ایجاد کارمزد در نظام بانکی، تأسیس بانک اسلامی و توسعه قرض اشاره کرد. الفندس.حسنه.

دهم شهریور ماه در تقویم فارسی روز بانکداری اسلامی و علم بانکداری بدون ربا اعلام شده است به همین منظور در گزارشی به بررسی وضعیت بانکداری ایران و قوانین حاکم بر آن پرداختیم.

میشم پیلایی فروش در این همایش با اشاره به تصویب بانکداری بدون ربا در سال 63 گفت: در آن زمان قانونگذاران می گفتند ما با بانکداری اسلامی فاصله داریم و باید سعی کنیم ربا را حذف کنیم.

وی افزود: اکنون نماینده مشهد در مجلس از قانون بانکداری اسلامی عدول کرده و به قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: اسلامی شدن نظام بانکی کاملا با دانش، تجربه و درک جدید ما از مشکلات فقهی مرتبط است.

d1b235fb 166c 46db 9235 2d04733d666b خبر خاکستری

قانون جدید بانکی تحول آفرین خواهد بود

این مسئول ادامه داد: در واقع باید از یک بانک مرکزی جبران نارضایتی دولت به یک بانک مرکزی قدرتمند و شفاف حرکت کنیم و بی شک در قانون جدید بانکداری به آن سمت خواهیم رفت و شاهد این چرخش تحول آفرین خواهیم بود.

پیله فروش با بیان اینکه باید از لنگر اسمی نرخ ارز به لنگر اسمی تورم برسیم، ابزاری ایجاد کرد: بانک مرکزی هر سال یک عدد مشخص برای ارز تعیین می کند و برای رسیدن به این عدد تمام منابع ارزی را خرج می کند. کشور است، اما به این عدد نرسید.

وی افزود: در واقع تورم با این روش علاوه بر تخلیه منابع ارزی افزایش می یافت.

این مسئول تاکید کرد: دولت سیزدهم قصد دارد تورم را هدفمند کند و با این روش امداد رسانی محدود می شود.

معاون اقتصادی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: در سیستم بانکی ایده آل که باید چرخش اتفاق بیفتد، خدمات بانکی به جامعه هدف ارائه می شود.

پیله فروش ادامه داد: به عنوان مثال سرمایه گذار برای پروژه خود 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما بانک می گوید 5 میلیارد تومان تسهیلات می دهد و مابقی را سرمایه گذار می دهد. در نهایت از 5 میلیاردی که بانک تعهد کرده است 3 میلیارد آن پرداخت می شود و پروژه با 20 درصد پیشرفت فیزیکی روی زمین می ماند که متاسفانه چنین پروژه های نیمه تمام در استان ما کم نیست.

اولویت بندی وام ها وجود ندارد

وی ادامه داد: در واقع این اتفاق به دلیل نداشتن اولویت در استان رخ می دهد و بانک ها به دلیل ترس از نهادهای نظارتی و امثال آن به بسیاری از مردم تسهیلات می دهند.

این مسئول تصریح کرد: بیشتر از اینکه نگران تولید پول باشیم، باید نگران این باشیم که این پول کجا مصرف می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر وجوه بانکی به صورت غیر شفاف هزینه می شود، اظهار داشت: باید با برنامه ریزی استانی و ملی اعتبارات را بر اساس اولویت ها تخصیص دهیم.

09407479 909f 4363 adfd 27b414bbcafe خبر خاکستری

کارگزاران هیچ نقشی در تعیین سیاست بانکی ندارند

محمدابراهیم ماندری در این همایش با اشاره به انتقادات مردم از بانک ها گفت: اگرچه بانک ها متهم به ایجاد نقدینگی، افزایش نقدینگی و ایجاد تورم هستند اما کارگزاران بانکی آخرین حلقه این زنجیره هستند و نقشی در این اتفاقات ندارند.

وی اضافه کرد: اگرچه پول و بانک در اقتصاد کشور محوری است، اما نشان دهنده اهمیت بانک ها است، اما به صورت منفی نشان داده می شود و بانک ها مقصر هستند.

مدیرعامل بانک ملی قزوین گفت: ایجاد نقدینگی در نتیجه ارائه تسهیلات برای اقدامات انبساطی بانک ها به دست می آید و این اقدام ناشی از سیاست های بانک مرکزی است.

این مسئول تاکید کرد: در واقع دولت پس از سیاست گذاری به بانک مرکزی ابلاغ می کند و اجرای آن بر عهده بانک هاست.

مانداری بیان کرد: در سال های اخیر هرگز سطح ذخایر بانکی به اندازه امروز کاهش نیافته است و این نشان می دهد که سیاست انبساطی در رأس قرار دارد.

وی تصریح کرد: این چرخه زاییده سیاست دولتمردان در کشور است و همکاران ما هیچ نقشی در تورم فعلی ندارند.

این مسئول گفت: بانک های استان به جز بانک های خصوصی چندین برابر ظرفیت خود تسهیلات داده اند و این فراتر از ایجاد نقدینگی و گسترش است.

مانداری بالاخره گفت: نمی توان سهم تولید را تقسیم کرد و فقط عرضه را دید و تقاضا را نادیده گرفت.

تغییر در قانون بانکداری کشور در انتظار است

کمیل قنبرزاده در این جلسه به اصلاح قانون بانکداری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: قانون بانکداری کشور با ایجاد تغییراتی تصویب می شود.

وی افزود: اگرچه قانون اصلی بانکداری بدون ربا در سال 62 تصویب شد، اما همواره اصلاحاتی در این قانون انجام شده که آخرین آن در سال 1398 بوده است.

این پژوهشگر با تاکید بر دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح قانون بانکداری گفت: مجموعه های متعددی مانند پژوهشکده ها و کمیسیون اقتصادی مجلس سال هاست که به دنبال تغییر در نظام بانکی کشور هستند.

کنبرزاده تصریح کرد: بدون شک مشکلات سیستم بانکی متوجه قانون است نه دستگاه های اجرایی چرا که اگر مجریان قانون را رعایت نکنند متخلف می شوند بنابراین باید قانون اصلاح شود و شورای اسلامی این برنامه را شروع می کند.

وی تاکید کرد: در کنار اصلاحات باید به تجربه گذشته نیز توجه شود چرا که اگر این تجربه نبود در درک چالش های موجود با مشکل مواجه می شدیم.

این محقق بیان می کند: بانک یعنی نهاد خلق پول و پول باید در این نظام اقتصادی گردش کند و بانک باید آن را مدیریت کند.

کنبرزاده بیان کرد: طی تحقیقاتی که در پژوهشکده رویه حقوقی نظام با همکاری بانک پارسیان انجام دادیم، به یک مدل سه بخشی در وام دهی رسیدیم.

وی ادامه داد: اگر گروهی بخواهد گردش پول را بر اساس نیاز نظام اقتصاد اسلامی مدیریت کند باید سه بخش خلق پول، مدیریت بانکی و عملیات بانکی داشته باشد.

این محقق خاطرنشان کرد: مدیریت حجم نقدینگی، نقدینگی محوری، موضوع توزیع و حقوق صاحبان سهام، موضوع نقش مردم در نظام بانکی، بحث کارآفرینی و بحث شفافیت مجموعه ای از موضوعاتی است که منشأ این امر است. مدل سه قسمتی

وی در خصوص بسته شدن رگ حیات بانک ها افزود: مدل سه بخشی به معنای تفکیک حساب های جاری از تسهیلات است که طرح اولیه آن در چند ماه اخیر ارائه می شود.

این محقق گفت: در بخش تسهیلات دو بخش سرمایه و فعالیت های خیریه وجود دارد اما اکنون بخش خیریه قابل رویت نیست.

ff355d00 db7e 4893 be51 81de3654cbc6 خبر خاکستری

کنبرزاده تصریح کرد: امروز خیرین مدرسه ساز هستند که حاضر نیستند سرمایه خود را به صندوق قرض الحسنه وام دهند چرا که بانک ها به گونه ای رفتار نکرده اند که مردم آنها را یک موسسه خیریه بدانند.

وی در خصوص بند تسهیلات سرمایه گذاری تاکید کرد: در واقع این موضوع به تخصصی بودن بانک ها برمی گردد به این صورت که اگر قرار است توسعه حوزه آبخیز باشد، صاحبان حوزه باید خودشان صاحب بانک شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه راه حل دیگری جز اصلاح نظام بانکی وجود ندارد، تصریح کرد: فرصت های زیادی برای سوء استفاده ها به دلایل مختلف وجود دارد و قانون نیز مشخص نیست، بنابراین باید با بررسی های متعدد و با همکاری دستگاه های اجرایی، قانون را اصلاح کنیم. نخبگان

لزوم مشارکت نخبگان در امور اقتصادی

کنبرزاده ادامه داد: حلقه نخبگان باید از تصمیمات آگاه باشند و نظرات خود را ارائه دهند تا مانند مجلس گذشته که از اساتید اقتصاد اسلامی در خصوص اصلاحات و عملیات بانکی مشورت نشد، سودی نبریم.

وی با اشاره به مشکل خلق پول گفت: مشکل خلق پول به تولید و جهت گیری نقدینگی برمی گردد و به فرموده مقام معظم رهبری: نقدینگی نباید تا این حد افزایش می یافت.

این محقق بیان می کند: بدون شک اگر نقدینگی وارد فاز تولید شود با رونق اقتصادی مواجه خواهیم شد و بنابراین باید نقدینگی گرایی انجام شود.

کنبرزاده تاکید کرد: اکنون به دلیل ضعف نظارت بانک مرکزی و سایر مشکلات، انتقادات زیادی به بانک های خصوصی وارد است زیرا برخی بانک های خصوصی از تسهیلات بانکی سوء استفاده می کنند.

وی از انحلال ۲ بانک خصوصی خبر داد و گفت: طبق اطلاعات دریافتی ۲ بانک خصوصی پس از ۴۰ سال تعطیل می شود.

مسائل مهم اقتصادی در اسلام مطرح شده است

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود مسائل مهم اقتصادی در اسلام گفت: در اسلام و آموزه های ائمه اطهار(ع) مسائل تخصصی و ظریف اقتصادی فراوانی وجود دارد که باید از آنها بهره برد.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه قم در مسیر تحول قرار دارد و پرچمدار آن مقام معظم رهبری است، بنابراین همانطور که در اوایل انقلاب که دانش و تخصص، مکتب و بینش یکپارچه بود، اکنون نیز حوزویان و دانشگاهیان باید حلقه های مشترکی را تشکیل دهند. .

وی در نهایت با تاکید بر اینکه ثروت جامعه نباید در دست گروهی از ثروتمندان باشد، تصریح کرد: اگر پول الکترونیکی مانند پول کاغذی رمزگذاری شود، می توان ورود و خروج آن را رصد کرد و از بسیاری از موارد پولشویی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید