قوانین سختگیرانه برای خریداران خانه ایرانی در ترکیه

چند سالی است که عده ای برای اخذ اقامت یا سرمایه گذاری اقدام به خرید ملک در ترکیه می کنند که متاسفانه به دلیل جذاب نبودن سرمایه گذاری در این کشور این رویه سرعت بیشتری گرفته و سرمایه بسیاری از ایرانیان در حال خروج از کشور است.

خرید ملک از اتباع خارجی در ترکیه زمانی که دولت ترکیه حدود سه سال پیش برخی از قوانین مهاجرت خود را اصلاح کرد تا اقامت خارجی ها در ترکیه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی و خروج از ترکیه آسان کند، سرعت بیشتری گرفت. ترکیه از بحران اقتصادی خارج شده است.

قبل از تغییر قوانین، متقاضیان اقامت در ترکیه باید خانه هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می خریدند، اما بر اساس قوانین جدید، این رقم به یک چهارم 250 هزار دلار کاهش یافت و سیل سرمایه گذاری خارجی را به راه انداخت. اعزامی به آن کشور در این بین ایرانی ها رتبه اول سرمایه گذاری در ترکیه را کسب کردند و رکورد قابل توجهی را از آن خود کردند.

به عنوان مثال، بر اساس گزارش موسسه آماری ترکیه (TÜİK)، فروش مسکن به اتباع خارجی در ترکیه در اکتبر 2021 نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از 12 درصد افزایش یافته و با خرید 1265 خانوار، در مهرماه به 5893 خانه ایرانی رسیده است. لوازم خانگی، آنها خریداران و سرمایه گذاران اصلی مسکن در ترکیه شدند.

ایرانی ها در حال خرید ملک به ارزش 10 میلیارد دلار در ترکیه هستند

بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا هشت ماهه اول سال ۲۰۲۱، ایرانی‌ها در مجموع ۲۳۰۶۴ ملک در کشور خریداری کرده‌اند.

مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از خروج ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خبر داد.

به گفته وی، با توجه به رکورد خرید ملک در ترکیه در سال 1400، ممکن است خروج ارز از ایران برای خرید ملک در ترکیه به نزدیک به 10 میلیارد دلار برسد.

علاوه بر این، بین سال‌های 2013 تا 2021، ایرانی‌ها در مجموع 4511 شرکت در ترکیه راه‌اندازی کردند که برآورد می‌شود سه میلیارد دلار دیگر در این بخش سرمایه‌گذاری کرده باشند.

اما این روزها اخبار ضد و نقیضی در ترکیه به گوش می رسد مبنی بر اینکه ایرانیان مقیم این کشور بسیار نگران هستند، ماجرا از این قرار است که طبق تصمیم جدید دولت ترکیه، ایرانیان تنها در صورتی می توانند اموال خود را 40 درصد زیر قیمت تمام شده بفروشند و به فروش برسانند. سازمان خاص

وضعیت عجیب دولت ترکیه برای سرمایه گذاران ایرانی

به گفته ابوالفضل روگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، بر اساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که ملک یا آپارتمانی در این کشور خریداری کرده اند، مجاز به فروش آن نیستند، مگر اینکه بخواهند آن را به سازمانی تعیین شده بفروشند. توسط دولت ترکیه این سازمان املاک ایرانی را با قیمتی بین 40 تا 50 درصد کمتر از ارزش فعلی به فروش می رساند.

در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی که در این سال ها در ترکیه ملک خریداری کرده اند از وضعیت فعلی اقتصاد این کشور و کاهش ارزش پوند هراس دارند، در کمال تعجب شاهد جهش تبلیغات رسانه ای برای مهاجرت و سرمایه گذاری در ترکیه هستیم.

انتقال سرمایه به کشورهای همسایه یک تهدید جدی است

در همین رابطه البرز حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به حجم قابل توجه سرمایه گذاری ایران در ترکیه، گفت: ترکیه در این مقیاس است.

وی افزود: این حادثه به شدت به توان اقتصادی کشور آسیب وارد کرده و مانع از روند ثروتمندسازی در ایران شده است، بنابراین می توان گفت این موضوع تهدیدی جدی برای آینده کشور است.

حسینی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیز باید به سمت سرمایه‌گذاری در کشور حرکت کند، گفت: کارکنان باید برای بهبود شرایط اقتصادی تلاش بیشتری کنند تا سرمایه‌گذاری کشور جذاب‌تر شود.

به مردم در مورد خطرات سرمایه گذاری در ترکیه هشدار دهید

یکی از اعضای کمیسیون اتباع مجلس شورای اسلامی به مردم برای سرمایه گذاری در ترکیه و سایر کشورهای همسایه هشدار داد و گفت: مردم نسبت به سرمایه گذاری در این کشورها آگاهی کامل داشته باشند تا درگیر مسائل حقوقی نشوند. البته رسانه ها باید از خطرات آن آگاه باشند.«سرمایه گذاری در خارج از کشور نقش دارد.

حسینی ادامه داد: درست است که شرایط نامناسب برای سرمایه گذاری در داخل برخی افراد را مجبور به انتقال سرمایه به کشورهای دیگر کرده است، اما مسئولان توجه داشته باشند که در صورت بروز مشکل برای ایرانیان خارج از کشور، باید اقدامات لازم برای احقاق حقوق آنها انجام شود.

وی در پایان با بیان اینکه ترکیه از هیچ اقدامی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دریغ نخواهد کرد، افزود: برای کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات ترکیه باید وضعیت بازار املاک در این کشور را تغییر دهیم. اگر سرمایه خارجی در ایران هزینه شود، بازار مسکن متحول می شود و با توجه به تاثیر رونق مسکن بر رشد سایر صنایع، جهش اقتصادی عظیمی در کشور به وجود می آید.

مشکل تغییر قانون خریداران خانه در ترکیه را عذاب می دهد

متاسفانه با افزایش خرید ملک در ترکیه و انباشت سرمایه های کلان در بازار املاک در این کشور، بسیاری از آژانس های مسکن در ایران و ترکیه از این فرصت برای فریب سرمایه گذاران ایرانی استفاده می کنند. نمونه هایی از کلاهبرداری عبارتند از سرقت و سرقت حواله ارز در ترکیه، فروش خانه های بدون سند به افراد و فروش خانه به بسیاری از افراد.

یکی دیگر از مشکلات هموطنانی که در ترکیه ملک خریداری می کنند، تغییر مداوم قوانین ملک و اقامت در این کشور است، ممکن است قوانین ترکیه در آینده به گونه ای تغییر کند که منافع خریداران خارجی ملک در نظر گرفته نشود. از سوی دیگر ایران یکی از دو کشوری است که در لیست سیاه FATF قرار دارد.

ممکن است ترکیه قوانین جدیدی را برای سرمایه گذاران ایرانی در لیست سیاه وضع کند تا آن را از لیست سیاه حذف کنند یا فروشندگان ملک در ترکیه ممکن است از این پس قیمت ملک را برای ایرانیان افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید