قوه قضائیه باید با نخبگان در عرصه های مختلف فرهنگی و حقوقی همفکری کند


ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916934

معاون اول قوه قضائیه گفت: در شرایط کنونی همه قوا باید با نخبگان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی و قوه قضائیه در رویکرد خود که مبتنی بر تحول و کمال است مشورت و همفکری کنند. ، این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قوه قضائیه، معاون اول قوه قضائیه صبح امروز شنبه 28 آذرماه میزبان بیست تن از فعالان سیاسی و مدیران تشکل های سیاسی اجتماعی اصولگرا بود.

در ابتدای این جلسه که در راستای سلسله جلسات کمیته همفکری در خصوص چگونگی بهبود عملکرد قوه قضائیه برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضائیه گفت: در شرایط فعلی. همه نیروها باید با نخبگان در عرصه های مختلف مشورت و همفکری کنند، این نیروها سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی هستند و قوه قضائیه نیز در رویکرد خود که مبتنی بر تحول و تعالی است از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: برای جلب مشارکت و شنیدن نظرات نخبگان، رئیس کل دادگستری در دوره اخیر پیشگام بوده و شاهد دیدار و گفتگوی مستمر ایشان با گروه های مختلف بوده ایم که نشان از ایمان عمیق ایشان به مشورت و نظرخواهی از ایشان دارد. متخصصان در زمینه های مختلف

مصدق تصریح کرد: برای کمک به تسریع تکامل و کمال دستگاه قضایی جلسات هم اندیشی را در حوزه معاونت اول آغاز کرده ایم و معتقدیم این کار می تواند بسیار موثر و مفید باشد. زیرا قوه قضاییه متعلق به مردم است و هر چه ارتباط آن با مردم به ویژه در سطح نخبگان قوی تر باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر می شود.

در این جلسه حاضرین به بیان نظرات خود پرداختند.

مهم‌ترین نکات مورد تاکید حاضران در این جلسه عبارت است از: ملموس بودن تغییر رویکرد قوه قضائیه در دوره جاری و تمرکز آن بر وظایف اصلی آن و ارزیابی رئیس قوه قضاییه در این حوزه، تخصص و کارشناسی اقدامات و اقدامات رئیس قوه قضاییه و تسلط کامل ایشان بر مبانی قضایی، لزوم توجه بیشتر به مبارزه با مفاسد اقتصادی، لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از صدور نظرات متناقض در موضوعات فردی به ویژه در دیوان عدالت اداری، لزوم تقویت ارتباط دانشگاه علوم قضایی با شورای اسلامی، اهمیت ارتقای نیروی انسانی و توجه به معیشت آنان و بررسی شرایط استخدام و استخدام قضات. ، سیستم قضایی انعطاف پذیرتر و فعال تر است و فرآیندها را تسهیل می کند ، از جمله دریافت نظرات مشتریان برای خدمات ارائه شده و اعلام نتایج به آنها با تاکید بر استفاده از سیستم قضایی از تمامی اختیارات قانونی آن، لزوم توجه بیشتر به مقوله شناسایی بستر جرم، پیشگیری از وقوع جرم و کاهش تعداد موارد، اهمیت سیستم قضایی برای استفاده بیشتر از ظرفیت کارشناسی نخبگان اعم از احزاب جامعه شناسان و روانشناسان، استفاده از ظرفیت بین اللملی برای شکایت از تخلف برخی کشورها از مقوله حقوق بشر علیه استفاده می کنند. جمهوری اسلامی، نقش مهم قوه قضائیه در حکمرانی مؤثر و مطلوب و لزوم مشورت با حقوقدانان برای افزایش کارایی نظام، تأکید بر اطلاع رسانی صحیح مردم از اقدامات این قوه و تلاش روزافزون برای کاهش فاصله بین مردم و مسئولان، لزوم نظارت موثر بر دستگاه قضایی است ما برای حصول اطمینان از حسن اجرای تدابیر و سیاست های قوه قضائیه، توجه به بازنگری در قوانین به ویژه قوانین مربوط به زنان و خانواده، تمرکز بر حل مشکل تراکم پرونده ها و کمبود نیروی انسانی برای رفع مشکلات. مردم در قوه قضائیه، اهمیت توجه بیشتر به اشتغال و حرفه آموزی و اصلاح زندانیان و آموزش آنان، اهمیت تبیین خدمات قوه قضائیه در رابطه با پرونده سازی و مسائل مردم، لزوم توجه قوه قضائیه به اقدامات برخی از مسئولان، لزوم تبیین عملکرد قوه قضائیه در رویدادهای اخیر برای آگاهی بیشتر مردم، توجه قوه قضائیه به تعاملات دوجانبه و چندجانبه بین المللی برای اطلاع رسانی افکار عمومی در سطح جهانی، پیگیری موضوعات مهم و تاثیرگذار در افکار عمومی و اطلاع رسانی صحیح مردم، دسترسی آسان مردم به مدیران برای افزایش رضایتمندی و کاهش فساد اداری، با تاکید بر تداوم روند توسعه مجازات های جایگزین حبس، اهمیت آموزش حقوقی عمومی. و استفاده گسترده تر از رسانه ملی برای پیشگیری از وقوع جرم، لزوم توجه بیشتر به سامانه های الکترونیکی برای تسهیل و تسریع فرآیندها، ادامه پیگیری جدی پرونده شهید سلیمانی، توجه بیشتر به کاهش تاخیر جلب مشارکت مردم از طریق شوراهای مشورتی با حضور اصناف و جریانات و نخبگان، قاطعیت در اجرای احکام و به دور از مصلحت سیاسی، اقناع و جلب اعتماد عمومی به دادرسی و احکام برای اجرا و برآوردن انتظارات عمومی، توسعه. نظارت قانونی قوه قضاییه بر سایر نهادها، توجه به مقوله روانشناسی و جامعه شناسی جرم به ویژه در تحولات اخیر، لزوم توجه بیشتر به بازنگری قوانین و مقررات، لزوم توجه به کارگروه های تخصصی برای حمایت از تفکر و مشورت با دستگاه قضایی و اندیشیدن به راهکارهای سریع برای ایجاد مکانیسم مناسب برای اعتراضات رسمی.

در پایان این جلسه حاضرین با تشکر و قدردانی از ابتکار قوه قضائیه برای برگزاری اینگونه جلسات بر تداوم این جلسات به صورت تخصصی تاکید کردند.

معاون اول قضایی با تشکر از حضور فعال حاضرین در جلسه، آمادگی خود را برای ادامه برگزاری جلسات مشابه اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید