قیمت تولید را روی محصول وارد کنید؛ سیاست شفافیت مبهم / نمایشگاه بهاره تحت شرایط مناسب کرونری

ساعت: 20:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802828

استاندار زنجان گفت: درج قیمت مولد روی کالاها طرح خوبی است اما هم سود تولیدکننده باید شفاف باشد و هم قیمتی که خریدار برای خرید می پردازد شفاف باشد و خریداران دچار سردرگمی نشوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; محسن افشارچی ظهر امروز در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان زنجان با اشاره به سیاست درج قیمت تولیدکننده گفت: این طرح خوب است اما نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قیمتی که تولیدکننده روی محصول می گذارد با در نظر گرفتن سود تولیدکننده است، خاطرنشان کرد: برخی از شرکت ها پس از اعلام قیمت تولید، برای کالاهای خود تخفیف اعمال می کنند، بنابراین سود شرکت ها در تولید کالا باید شفاف باشد. و واضح .تا ببیند چقدر سود کرده که محصولی تولید کند که تخفیف هم می دهد.

افشارچی با بیان اینکه در درج قیمت تولیدکننده کالا دو موضوع وجود دارد، افزود: باشد.

وی ادامه داد: نکته مهم بعدی این است که خریدار برای خرید محصول مشکل دارد و نمی داند برای آن کالا چه قیمتی باید بپردازد.

استاندار زنجان با اشاره به جداول ارائه شده برای حداکثر حاشیه سود قابل اعمال برای کالاها، گفت: با توجه به اینکه در این جداول نرخ سود و تعرفه تحویل نیز برای اضافه درج شده است، حتی اگر این جدول در قفسه های کالا قرار گیرد، خریداران هنوز هم هستند.

وی با بیان اینکه باید برای رفع این مشکل تدابیری اندیشیده شود، گفت: عدم شفافیت در پرونده، خریداران را دچار ابهام می‌کند و محاسبه ذهنی و فوری مشکل توسط خریداران کاری سخت و زمان‌بر است.

افشارچی در خصوص تحلیل قیمت تولید برای احتساب کالاها خاطرنشان کرد: اگرچه تحلیل قیمت کالاها در کارخانه به کارخانه و شهر به شهر متفاوت است، اما در دستورالعمل قیمت گذاری میانگین قیمت آخرین 7 ماهه عزیزم خوبه

استاندار زنجان گفت: صدا و سیما باید به تدریج نسبت به درج قیمت تولید کالاها به مردم اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه قیمت های تولیدکننده باید شفاف سازی شود، گفت: مردم باید به این موضوع عادت کنند و بدانند که این شیوه قیمت گذاری در دنیاست.

استاندار زنجان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مجوز راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در استان که با اخذ مجوز از مرکز انجام می شود، گفت: این شهرستان که باعث افزایش قیمت اجاره بها نیز می شود، در حال افزایش است. و یکی از مهم ترین دلایل تورم بالا در استان بحث اجاره بها است که باید با آن مواجه شویم.

وی افزود: پیامد بعدی این امر این است که عدالت از بین رفته است در حالی که برخی از جوانان مکانی را برای راه اندازی کسب و کار استخدام کرده اند اما زمانی که فروشگاه های زنجیره ای اجاره بهای بالایی می دهند باعث بیکاری چند نفر می شود.

افشارچی گفت: پرداخت اجاره بها بیش از حد معمول باعث رقابت بین فروشگاه های زنجیره ای مختلف برای پرداخت بالاترین اجاره بها شده و قیمت ها دوباره بالا می رود.

وی افزود: از این پس باید با این موضوع مخالفت کنیم چرا که تبعات زیادی دارد.

استاندار زنجان در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره در آستانه عید نوروز گفت: نمایشگاه بهاره در صورت عدم وجود مشکل بیماری عروق کرونر قلب و ابعاد مختلف آن در استان برگزار می شود.

وی گفت: برای برگزاری نمایشگاه بهاره منتظر اطلاعیه های ستاد استانی و کشوری تاج هستیم اما فرض بر این است که طغیان تاج ومیکرون نداشته باشیم و انجام شود.

افشارچی درباره عرضه میوه شب عید نیز با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید از کمیت و کیفیت میوه مطمئن باشد، گفت: میوه های عید باید متناسب با قدرت خرید و تقاضای مردم خریداری شود.

* درج قیمت تولیدکننده یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم برای شفاف‌سازی در نظام تولید و توزیع است.

ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به سیاست معرفی قیمت تولیدکننده گفت: این طرح از آذرماه سال جاری و یکی از سیاست های دولت 13 در سامانه ای اجرا می شود. تولید و توزیع، شفافیت و روانشناسی این سیستم توزیع و قیمت گذاری است.

وی با اشاره به اینکه دو گروه کالا در مرحله اول تست وارد این چرخه شده اند، افزود: از آذرماه امسال فاز دوم این طرح اجرا می شود که شامل کالاهایی از قبیل لنت موتور، فیلتر روغن، روغن موتور، مواد شوینده می شود. ، محصولات سلولزی، سس، ماکارونی، کنسرو، خیار شور و ماکارونی و واحدهای تولیدی ملزم به درج قیمت تولید کالا با 9% مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

فغفوری خاطرنشان کرد: از 4 دی ماه کالاهایی مانند آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه، غذاساز، سازندگان نوشابه، چرخ گوشت و مایکروفر وارد این چرخه شده و حداکثر حاشیه سود برای فروشندگان تعیین شده است و زنجان نیز رتبه اول را دارد. استان اول که متوجه این موضوع شد و شخصاً توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزیابی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص ضوابط قیمت گذاری کالاها از تولیدکنندگان گفت: مشخص شود، جریمه تخلف از گرانی در مرحله اول نیز جریمه می شود.

فغفوری در خصوص قیمتی که مصرف کننده برای خرید کالا می پردازد، گفت: در دستورالعمل قیمت گذاری آمده است که اتحادیه ها موظفند قیمت مصرف کننده را در قفسه ای که کالا در آن قرار دارد برچسب گذاری کنند تا خریداران نیز بدانند که چقدر به بازرسان مراجعه می کنند. هنگام بازدید می توانند قیمت فروش را با جدول حاشیه سود مقایسه کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص نمایشگاه بهاره گفت: این نمایشگاه به مدت دو سال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشده است. استانی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بهاره زیر نظر اتاق اصناف نمایشگاه های کاسپین برگزار می شود، گفت: در صورت مثبت بودن نظر مسئولان استان، نمایشگاه برگزار می شود، البته به احتمال زیاد می توان شرایط را فراهم کرد.

فغفوری افزود: در صورت برگزاری نمایشگاه بهاره غرفه داران موظفند قیمت کالاها را قبل از شروع نمایشگاه گرفته و درج کنند چرا که قیمت نمایشگاه باید کمتر از قیمت خارجی باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: علاوه بر نمایشگاه بهاره، نمایشگاه تحویل مستقیم کیف، کفش و پوشاک 26 بهمن ماه با حضور تولیدکنندگان داخل و خارج از استان برگزار می شود. در حال تلاش برای کاهش قیمت در استان زنجان هستیم زیرا قیمت پوشاک در زنجان نسبت به استان های دیگر بیشتر است.

وی در خصوص راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در زنجان گفت: در گذشته مجوز این فروشگاه ها در استان صادر می شد اما با ایجاد اتحادیه کشوری مجوز تاسیس این فروشگاه ها بدون نیاز به استعلام در محدوده استان زنجان صادر شد. استان و فقط از طریق مرکز و صدور مجوز از سوی اتحادیه.»

فغفوری افزود: در صورتی که شورای تامین استان به این نتیجه برسد که راه اندازی بی رویه فروشگاه های زنجیره ای عواقبی دارد، مراتب را به اطلاع تهران خواهیم رساند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید