لایه برداری به سبک اصلاح طلبی روز جدید

لایه برداری به سبک اصلاح طلبی

روز جدید : تغییرات در روند اصلاحات کند است. از اواسط مجلس دهم و پایان دولت روحانی، فضای اجتماعی و سیاسی کشور به سمتی می رود که نارضایتی عمومی را به دنبال دارد. در آن روزهایی که مجلس و دولت در دست اصلاح طلبان بود، ناگهان شعار «اصلاح طلب، اصولگرا، اول» در خیابان های چند شهر بلند شد و بسیاری را شوکه کرد. شاید کمتر فعال سیاسی توقع داشت که مردم اینگونه نظرات خود را در مورد احزاب دو جریان اصلی کشور بیان کنند. اما این شعارها عده ای را به پیش بینی روزهای آتی واداشته و از سال های 97 و 98 عده ای اعلام کرده اند که مشارکت سیاسی مردم در انتخابات آتی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. همین اتفاق افتاد و مردم به مطالبات مکرر احزاب مختلف از جمله اصلاح طلبان پاسخ منفی دادند. احزاب اصلاح طلب مدت هاست که با این واقعیت کنار آمده اند که سرمایه اجتماعی خود را از دست داده اند و نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در تشکیلات خود و برنامه ریزی برای جذب مجدد مردم دارند.

این موضوع کم و بیش قبل از انتخابات ریاست جمهوری 1400 در دستور کار قرار گرفته بود، برخی اصلاح طلبان معتقد بودند به جای تمرکز بر انتخابات 1400 و برنامه ریزی برای اینکه چه کسی نامزد نهایی خواهد بود، بهتر است منشور اصلاح طلبان را مرور کنند و اصلاح طلبان به طور رسمی اعلام کنند. به مردم چه برنامه ای برای کشور دارند و هدف اصلی آنها ارائه راه جدیدی برای حل مشکلات کشور چیست؟ اما با نزدیک شدن به انتخابات و افزایش شور و هیجان شرکت در این رویداد سیاسی، بسیاری از مردم عملاً این برنامه را فراموش کردند و فقط نامزد معرفی کردند و این موضوع محل بحث شد. شکست اصلاح طلبان در انتخابات 1400 هم اختلافات را تشدید کرد و هم به نوعی به کاهش سرمایه اجتماعی آنها انجامید. اما این پیامد روشنی برای اصلاح طلبان داشت و آن این بود که باید اصلاحات را می پذیرفتند.

سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در اولین گام همانطور که برخی اصلاح طلبان گفته اند به برخی از چهره های سیاسی گفت که روی آسیب شناسی اصلاح طلبان تمرکز کنند، اصلاحات در حال شکل گیری است. این روند کند به نظر می رسد، اما به نظر می رسد که چهره های تأثیرگذار در جنبش به توسعه استراتژی اصلاحی جدید فکر کرده اند. از جمله می توان به مناظره مکتوب اخیر تاج زاده و حجاریان اشاره کرد.

اتحاد ملت، یکی از احزاب مهم و موثر در جریان اصلاحات، اخیرا گام جدیدی در این زمینه برداشته است. هفتمین کنگره حزب دیروز برگزار شد و اعضای شورای مرکزی تعیین شدند. بر این اساس آذر منصوری به عنوان دبیرکل انتخاب شد. اگرچه سابقه دبیرکلی زنان در احزاب اصلاح طلب وجود دارد، اما به ندرت پیش می آید که زنی در یکی از مهم ترین احزاب نهضت دبیرکل شود. با این حال، بسیاری بر این باورند که این حرکت می تواند حرکت جدیدی در میان احزاب اصلاح طلب برای ایجاد تغییرات بیشتر باشد. اما تغییرات شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با خروج برخی از نیروهای جوان حزب همزمان شد. این انشعاب زمانی رخ می دهد که گروهی از جوانان حامی اصلاحات می گویند که جنبش سیاسی آنطور که باید به خواسته های سیاسی مردم توجه نمی کند و در دست یک اقلیت سالخورده است. قبل از انتخابات 1400 که جبهه اصلاحات ایران آغاز شد و سهمیه جوانان تعیین شد، اما برخی از جوانان صراحتا از فضای بسته این جریان و عدم حضور جوانان در تصمیم گیری های محوری انتقاد کردند.
همزمان با برگزاری کنگره حزب وحدت ملی، سید محمد خاتمی در بیانیه ای خطاب به این کنگره گفت: اصلاح طلبان نیز باید نسبت به دستاوردها و عملکرد گذشته خود پاسخگو باشند و در نهایت وضعیت موجود را بپذیرند و مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. یکی از بهترین فرصت ها برای اصلاح طلبان (و حتی اصولگرایان خوش نیت) و همه کسانی که نگران سرنوشت کشور هستند، به ویژه نیازمندان بیشتر، بررسی نقش حزب در دستیابی به دموکراسی است. حزب، برای اینکه جامعه به سمت دموکراسی حرکت کند، به چه نهادهای مدنی بسیار محبوبی نیاز است که نماینده اقشار مختلف جامعه، اصناف و گروه های مختلف اجتماعی باشند؟ برای ایجاد یک مهمانی از دل؟ یا اینکه حزب بدون آن می تواند حضور داشته باشد و مؤثر باشد؟ قابل تأمل است (و شاید هم بوده است، اما باید کاملتر باشد) که پس از مشروطیت که لازمه روشن و مبرم یک جامعه دموکراتیک است، احزاب نتوانسته اند این نیاز را برآورده کنند و به دموکراسی دست یابند یا وجود داشته است. رفاقت کوچک ? اما تردیدی نیست که استقرار دموکراسی دارای پیش نیازهایی از جمله وجود و به رسمیت شناختن نهادها و سازمان های تجاری، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، حتی قومی و جنسی و در نهایت نظام حزبی و وجود احزاب متعدد و مستقل است. واقعاً خواسته ها و نیازها را برآورده می کند. . آنها باید نماینده جامعه باشند.»

اما اکنون تصمیم حزب وحدت ملی برای انتخاب دبیرکل زن مسیر دیگری را نشان می دهد و اینکه جریان اصلاحات وارد مرحله بازسازی شده است. قدمی که می تواند زمان ببرد. محمدصادق جوادی سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفتگو با مهر درباره آسیب شناسی، بررسی ها و بررسی های جبهه اصلاحات پس از انتخابات 1400 گفت: اصلاح طلبان در شورای هماهنگی در حال بررسی مسائل هستند. حوادث پاتولوژیک در حال رخ دادن است، اما ما هنوز به نتایج روشنی نرسیده ایم. نکته اینجاست که تصمیم برای انتقاد از عملکرد گذشته بدیهی است و اردوگاه اصلاح طلبان عزم خود را برای خروج از این وضعیت جزم کرده است. «احزاب، گروه ها، جوامع و افراد همگی با این انتقاد و آسیب شناسی موافق هستند.

تاخیر در اصلاحات این نگرانی را ایجاد کرده است که با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، این روند دوباره متوقف شود و برخی احزاب اصلاح طلب به قدرت برسند و روند اصلاحات را فراموش کنند. جوادی حصار در این خصوص افزود: اصلاً نباید به این موضوع بپردازیم، انتخابات نباید ما را از اصل جریان اصلاحات دور کند. نیاز به درمان ریشه ای است و باید به انتخابات آینده به عنوان یک مرحله انتقالی نگاه کنیم. انتخابات 1402 مجلس نباید بر تصمیم ما برای بازسازی و اصلاحات تاثیر بگذارد و حتی در صورت لزوم ممکن است انتخابات را از دست بدهیم و بگوییم پای صندوق نمی رویم، بنابراین به هیچ وجه نباید فدای اصلاحات و آسیب شناسی شویم.

دیدگاهتان را بنویسید