لجاجت و بی میلی آمریکا از دولت انقلابی افزایش نگرانی از فروپاشی برجام

لجاجت و بی میلی آمریکا از دولت انقلابی افزایش نگرانی از فروپاشی برجام

روز جدید : مقامات غربی می گویند با به تعویق انداختن بازگشت به مذاکرات هسته ای، ایران قصد دارد با افزایش خلوص و کمیت ذخایر سوخت هسته ای خود، قدرت مذاکره خود را در این مذاکرات افزایش دهد تا امتیازات بیشتری کسب کند.

ایندیپندنت نوشت: ترس از فروپاشی توافق هسته ای با ایران در حال افزایش است. منافع اقتصادی این توافق به شدت کاهش یافته است.

کارشناسان هشدار می دهند که وضعیت فعلی باثبات نیست و فروپاشی توافق هسته ای می تواند رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید کند.

ایالات متحده ایران را به تاخیر و توقف مذاکرات هسته ای متهم کرده است. آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل نیز هشدار داد که او فقط موضوع رویارویی نظامی با ایران را مطرح می کند و این بار چندان دور و اجتناب ناپذیر نخواهد بود.

این در حالی است که ایران علت شکست آمریکا و کشورهای اروپایی را تعهدات آنها در برجام برای شکست توافق هسته ای می داند.

ایندیپندنت می نویسد: برجام تا زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا بر قوت خود باقی ماند تا اینکه در سال 2018 رئیس جمهور سابق آمریکا تحریم های شدید و جدیدی را علیه ایران وضع کرد تا این کشور را مجبور به مذاکره درباره توافق جدیدی برای واشنگتن و شرکای منطقه ای اش کند.

طرح ترامپ شکست خورد. ایران برنامه هسته ای خود را بهبود بخشیده و از پذیرش خواسته های آمریکا خودداری کرده است. جو بایدن پس از به قدرت رسیدن در ژانویه وعده بازگشت به ایالات متحده را داده بود، اما اکنون با گذشت ماه ها از سخنرانی او، همه چیز در حالت تعلیق است. مذاکرات نیز پس از روی کار آمدن یک رهبر اصولگرا در ایران متوقف شد.

مقامات غربی می گویند که ایران با به تعویق انداختن بازگشت به مذاکرات هسته ای، قصد دارد با افزایش خلوص و کمیت ذخایر سوخت هسته ای خود، قدرت مذاکره خود را در این مذاکرات افزایش دهد تا امتیازات بیشتری کسب کند.

وکیل، پژوهشگر اندیشکده چتم هاوس معتقد است که در رفتار ایران پیچیدگی وجود دارد و بیشتر نشان از ضعف در حوزه داخلی دارد تا تمرین افزایش قدرت. تحریم‌های دوران ترامپ همچنان پابرجا هستند و رئیس‌جمهور وعده بهبود اقتصاد و کاهش تورم را داده است. اگر به وعده های خود عمل نکند، ایران با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

بی اعتمادی بین طرفین در ماه های اخیر افزایش یافته است. ایران بدبین است که بایدن با چالش های فراوانی که با آن مواجه است، آماده دستیابی به توافق با ایران است. ایران مشکوک است که بایدن در این زمینه منافع سیاسی ناشناخته ای دارد. در این میان کشورهای غربی نسبت به اقدامات تهران بدبین و ناامید هستند. عدم اطمینان نسبت به یکدیگر در هر دو طرف قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید