لزوم استفاده از سیره عملی امام حسن مجتبی (ع) در زندگی / چرا امام حسن (ع) را اهل بیت می نامند؟


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 1011/01/28
کد خبر: 1822568

علی رنجبر نژاد ماهانی گفت: یکی از القاب این امام بزرگوار کریم اهل بیت علیهم السلام است. به همین دلیل این لقب را به او دادند زیرا امام حسن علیه السلام چندین بار در راه خدا انفاق کرد و امیدواریم سیره عملی امام حسن علیه السلام در زندگی همه الگو باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین علی رنجبر نژاد ماهانی در گفتگو با راه آرمان; وی با تبریک ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: یکی از القاب این امام بزرگوار کریم اهل بیت علیهم السلام است; به همین دلیل این لقب را به او دادند زیرا امام حسن علیه السلام چندین بار در راه خدا انفاق کرد.

امام جمعه کاظم آباد کرمان ادامه داد: در تاریخ آمده است که مردی به امام حسن (ع) گفت چرا هر گدا و فقیری ناامید برنمی گردد; حضرت فرمود من هم به خدايي نياز دارم كه نخواهد دست خالي برگردم و مي ترسم كه اگر سالك را رد كنم و دست خالي برگردم خداوند متعال مرا دست خالي برگرداند.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) را روز کرامت نیز می نامند، گفت: یکی از فلسفه های روزه این است که روزه دار از بینوایان، نیازمندان و یتیمان یاد کند و ما هم به یاد بیاوریم. حسن مجتبی علیه السلام را داشته باش این درس را می آموزیم که به فکر فقرا و نیازمندان و یتیمان باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر نژاد ماهانی گفت: روزی امام حسن مجتبی و برادرش حسین (علیه السلام) به همراه شوهر خواهرشان، بدالله بن جعفر، از مدینه به سوی مکه رفتند و به حج پرداختند; در راه غذایشان تمام شد و تشنه و گرسنه شدند. و به راه خود ادامه دادند، چون به چادر مشکی نزدیک شدند، پیرزنی را در کنار او دیدند، به او گفتند: تشنه ایم، مشروب می خوری؟

امام جمعه کاظم آباد کرمان بیان می کند: پیرزن گفت بله، سپس هر سه از خودروهای خود پیاده شدند. و پیرزن بزی را که جلوی چادر مشکی او بسته بودند به مهمانان نشان داد و گفت: شیر را خودتان بشویید و استفاده کنید; مهمانان گفتند: آیا غذایی داری که ما را از گرسنگی نجات دهد؟ پاسخ داد: من فقط این حیوان را دارم، بگذار یکی از شما آن را ذبح کند و آماده کند تا من کباب کنم و امتحان کنم.

وی ادامه داد: پس یکی از آن سه، سر گوسفند را برید و پوست آن را جدا کرد و وقتی پیرزن آماده شد، به او داد; و پخت و جلوی مهمانان عزیز گذاشت و خوردند و وقتی خواستند خداحافظی کنند و بروند گفتند ما از خاندان قریش هستیم و اکنون به مکه می رویم. اگر از این راه برگردیم حتما جبران محبت شما را خواهیم داد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر نژاد ماهانی افزود: پس از رفتن میهمانان ناخوانده، شوهر پیرزن آمد و زمانی که متوجه ماجرا شد، همسرش را سرزنش و سرزنش کرد که چرا کسانی را که نمی شناسد، می پذیرد. این جریان در حالی صورت گرفت که در شرایط سختی قرار گرفتند و به مدینه رفتند، پیرزن از کوچه بنی هاشم در حال حرکت بود، امام حسن مجتبی علیه السلام بر سکویی مقابل خانه خود نشسته بود، پیرزن را شناخت. .

امام جمعه کاظم آباد کرمان گفت: حضرت مجتبی علیه السلام بلافاصله غلام خود را به دنبال پیرزن فرستاد. وقتی پیرزن نزد امام آمد، گفت: مرا می شناسی؟ او گفت نه؛ امام علیه السلام فرمود: من مهمان شما هستم که روزی با دو نفر دیگر نزد شما آمدیم; و تو به ما خدمت می کنی و ما را از گرسنگی و تشنگی نجات می دهی. پیرزن گفت: «پدر و مادرم فدای تو!» برای رضای خدا خدمتت کردم. و من هیچ انتظاری نداشتم

وی بیان می کند: حضرت دستور داد چند گوسفند و هزار دینار برای قربانی به پیرزن بدهند و سپس او را به برادرش امام حسین علیه السلام و همسر خواهرش عبدالله معرفی کردند و آنها پیرزن را در به همان مقدار.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: امیدواریم سیره عملی امام حسن (ع) الگوی زندگی همه باشد و همچنین در ماه عید الهی و ماهی که به ضیافت خدا می رویم. فقیر و نیازمند را درک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید