لزوم برچیده شدن گشت ارشاد

لزوم برچیده شدن گشت ارشاد

روز جدید : به محض مشخص شدن ابعاد فاجعه با مرگ دختر 22 ساله سکزایی در تهران، موضوع نقدهای متعدد در شبکه های اجتماعی شد. بر اساس آمار منتشر شده در زمان نگارش این گزارش، بیش از 800 هزار توئیت با موضوع مهسا امینی منتشر شده است که هر کدام از آنها سعی در ارزیابی موضوع از منظر خاصی داشته اند. احزاب، فعالان سیاسی، شخصیت‌های اجرایی و مدیریتی با انتشار پیام‌ها، بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و توئیت‌های مختلف سعی کردند به این حادثه و پیامدهای آن واکنش نشان دهند. در میان چهره‌های سیاسی و روسای جمهور سابق کشور، سیدمحمد خاتمی از اولین چهره‌هایی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار توییتی از لزوم رسیدگی به علل این حادثه گفت. خاتمی در خصوص حادثه «مهسا امینی» گفت: آیا این فاجعه و اتفاقات مکرر مشابه برای توقف این روش ها و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع کافی نیست؟ در این پیام که روی حساب کاربری رئیس جمهور سابق ایران منتشر شده، آمده است: تصادف ناگوار دیگری که درد آن تا مغز استخوان می سوزد! بر اساس این خبر، دختری به اتهام پوشیدن لباس نامناسب دستگیر شد و در حین دستگیری و انتقال دچار جراحات و عوارض قلبی – مغزی شد! آیا این بلا و حوادث مکرر مانند آن کافی نیست که خداوند برای عزت اسلام و احترام به انتظارات مردم و وضعیت بدی که در سختی های زندگی و مواجهه با انواع مفاسد ویرانگر و ناکارآمدی دارند، دست بردارد. این روش و رفتار خلاف قانون و منطق و شرع اتخاذ شود. و بیش از آن نباید زمینه خدشه دار شدن چهره اسلام و نظام را فراهم کنند و با مقصران این حوادث برخورد مناسبی صورت گیرد!؟ هرگونه پاسخ کوتاهی به حذف کامل گشت ارشاد غیرمسئولانه است.

واکنش مهدی کروبی به حادثه تلخی که برای مهسا امینی رخ داد

مهدی کروبی در واکنش به این فاجعه تلخ درباره مهسا امینی نوشت: این شیوه حکومت داری تبعات سختی را برای کشور و مردم آن در صحنه داخلی و بین المللی تحمیل کرده است. به گزارش اصلاحات نیوز، اظهارات مهدی کروبی در واکنش به فاجعه تلخ مهسا امینی به این شرح است: «چرا مرا کشتید؟» خبر درگذشت مهسا امینی دختر جوان کردستانی مرا به شدت متاثر کرد. اگرچه مدتی از نگارش مقاله جامعی درباره شیوه حکومت کنونی گذشته بود و تا زمان انتشار آن چیزی برای گفتن نداشتم، اندوه ناشی از این فاجعه آنقدر عمیق بود که صلاح نمی‌دانستم محکومیت آن را به تأخیر بیندازم. حامیان این کشور در چند دهه گذشته بارها از آثار منفی برخورد خیابانی با زنان و دختران جوان و سیاست های نافرجام دولت در این زمینه صحبت کرده و خواستار اصلاح روش های غلط گذشته شده اند. این شیوه حکمرانی بارهای سنگینی را بر کشور و مردم آن در صحنه داخلی و بین المللی تحمیل کرد. از این رو با توجه به تجربه قبلی از مردم، شخصیت ها و جریان های سیاسی عزیز تقاضا دارم این پرونده را تا پایان این روش غیرقانونی و غیرانسانی پیگیری کنند تا دیگر اجازه داده نشود این گونه فجایع، تحقیر و آزار زنان و دختران تکرار شود. .

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای خواستار انحلال گشت‌های هدف‌گیری، پاسخی مؤثر از سوی مقامات تقلید و محاکمه مسئولین مرگ مهسا امینی شد. متن کامل بیانیه جبهه اصلاحات در مورد فاجعه درگذشت مهسا امینی به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم. فاجعه مرگ مهسا (ژینا) امینی در اثر برخورد نادرست گشت ارشاد به قدری تکان دهنده و دلخراش است که هرگونه پاسخی به آن از سرکوب کامل گشت های غیرمسئول ارشاد کوتاهی می کند. نهادها و تریبون های رسمی ایران به درستی مرگ جورج فلوید را به یک اشتباه فردی تقلیل دادند و به ابعاد ساختاری این فاجعه توجه کردند. رویکرد قهرآمیز گشت‌های پوششی در حوزه پوشش زنان، جدای از تضییع حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، در جامعه‌ای که بر اساس بررسی‌های معتبر داخلی، اکثریت شهروندان آن مخالف گشت‌های پوشش و لباس هستند. تحمیل لباس، همیشه می تواند منبع تنش و درگیری باشد که به فاجعه ای مانند مرگ منجر شود.» مهسا امینی دلش سوخت. جبهه اصلاحات ایران ضمن محکومیت شدید برخورد ماموران گشت زنی منجر به کشته شدن مهسا امینی، اصرار دارد که از گشت‌زنی‌هایی که خشم و نارضایتی و ناراحتی عمومی را به دنبال دارد و موجب حرمت شهروندان می‌شود، جلوگیری شود. عاملان و فرماندهان این فاجعه باید علنا ​​محاکمه و محکوم شوند و مراجع عظام تقلید و علما صدای اعتراض خود را نسبت به این تحمیل های فاجعه بار به نام اسلام که ناقض حقوق مردم و بر اساس حاکمیت است بلند کنند. قداست، نفرت از دین حرام و نشان دادن پاسخ موثر. در چند ساعت گذشته بیش از 100 هزار شهروند ایرانی در شبکه های اجتماعی در اعتراض به این فاجعه و گشت ارشاد صدای خود را بلند کردند و افکار عمومی را به شدت متضرر کردند. واکنش موثر و مناسب به فاجعه درگذشت مهسا امینی آزمون بزرگی برای همه نیروهای سیاسی و اجتماعی، حاکمان، نهادهای مذهبی و رسانه‌ها است. شرم باد اگر چنین بلای دلخراشی منجر به اصلاح ریشه نشود و از بلایای مشابه جلوگیری نشود.

دیدگاهتان را بنویسید