لزوم تدوین الگوی مناسب برای توسعه شبکه ریلی سراسری


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917075

جمهوری اسلامی با اشاره به کمبود 92 درصدی اعتبار در حوزه بهسازی و نگهداری خطوط ریلی، بر لزوم تدوین الگوی مناسب برای توسعه شبکه سراسری ریلی و لزوم توجیه فنی و اقتصادی در طرح های احداث راه آهن تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، علیرضا رهایی، رئیس دفتر تحقیقات زیربنایی مرکز پژوهش های شورای اسلامی با اشاره به ارزش زیرساخت ها به عنوان بخش بزرگی از سرمایه ملی و اهمیت نگهداری در بخش های مختلف، اظهار داشت: این امر موجب شده تا زیرساخت ها به عنوان بخش بزرگی از سرمایه های ملی به حساب بیایند. از جمله ساختمان ها و زیرساخت های حمل و نقل در صورت لزوم. وی بر وجود شبکه جامع اطلاعات و برنامه ریزی هماهنگ در این بخش تاکید کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت های انجام شده در این حوزه در 4 دهه گذشته دور از ایده آل است، اظهار داشت: طبق استاندارد جهانی باید سالانه 3 تا 6 درصد ارزش زیرساخت ها صرف نگهداری این زیرساخت ها شود. زیرساخت ها که به دلیل کمبود اعتبار محقق نمی شود. در این راستا لازم است در قانون 5 ساله برنامه و بودجه هفتم توسعه 1402 جایگاه ویژه ای برای این موضوع در نظر گرفته شود.

علی اکبر شیرزادی مدیر گروه عمران و شهرسازی مرکز پژوهش های مجلس شورا نیز در این نشست یادآور شد: کیفیت زیرساخت ها به عنوان سنگ بنای یک جامعه پیشرفته ارتباط مستقیمی با تولید ناخالص داخلی دارد که با چالش هایی همراه است. از جمله عدم هماهنگی اطلاعات، عدم یکپارچگی داده ها و سیستم ها با ضعف همکاری برخی نهادها در ارائه اطلاعات و عدم عزم جدی برای نگهداری صحیح و پیشگیرانه زیرساخت ها در کشور مواجه هستند.

مصطفی داوودی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ضمن اشاره به کمبود اعتبار 92 درصدی در حوزه بهسازی و نگهداری خطوط ریلی، بر لزوم تدوین الگوی مناسب برای توسعه شبکه ریلی و ملی ریلی تاکید کرد. لزوم توجیه فنی اقتصادی در طرح های ساخت و ساز Ž.P.

وی گفت: در دهه اخیر به دلیل عدم تلاش برای اعتبارات لازم و در نتیجه کاهش حجم عملیات بهسازی، درصد بالایی از عقب ماندگی در بهسازی خطوط شبکه ریلی به آن اضافه شده است. وظایف انباشته شده قبلی

علیرضا سیاهپور، مدیر کل نگهداری و زیرساخت فنی راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این نشست اظهار داشت: تحلیل وضعیت راه های شریانی کشور در حال حاضر توسط سامانه مدیریت روسازی (PMS) انجام می شود. به اصطلاح . فر دارای 64000 کیلومتر خط است که در سه دوره (1394، 1396 و 1398) به صورت مجزا از جاده های اصلی و پرتردد کشور جمع آوری شد.

مدیر کل “نگهداری راهداری و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای” افزود: وضعیت راه های فرعی و برون شهری به طول حدود 37 هزار کیلومتر برای اولین بار در سال 1395 از طریق سامانه PMS به ثبت رسید. در خصوص پل ها و ساختمان های فنی نیز سیستم جداگانه ای طراحی شده است که تاکنون 80 درصد اطلاعات در این سامانه ثبت شده و تا 3 ماه آینده تکمیل می شود.

نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این جلسه خاطرنشان کردند که ارزش تسهیلات تنها به ریال نیست و اهمیت عملکردی و عملیاتی آنها در اولویت نگهداری و تعمیرات حائز اهمیت است. تعمیر و نگهداری همیشه مهمتر از تعمیرات است و در حوزه تعمیر و نگهداری باید به مشکلات استاندارد و استفاده از مشاوران متخصص توجه شود.

وی افزود: 38 کیلومتر اسکله در سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد که در بودجه سال 1401 تنها 500 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است در حالی که نیاز فعلی هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مشاور امور عمرانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این جلسه گفت: با توجه به موضوع فرونشست زمین و تهدیدات پیش روی فرودگاه ها و ساختمان های مربوطه، لازم است با نوع سازه، شرایط آب و هوایی و نیز تطبیق داده شود. نوع بهره برداری و آب و هوا برای سازه ها و ساختمان های مختلف باید دستورالعمل ها یا امکانات ویژه ای برای نگهداری و مقاوم سازی تهیه کرد.

تقی زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران نیز دو موضوع تهیه دستورالعمل کار در قالب مقررات ملی ساختمان برای هر ساختمان و زیرساخت خاص و وجود سامانه های هشدار و کنترل زیرساخت آنلاین و هوشمند به منظور را مورد تاکید قرار داد. برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از عدم نگهداری مناسب و به موقع.

در نهایت پیام مدیر دفتر تحقیقات زیربنایی مرکز پژوهش های شورای اسلامی مبنی بر لزوم تدوین استانداردها، دستورالعمل ها و کاربردهای نگهداری، توجه به کمبود اعتبار و ارائه راهکارهای مالی، مستندسازی دقیق اطلاعات ساخت و ساز. طرح ها و ایجاد سیستم های نگهداری ساختمان ها و کلیه زیرساخت های مشابه وی بر سیستم های کامل حمل و نقل جاده ای تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید