مسیر سرمایه انرژی برای پیوند ریلی هموار شد/ مجوز برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با تشکر از گزارش؛ راه‌آهن در استان بوشهر به موضوعی پیچیده تبدیل شد که به وضوح اراده قوی برای حل آن داشت.

استان بوشهر یکی از اولین استان هایی بود که خط راه آهن بوشهر را به برازجان وصل می کرد که توسط انگلیسی ها برای تسهیل در رفت و آمد نیروها و تجهیزات نظامی ساخته شد.


5725train1 خبر خاکستری

پس از مدتی با مقاومت مردم بوشهر این راه آهن کارایی نظامی خود را از دست داد و شرکت اتمی انگلیس در آستانه تسلیم آن بود.

مالکیت آن که در اصل متعلق به راه آهن بریتانیا هند بود، دچار مشکلات اداری و مالی شد که مجبور شدند آن را به قیمت 60 هزار تومان به ایرانی ها بفروشند.

نویسنده کتاب «برازیان، سرزمین آفتاب صبح» در این رابطه اظهار می کند: تجار منطقه موفق به جمع آوری 40 هزار تومان شدند و نتوانستند بیش از آن بپردازند، بنابراین شرکت راه آهن انگلیس و هند خط را جمع آوری کرد! به نظر من قفدان در این خط ریلی در افت اقتصادی منطقه در سال های بعد بسیار موثر بود.


آرزویی که به نظر نمی رسد به این زودی ها محقق شود


652457395764 خبر خاکستری

پس از آن ورود و حضور قطار راه آهن در استان بوشهر به آرزویی تبدیل شد که به نظر نمی رسد به این زودی ها محقق شود.

استان بوشهر علیرغم ظرفیت اقتصادی مهمی که دارد و نقش مهمی که در تولید ناخالص ملی و تامین نیازهای کشور ایفا می کند، در حوزه زیرساختی با مشکلات فراوانی مواجه است.

با وجود اهمیت فراوان این خط ریلی در شبکه ریلی کشور برای ترانزیت و جابجایی کالا، تا دولت نهم اقدامی برای اتصال بوشهر به شبکه ریلی انجام نشد.

در دولت های نهم و دهم اولین زمزمه ها مبنی بر احداث خط ریلی در استان بوشهر به میان آمد و کارهای اولیه از جمله تهیه نقشه و ایجاد زیرساخت ها آغاز شد که به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد.

خط ریلی شیراز – بوشهر 450 کیلومتر است که به 11 قطعه تقسیم می شود.


عدم تامین اعتبار لازم در دولت تدبر و امید


28571399103015515046022059034 خبر خاکستری

در سال های اخیر به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم این پروژه در دولت های تدبار و بدون پیشرفت چشمگیر تا روی کار آمدن دولت سیزدهم ادامه یافت.

آیت الله رئیسی پس از تشکیل کابینه سفرهای استانی را آغاز کرد و در اولین سفرهای خود استان بوشهر را به عنوان مقصد سفر استانی انتخاب کرد.


رئیسی و چالش راه آهن بوشهر – شیراز


8839 %D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1 خبر خاکستری

رئیس دولت سیزدهم پس از سفر به استان بوشهر از پروژه راه بوشهر – شیراز که برای افتتاح باید پیشرفت 90 درصدی داشته باشد بازدید کرد.

پس از بازدید آیت الله از این پروژه، دولت تصمیم گرفت این پروژه را در اولویت قرار دهد، اما به دلیل کمبود اعتبار، سرعت پیگیری ساخت راه آهن به تاخیر افتاد.

مصوبات سفر 1400 رئیس جمهور فعلی که قول تأمین 400 میلیون دلار برای تکمیل این پروژه را داده بود نیز به قوت خود باقی ماند و عدم پیگیری مدیران استانی برای نقد شدن چک رئیس جمهور محل گلایه است.


5088 %D8%A2%D9%87%D9%86 %D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2 %D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1%20(1) خبر خاکستری

ماجرا زمانی تلخ تر شد که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بوشهر در اولویت اتصال به خط ریلی کشور نیست.

معاون وزیر راه علیرغم اصرار بر اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی برای تسهیل تردد مسافران و کالاها، صرفه جویی در مصرف سوخت و ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل، اما مجددا نام استان بوشهر را از فهرست استان ها حذف کرد. اولویت های راه آهن در کشور

وی گفت: سه مرکز استان از جمله استان های کردستان، اردبیل و چهارمحال بختیاری امسال و سال آینده به شبکه ریلی کشور متصل می شوند تا به عنوان مراکز استان های بیست و سوم، بیست و چهارم و بیست و پنجم از مزایای راه آهن برخوردار شوند.


نقش راه آهن در توسعه استان بوشهر

تاخیر در تکمیل این پروژه بیشترین آسیب را به اقتصاد و صنعت بندری این استان وارد می کند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت قطع ارتباط استان بوشهر از شبکه ریلی سراسری، بنادر استان آسیب خواهند دید.

اتصال بوشهر به خط ریلی نیز به ایجاد و بهبود زیرساخت های بندری دیگر منجر می شود.


تلاش آیت الله صفایی بوشهری برای اتصال بوشهر به شبکه ریلی


33101767433 خبر خاکستری

آیت الله صفایی بوشهری یکی از مسئولانی بود که علاقه خاصی به حل مسئله راه آهن داشت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بارها در این زمینه از مسئولان مطالبه کرد و یکی از آنها در یکی از خطبه های خود در سال 1396 عدم اتصال این استان به شبکه ریلی کشور را یکی از این موارد دانست. این بی‌تفاوتی‌ها و اظهار داشت: تمام استان‌های همجوار بوشهر از طریق راه‌آهن به هم متصل هستند، اما استان بوشهر که در مجاورت خلیج‌فارس قرار دارد و موقعیت مهمی دارد، راه آهن و حمل‌ونقل ریلی ندارد.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید روشی که دولتمردان برای حل موضوع راه آهن در پیش گرفته اند به جایی نمی رسد، بنابراین برای حل این مشکل باید برنامه ریزی فراتر از روش قبلی داشت.


دیدار آیت الله صفایی بوشهری با رئیس سازمان برنامه و بودجه در تهران


3311655814630 خبر خاکستری

آیت الله صفایی بوشهری و میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در محل این سازمان در تهران دیدار و پیرامون مسائل مختلف به ویژه استان بوشهر تبادل نظر کردند. یکی از جدی ترین موضوعات مورد بحث پروژه راه آهن بود.

نماینده ولی فقیه در این دیدار نکاتی را در خصوص حوزه های عمرانی، اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور به بوشهر بویژه راه آهن، امور علمی و فرهنگی استان و نقش استان بوشهر در عرصه میدانی بیان کرد. از اجرای سند تحول دولت خلق موساد وعده داده است.

اخبار در حال آمدن، اخبار در حال آمدن;


اجازه رهبر انقلاب راه آهن بوشهر را از بن بست خارج کرد


84155970+%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8 خبر خاکستری

پس از سال ها انتظار بالاخره راه حل نهایی این ابر پروژه فاش شد. با توجه به نظر مثبت رهبری نسبت به استان و پیگیری های مستمر آیت الله صفایی بوشهری مقرر شد از محل منابع صندوق اعتباری ملی بودجه قابل توجهی بالغ بر یک میلیارد دلار برای اتصال بوشهر به راه آهن اختصاص یابد.

لازم به ذکر است وجوه هزینه شده توسط صندوق اعتبار ملی تنها با مجوز مدیریت انجام می شود و این نشان دهنده آگاهی آنان از وضعیت و ظرفیت تجاری و اقتصادی بوشهر است.

آیت الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر با اشاره به تامین اعتبار برای احداث راه آهن بوشهر – شیراز گفت: از رهبر معظم انقلاب و رئیس شورای اسلامی در این زمینه قدردانی می کنم چرا که به این موضوع رسیده بودیم. بن بست در تامین اعتبارات حمل و نقل ریلی استان که اجازه ترخیص و استفاده از منابع صندوق اعتباری ملی داده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید