لزوم تغییر میزان و نحوه استفاده از مواد پلاستیکی/باید به دوران استفاده از «سبد خرید» برگردیم!


ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890055

به نظر می رسد در نقطه ای هستیم که نیاز به تغییر اساسی در میزان و نحوه استفاده از مواد پلاستیکی وجود دارد و با تغییر الگوی و سبک زندگی مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته باید استفاده از این گونه وسایل را در جهان به حداقل برسانیم. برای کاهش آسیب ناشی از این استفاده.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ پیشرفت تکنولوژی و اختراع وسایل مدرن و کشف انواع مواد شیمیایی با سرعت بسیار زیاد زندگی بشر را متحول کرد، اما این اختراعات و اکتشافات بی ضرر نبودند و در برخی موارد اگر خسارت آن در بلندمدت محاسبه شود. فواید آن بیشتر برای سلامت انسان و حیات کره زمین است و شاید یکی از این موارد کشف انواع پلاستیک و توزیع گسترده این مواد باشد.

استفاده از تجهیزات پلاستیکی به دلیل ویژگی‌های خاص آن مانند سبکی، مقاومت در برابر شکستن و حمل آسان مواد غذایی و سایر پیشرفت‌ها در نیم قرن گذشته به شدت رشد کرده است و استفاده از تجهیزات پلاستیکی در صنایع بزرگ خودروسازی و پزشکی، بسته‌بندی و … ذخیره سازی محصولات غذایی تولید شده در کارخانه جات و استفاده در منزل جهت بسته بندی و انجماد مواد غذایی و خرید روزانه خانواده مورد استفاده قرار می گرفت.

اما همین پلاستیک که همه ما در انواع مختلف تولید و برای آسایش و رفاه جامعه بشری از آن استفاده می کنیم، معایب بیشمار آن بر هیچکس پوشیده نیست. شاید بیشتر ما کیسه های بزرگ و کوچکی را دیده باشیم که در میان بوته ها و صخره های اطراف جاده و بیابان هنگام عبور از جاده های اطراف شهرها پراکنده شده اند و بدون توجه با ظاهری معمولی از کنارشان می گذریم، در حالی که همین کیسه ها پلاستیک رها شده اند. اثرات مخربی در طبیعت بر سلامت حیواناتی دارد که ممکن است از آن تغذیه کنند و یا با تجزیه آن و رهاسازی سموم آن در آب و خاک، سلامت انسان را در درازمدت به خطر بیندازند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بروز انواع سرطان، ناباروری و بسیاری از بیماری‌های دیگر ناشی از سموم موجود در ابزارهای پلاستیکی مورد استفاده در صنعت بسته‌بندی محصولات غذایی و بهداشتی است، اما هر روز بر دامنه استفاده از آنها در زندگی ما افزوده می‌شود. ; ساده ترین و رایج ترین کاربرد پلاستیک در خریدهای روزمره برای خانواده ها، بسته بندی و انجماد مواد غذایی و استفاده از ظروف یکبار مصرف است.

از ظروف و فنجان های یکبار مصرف برای نگهداری و نگهداری غذا و نوشیدنی های سرد استفاده می شود، اما ما نادیده می گیریم، غذای گرم را در آنها می ریزیم، چای و نوشیدنی های گرم را در لیوان های یکبار مصرف می نوشیم و با علم به این مضرات از آن استفاده می کنیم.

در گذشته ای نه چندان دور، میوه و سبزی فروشان، خریداران خانگی را با سبد یا کیسه های کنفی به خانه می فرستادند تا صدای خوش صدای «زنان خانه دار و بچه، زنبیل و ازدواج»، جذابیت، فراوانی و تنوع، آرامش را به ارمغان آورد، اما از جبران ناپذیر آن غافلیم صدماتی که این آسایش بر سلامت انسان و طبیعت وارد می کند و آثار زیانبار آن چه بلایی به بار می آورد.

مواد غذایی را به دقت بررسی می کنیم تا مطمئن شویم سالم و بهداشتی تهیه شده اند، آن ها را تمیز می شوییم، از جای مطمئن می خریم و در نهایت در کیسه های پلاستیکی بسته بندی و نگهداری می کنیم و در معرض سموم ثابت شده ای قرار می گیریم. از پلاستیک به غذا. او انتقال می دهد، ما او را قرار می دهیم.

به نظر می رسد در نقطه ای هستیم که نیاز به تغییر اساسی در میزان و نحوه استفاده از مواد پلاستیکی وجود دارد و با تغییر الگو و سبک زندگی مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته باید مصرف این گونه وسایل را به حداقل برسانیم. به ضرر این استفاده کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید